Skip to main content

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =)

Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia?

Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara.

:)

Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero'

Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis.

Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas.

Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai dalam majlis rasmi. Tambah memang saya tapenah ada pengalaman. Tapi... Saya teringin!

Allah dengar suara hati saya. Dia tahu keinginan saya. Akhirnya saya mendapat jemputan untuk mengendalikan sebuah forum istimewa dalam sebuah majlis mega anjuran HEWI di Jordan ketika di Tahun Dua .

Gerun. Itulah pertama kali saya bakal berada di posisi sebagai moderator, dalam majlis yang cukup 'grand' dan meletop ditambah dengan gandingan tiga orang panel yang begitu hebat, berpengalaman dan terhormat.

Biarpun tak ada sesiapa yang melatih dan membimbing saya, peluang ini saya tidak lepaskan kerana ini sahaja masa untuk belajar. Saya tahu saya bakal berhadapan dengan cabaran yang cukup hebat sebab saya beginner, takde pengalaman. Tekanan pastinya sangat dahsyat sebab saya perlu melakukan YANG TERBAEK supaya saya tak memalukan diri sendiri di atas pentas.

Sungguh, detik itulah yang menjadi turning point dalam hidop saya , memberi saya 1001 pengalaman dan pembelajaran hingga saya boleh maju lebih jauh dalam bidang pengucapan awam.

Sebagai seorang yang jenis bersemangat, bersuara lantang walaupun halus macam pontianak menjerit, menjadi moderator lebih dekat di hati saya berbanding menjadi panel forum . Tugas moderator lagi simple, seronok dan merehatkan. Pengalaman menjadi panel dan moderator dalam 4 forum yang berbeza sepanjang belajar di Bumi Syam ini sudah cukop banyak mengajar saya selok-belok ketika berada di pentas forum. Walau bagaimanapun, saya akui bahawa saya perlu belajar lagi dan lagi kerana kehidupan takkan pernah berhenti mengajar kita untuk menjadi lebih baik. Betul tak ? ;)

Untuk penulisan kali ini, suka untuk saya berkongsi beberapa tips kepada anda. Mungkin dalam kalangan anda ada juga berminat untuk menjadi moderator forum. :)

Ingat, you can be a hero! Kita boleh belajar dari pengalaman orang lain. Yang penting jangan pernah takut untuk mencuba. :)

Semua yang bakal saya kongsikan ini adalah hasil dari pembelajaran dan pengalaman sendiri semasa membuat persiapan untuk menjadi moderator forum (dalam Konvensyen HEWI 2015) juga dicedok dari pengalaman pertama sebagai panel forum (dalam program GOAL 2015) di Jordan.

Are You Ready ? Let's start together.

Pertama ; Persiapan SEBELUM FORUM

1) Luruskan niat untuk belajar dan mengutip pengalaman KERANA ALLAH. Bukan untuk populariti. Bukan untuk berbangga muka kita boleh disumbat dalam poster

2) Ambil tahu everything tentang forum yang akan berlangsung.

i.. Tema dan Tajuk Forum.
ii.. Pusingan forum ( Selalunya ada dua hingga tiga pusingan. Kadang-2 pusingan terakhir adalah Q&A session )
iii.. Tempoh masa untuk setiap pusingan.
iv.. Jumlah Panel.
v.. Latar Belakang Panel.
vi.. Siapa audience anda.

Tips : Saya galakkan anda untuk cuba mendapatkan maklumat yang 'rare' tentang panel yang terlibat. Hal ini dapat menarik perhatian audience terhadap maklumat yang anda sampaikan ketika pembukaan forum kelak

3) Susun Soalan

Pada sesetengah forum, pihak penganjur telahpun siapkan soalan untuk anda. Sekiranya, pihak penganjur tidak menyiapkan soalan, maka anda bertanggungjawab untuk mengolah soalan yang akan dilontar kepada panel.

Tips : Susun soalan dengan baik. Bermula dari definisi sebagai pendahuluan, peranan , cara atau kesan sebagai huraian, dan tindakan atau nasihat sebagai penutup. Sampaikan kepada setiap panel tentang soalan yang akan anda tanya supaya mereka dapat membuat persiapan yang rapi.

4) Buat Skrip

Kenapa kena rangka skrip ? Perlu diingat bahawa moderator yang 'catchy' adalah moderator yang boleh berbicara spontan, santai dan mampu bawa humour yang tidak dibuat-buat.

Skrip penting untuk jadi guidance ketika anda mahu praktis bercakap SEBELUM forum. Tapi, jangan sesekali guna skrip ini KETIKA anda sedang berforum. Saya sungguh-2 melarang anda ! *muka serius* Tapi, anda boleh listkan point-2 penting dan soalan yang bakal anda tanya itu dalam nota kecil di buku, ipad atau conteng kat baju la kalau dah takde tempat sangat nak catat. Saya selalu tulis dalam telefon bimbit, sebab telefon bimbit saya kecil dan ringan maka lagi mudah untuk melihatnya.

