" Inspection. Who?
Ok. You. Dukturah. "
Tepat jari telunjuk menghala ke muka ini.
" Me ? "
Hm.
" Yes. You. Continue. After we do 5 steps ; Hygiene, Privacy, Introduce yourself, Take permission and stand at the right side of patient, then what else? "
Saya cuba mengingat balik apa yang telah diajarnya sebentar tadi. Mungkin nampak saya macam excited belajar, angguk kepala macam ayam patuk cacing di padang bola, tanya soalan bagai kanak² riang yang penuh inkuiri — maka diri ini dia point dan suruh ulang balik simulasi untuk buat pemeriksaan jantung pada patient yang dia telah ajarkan. Dua lagi doktor lain memerhati. Huu. Serem.
Okay doktor. Sis cuba ni. Kalau salah atau lupa, ana boleh sengih macam biasa. Lambat-laun doktor bantu ajarkan cara kalau nampak saya sangkut.
" Okay. First, we stand at the end of the patient's bed. Emm .
Then then... "
Lupa la. Menda pulak , doktor?
" Then what? Hey , why don't you introduce yourself first "
" Do you want me to repeat back the first step ( observation step) ? "
Tadi awak kata sambung je. Muhammad, groupmate Arab kan dah buat step pertama ?!
" Okay. Okay. Just continue. "
Orait.
" Here, We will observe the chest of patient from 3 aspects that are deformity, symmetry, apex beat . "
" Okay, good. You Finish. "
Then, dia point lagi pada dua orang groupmates untuk teruskan pada step palpation dan auscultation.
Untuk precordium examination, tak perlu step percussion. Saya ingat benda penting ini.
Selesai sesi pertama skill lab, terus tukar bilik untuk sambung pulak ke abdominal examination session dan respiratory examination in pediatric.
Done. Dua sesi terakhir , doktor kechek Arab full. Saya terlalu penat dan malas dah nak fokus. Tumpuan diberi hanya apabila doktor membuat simulasi examination pada seorang groupmate.
Pagi tadi di Hospital Basmah, Doktor cakap arab jugak. Tapi sebab pagi, otak masih segar, badan masih cergas, tercerna juga apa yng doktor terangkan. Tambah lagi, saya juga sempat menyelak helaian buku Macleod untuk tajuk yang akan dipelajari hari ini.
Namun bila dah petang, ai kenot la. Otak dah beku dan tak mahu berfungsi untuk translate semula agar minda dapat digest kata² doktor dalam bahasa arab itu.
Berita paling sadis, nota dialog clinical dengan patient dalam bahasa arab yang saya dah buat dua hari lepas telah tercicir di hospital. Bermakna hari ini saya perlu berkerja keras untuk buat semula nota baru.
Aduh.
Mujur semangat masih berbaki. Masih sedia dan rajin .
Hari ni sehabis daya saya cuba performed samada untuk jawab soalan doktor juga bertanya soalan. That' s worth it! Sangat membantu sebenarnya untuk lebih fokus apabila kita alert untuk bersoal jawab dengan doktor. It is more interesting actually when you can learn in small group rather ramai-2 in a big hall dan kamu sendiri malu² nak angkat tangan tanya soalan pada doktor.
Dekati para pendidik, kamu tak akan rugi. Mereka banyak ilmu dan sedia menerangkan pada anak murid yang tak faham. Jangan bimbang sebab mereka faham kamu pelajar yang baru nak belajar dan tahu. Tanya dan berkomunikasi dengan doktor. Sangat membantu!
End this hectic day. Tak sabar mahu pulang untuk menelaah semula buku dan meneroka jawapan untuk persoalan² yang masih bersisa.
Masih semangat untuk meneruskan hari esok?
Ya! Haruslah.
Teman-2, percayalah pada satu benda.
Juhud kamu dalam menuntut ilmu, kamu jaga hubungan dengan TuhanMu, tunaikan hak pada tanggungjawab kamu sebagai housemate, groupmate, teammate walau sesibuk apa pun kamu...
InsyaAllah, Dia bantu.
:)
27092016
Mujamma' Amman, Irbid.
