Skip to main content

Nikmat Beban Yang Diringankan.

Semalam.

Saya rasa kehidupan saya macam tengah ikut tamrin. Non-stop program sampai merasakan waktu itu begitu produktif. Produktif je la. Berkatnya tak tahu.

Selepas Subuh, keluar berhuhu sambil training  badminton bersama teammate di Jami'ah Yarmouk untuk tournament pada minggu hadapan sempena SUPERB.

Tenang.
Rasa bermain dalam air-cond je sebab angin sepoi-sepoi bahasa menampar tudung saya lalu menjadikan ia kurang trojan macam selalu. Dan. Hah! Pastinya training pagi semalam macam tengah main badminton dengan hantu. Pukul ke kanan, shuttle terbang ke kiri. Hahahaha. Hantu kan.. Angin kan..

Dah habis training selama dua jam, saya lari balik ke rumah yang kebetulan sangat dekat dengan Jamia'ah dan berehat sekejap melepas lelah dengan solat dhuha dan sedikit kudapan. Kemudian lari pula ke PUSKOM ( Pusat Komuniti PERMAI ) untuk bergotong-royong sempena PERMAI Grand Festival hujung bulan ni.

Hiasan. Memang feberet saya. Saya fokus untuk bekerja tanpa gaji di section hiasan. Jam hampir melewati pukul 2 petang, mengantuk dan penat silih berganti ber-hye hye dengan saya. Pergh! Lelah tak padam, rasa macam nak pitam. Bercadang untuk tidur tapi bergegas dulu ke tandas untuk berwudhu dan solat Zohor.

Dah habis solat Zohor dan menyumbat sedikit makanan ke ruang perut yang belum terisi, terfikir pula banyak kerja yang belum settle ; Masterplan Grand Dinner, PINTAR schedule, SLIDE dan LECTURE NOTES yang menimbun belum diprint apatah lagi dibaca. Huh! Rasa beban menekan di pundak. Nak kejar Al-Quran lagi untuk ditasmi3, silat lagi, Markaz Hafsah lagi, nak tahan stress dengan mesej urusan kerja yang tak dibalas ketua lagi... Adeh. Fffenatnyerr.

Tak jadi tidur.

Saya perlahan-lahan menyiapkan kerja apa yang termampu. Sejurus selepas Isya dalam jam 7.45 malam, saya berlari pula untuk ke usrah. Dan, haa. Dapat bayang tak apa yang berlaku kepada budak penat tak cukup rehat ni ketika usrah berlangsung? Terlebih angguk, conteng buku dan erk, merepek . First time saya tak berapa nak behave  ketika usrah. Tidur kot! Selalunya tidur cuma dalam dewan kuliah je. Erk. *Kantoi*

Selesai usrah, terus mabit bersama teman-teman. Refleksi diri berjemaah dan pagi ni yeah! Bangun paling awal dengan semangat berkobar-kobar dan bertenaga untuk qiam dan solat subuh berjemaah. Hehe.

Jauh di sudut hati, terfikir, masa saya sangat kurang berbanding teman-teman hingga sentiasa hadir rasa rindu pada masa senggang untuk berdating dengan pelajaran tanpa gangguan sesiapa. Allahu... Baru terasa betapa berharganya masa walaupun kesibukan saya memang tak tertumpah pun pada benda yang lagho tapi tetap bila masa untuk bergoyang kaki makan popcorn madu sambil baca novel tu dah makin kurang, seriyeslah rasa 'weh-tolonglah-sapa-yang-suka-buang-masa-tu-minta-sedekah-sikit-masa-kat-aku.!!' Haa..

Hari ni, program masih tak berhenti. Petang sikit akan ada markaz Al-Quran dan esok pula kena hang out ke balad untuk membeli aset syarikat perniagaan saya kat sini bersama rakan kongsi bisnes. Huhu. (Aku pelajar medik ke bisneswoman ni?) ^^" Esok juga akan ada kelas Tahfiz. Hari-hari memang full. Tak jadi macam masa saya 1st year dulu, selalu boleh duduk dalam rumah dan study sambil berfesbuk. Ehehehe.

'Ala kulli hal, saya banyak juga bersyukur sebab kesibukan dah semakin berkurang. Masa mula sem tempoh hari, memang tak tersempat pun nak kejar pelajaran yang baru belajar di kuliah. Tapi, bila perlahan-lahan kerja sudah semakin surut, terasa nikmatnya masa lapang dan seronok pula pabila dapat kenang kembali masa sibuk dahulu.

^-^

Orang beriman itu, dalam senang atau susah, sakit atau lega, pasti ingatannya tak luput dari mengingati Tuhan yang Esa.

Last but not least, saya ni hamba kerdil lagi marhaen dan lagi tak cukup ketinggian. Satu yang saya pegang untuk terus dalam keadaan kuat, 'If you don't believe in your ability to accomplish your goal than believe in Allah's ability to help you..'



Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p