Dengan ada skrip yang dikarang sendiri oleh anda, anda lebih mudah mengingati perjalanan forum, soalan yang akan dilontar pada panel dan paling penting anda sendiri dapat mencantikkan ayat yang bakal diucapkan anda ; ayat bombastik dan berbunga.

Tips : Prepare skrip seminggu sebelum forum. Hal ini dapat memberi ruang yang cukup untuk anda menghadam skrip tanpa perlu menghafal (hanya mengulang) dan mengubah suai skrip sekiranya mahu memperbaiki struktur ayat yang anda mahu gunakan di samping menyesuaikan skrip anda dengan peruntukkan masa yang mencukupi ( tak terlalu meleret, ringkas tapi menarik )

5) Practise Makes Perfect

Anda perlu buat latihan. Praktis bercakap. Pilih dan latih nada suara yang sesuai. Ini bakal membangkitkan keyakinan anda ketika hari berforum kelak. Saya sendiri akan prepare dan bercakap berulang kali skrip yang bakal saya ucapkan ketika forum. Kadang-2 lebih dari 5 kali ( termasuk sebelum tido ; ala-2 bedtime talking gitu )

6) Tenang , Rehat dan ENJOY!

Pastikan anda mendapat rehat yang cukop, tidur yang cukop, makan minum yang cukop dan make sure emosi anda stabil.

Buat praktis cakap yang terakhir sehari sebelum forum . Prepare pakaian yang paling menarik untuk anda pakai pada keesokan harinya dan sentiasa jaga mood hingga tiba hari untuk beraksi.

Katakan pada diri anda, 'SAYA BOLEH!!', sebab orang lain pon boleh.


Kedua ; Persiapan SEMASA FORUM


Satu - Kedudukan Kerusi Moderator

Pastikan kerusi anda tidak terlalu hujung . Sebolehnya berada di tengah-2 antara barisan panel supaya dapat memudahkan anda untuk berkomunikasi dengan panel terutama ketika mahu memberi notis masa.

Sekiranya anda berada jauh dari panel, ia sangat menyukarkan komunikasi. Perlu diingat bahawa orang yang selalu bercakap ni selalunya susah nak setop dan kadangkala kurang cakna dengan masa. Tugas anda selaku moderator yang baik (selain bertindak sebagai pemudah cara forum) anda juga perlu mengawal masa dengan baik. Kegagalan menjaga masa akan menyusahkan pihak penganjur terutama programmer program .

Tips : Anda digalakkan meninjau dahulu keadaan dewan sebelum forum bermula. Minta pihak penganjur susun kedudukan kerusi dengan seimbang sekiranya kerusi tidak disusun dengan baik.

Dua - Bagaimana Performance anda Semasa Beraksi Di Atas Pentas

Jaga intonasi suara -- eye contact dengan audience dan panel -- santai dan tidak tegang -- bijak menyusun kata.

Tips : Gunakan ayat bombastik bom bom bom serta lantunkan suara anda dengan bersemangat untuk mendapatkan first impression yang baik daripada audience. Ingat, anda perlu menjadi moderator yang catchy supaya forum tidak hambar.

Jika berada di dewan yang besaq macam padang bola, its okeh its orait. Pandang saja ke kanan dan ke kiri bergilir-gilir dalam tempoh masa berkala. Pandang semua penonton di bawah pentas.

Ketika memberi soalan kepada panel, lihat wajah panel untuk menunjukkan anda sedang berkomunikasi dengannya. Selalu saya melihat kelemahan kebanyakan moderator adalah mereka melantun soalan kepada panel tetapi mata mereka melihat audience. Agak aneh.

Anda pernah dengar DJ radio bercakap?

Sangat santai dan spontan. Kan?

Anda boleh bertindak seperti seorang DJ ketika mengendalikan forum. Kaedah ini saya pakai dan hasilnya , penonton begitu memberi tumpuan dan tertarik dengan performance sebegini.

Tiga - Soalan dan Respon / Ulasan Kepada Panel

Soalan kepada panel perlu disusun dengan baik untuk setiap pusingan. Pastikan anda faham setiap soalan yang mahu diberi dan lontarkan soalan dengan baik.

Seorang moderator juga perlu mengulas kembali apa yang disampaikan oleh panel ; point-2 penting, quote yang catchy atau summary sebelum beralih ke panel seterusnya.