Ok. You. Dukturah. "
Tepat jari telunjuk menghala ke muka ini.
" Me ? "
Hm.
" Yes. You. Continue. After we do 5 steps ; Hygiene, Privacy, Introduce yourself, Take permission and stand at the right side of patient, then what else? "
Saya cuba mengingat balik apa yang telah diajarnya sebentar tadi. Mungkin nampak saya macam excited belajar, angguk kepala macam ayam patuk cacing di padang bola, tanya soalan bagai kanak² riang yang penuh inkuiri — maka diri ini dia point dan suruh ulang balik simulasi untuk buat pemeriksaan jantung pada patient yang dia telah ajarkan. Dua lagi doktor lain memerhati. Huu. Serem.
Okay doktor. Sis cuba ni. Kalau salah atau lupa, ana boleh sengih macam biasa. Lambat-laun doktor bantu ajarkan cara kalau nampak saya sangkut.
" Okay. First, we stand at the end of the patient's bed. Emm .
Then then... "
Lupa la. Menda pulak , doktor?
" Then what? Hey , why don't you introduce yourself first "
" Do you want me to repeat back the first step ( observation step) ? "
Tadi awak kata sambung je. Muhammad, groupmate Arab kan dah buat step pertama ?!
" Okay. Okay. Just continue. "
Orait.
" Here, We will observe the chest of patient from 3 aspects that are deformity, symmetry, apex beat . "
" Okay, good. You Finish. "
Then, dia point lagi pada dua orang groupmates untuk teruskan pada step palpation dan auscultation.
Untuk precordium examination, tak perlu step percussion. Saya ingat benda penting ini.
Selesai sesi pertama skill lab, terus tukar bilik untuk sambung pulak ke abdominal examination session dan respiratory examination in pediatric.
Done. Dua sesi terakhir , doktor kechek Arab full. Saya terlalu penat dan malas dah nak fokus. Tumpuan diberi hanya apabila doktor membuat simulasi examination pada seorang groupmate.
Pagi tadi di Hospital Basmah, Doktor cakap arab jugak. Tapi sebab pagi, otak masih segar, badan masih cergas, tercerna juga apa yng doktor terangkan. Tambah lagi, saya juga sempat menyelak helaian buku Macleod untuk tajuk yang akan dipelajari hari ini.
Namun bila dah petang, ai kenot la. Otak dah beku dan tak mahu berfungsi untuk translate semula agar minda dapat digest kata² doktor dalam bahasa arab itu.
Berita paling sadis, nota dialog clinical dengan patient dalam bahasa arab yang saya dah buat dua hari lepas telah tercicir di hospital. Bermakna hari ini saya perlu berkerja keras untuk buat semula nota baru.
Aduh.
Mujur semangat masih berbaki. Masih sedia dan rajin .
Hari ni sehabis daya saya cuba performed samada untuk jawab soalan doktor juga bertanya soalan. That' s worth it! Sangat membantu sebenarnya untuk lebih fokus apabila kita alert untuk bersoal jawab dengan doktor. It is more interesting actually when you can learn in small group rather ramai-2 in a big hall dan kamu sendiri malu² nak angkat tangan tanya soalan pada doktor.
Dekati para pendidik, kamu tak akan rugi. Mereka banyak ilmu dan sedia menerangkan pada anak murid yang tak faham. Jangan bimbang sebab mereka faham kamu pelajar yang baru nak belajar dan tahu. Tanya dan berkomunikasi dengan doktor. Sangat membantu!
End this hectic day. Tak sabar mahu pulang untuk menelaah semula buku dan meneroka jawapan untuk persoalan² yang masih bersisa.
Masih semangat untuk meneruskan hari esok?
Ya! Haruslah.
Teman-2, percayalah pada satu benda.
Juhud kamu dalam menuntut ilmu, kamu jaga hubungan dengan TuhanMu, tunaikan hak pada tanggungjawab kamu sebagai housemate, groupmate, teammate walau sesibuk apa pun kamu...
InsyaAllah, Dia bantu.
:)
27092016
Mujamma' Amman, Irbid.
Comments