Tips : Ketika panel bercakap kira-kira 15 minit hingga 20 minit, moderator selalu takdak kerja. Anda bolehlah berselfie dan tenangkan diri untuk beberapa minit pertama tapi pada minit-2 seterusnya, sila fokus pada isi pengucapan panel. Catat isi-2 menarik dan penting supaya anda boleh gunakannya untuk mengulas kembali selepas panel selesai bercakap .

Empat - Masa

Moderator yang baik adalah moderator yang bijak menguruskan masa forum . Diketahui bahawa masa di atas pentas sangat terhad. Pengurusan masa yang baik akan membantu setiap pusingan forum berjalan dengan baik dan para panel dapat bercakap dengan tenang.

Tips : Sebaik sahaja anda selesai melontar soalan kepada panel, catat masa ketika itu. Seterusnya, tambah tempoh masa untuk panel itu bercakap dan take note masa untuk panel itu selesai bercakap. 4 minit sebelum tiba ke minit terakhir , hantar nota masa kepada panel. 4 minit adalah masa yang sangat optimum untuk memberi ruang kepada panel menamatkan pengucapannya dengan baik ; Panel dapat ulang kembali point-2 penting supaya audience jelas dan panel tak setop mengejut.

Contoh :
Panel mula cakap - 11.00 am
Tempoh bercakap - 15 minit
Tempoh tamat cakap - 11.15 am
Masa hantar notis masa- 11.11 am

Kalau cara saya, sekiranya panel telah melewati masa yang ditetapkan dan tidak nampak tanda-2 mahu berhenti, saya akan hantar notis-masa-dah-tamat sebagai nota kedua. Selalunya panel akan akur selepas menerima notis kedua dan akan berhenti bercakap.

Lima - Sesi Soal Jawab

Ketika mengendalikan sesi soal jawab, moderator perlu cakna dengan soalan dan individu yang bertanya. Moderator juga perlu bijak menguruskan masa yang diperuntukkan untuk setiap audience yang bertanya , adil dalam memilih audience dan cuba memahami dengan baik soalan yang dikemukakan.

Tips : Pastikan anda menerangkan dahulu cara bertanya soalan sebelum sesi Q&A ini bermula. Minta audience sebutkan nama dan maklumat tambahan yang dirasakan perlu sebelum bertanya soalan. Minta audience angkat tangan dan berdiri supaya runner mudah menyerahkan mikrofon kepada mereka dan panel juga dapat mengenal pasti orang yang bertanya. Tegaskan kepada audience supaya bertanya soalan yang ringkas dan padat. Hal ini penting untuk pengurusan masa yang baik. Sebolehnya tetapkan satu orang satu soalan agar individu lain juga dapat peluang untuk bertanya soalan.

Catat soalan yang ditanya dan nama orang yang bertanya dalam nota kecil ; edarkan nota itu kepada panel yang bakal menjawab soalan tersebut. Tujuan mencatatkan nama individu yang bertanya adalah supaya kita dapat mencari semula orang tersebut sekiranya memerlukan maklumat tambahan untuk menyokong atau membantu panel bagi menjawab soalan.

Pilih individu yang paling awal mengangkat tangan sekiranya ramai yang mahu bertanya soalan. Pastikan peluang bertanya diberi sama rata untuk audience perempuan dan lelaki.

Ketiga ; Persiapan SELEPAS FORUM

Satu - Mohon Tidur.

Tidur - Satu benda yang wajib untuk saya buat selepas selesai forum. Bukan tidur atas pentas atau ketika masih di dewan. Balek rumah tidoq la.

Tugas sebagai panel atau moderator memang tak dinafikan sangat menggunakan tenaga yang banyak. Penat dan letih itu biasa. Jadi, jangan segan dan ragu untuk tidur supaya tenaga anda dapat dikembalikan semula

Dua - Feedback dan Muhasabah

Imbas kembali detik-2 forum yang telah berlalu. Cari di mana kelemahan anda yang perlu diperbaiki dan kesalahan yang tidak boleh diulang pada masa akan datang. Senaraikan perkara yang anda nak buat tetapi tak terbuat ketika forum berjalan, take note dan berjanji kepada diri anda untuk melakukannya pada masa akan datang.

Tanya kepada audience di bawah pentas ( sejurus selepas forum atau sehari selepas forum ) tentang performance yang anda lakukan. Hal ini dapat memperincikan dan menambah perkara yang perlu anda beri perhatian dalam proses muhasabah


Keempat : PENUTUP

Habeh! Hmdulillah.
Tahniah kerana sudi meluangkan masa untuk meneliti tulisan ini. Kandungan penulisan ini semuanya saya karang berdasarkan pengalaman berforum di Jordan.


19062016
Pokok Sena, Kedah

Comments

Adlin Shaimi said…
Sangat bermanfaat dan membantu. Terima kasih 🤗
Unknown said…
terima kasha sngt benefits..barakallahu feek

Popular posts from this blog

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p