Skip to main content

Akak.. Pst Pst Pst

"Akak. Jom pindah?"

Saya tercengang.
Hah? Ribut tak ada Tsunami tak muncul, tiba-tiba adik di hadapan saya ni ajak pindah. "

"Pindah ke mana, dik?"

"Pindah rumah lah akak. Jom pindah ke Sheikh Khalil?"

"Buat apa akak nak pindah? Rumah akak dah best sangat dah. Besar macam Gym. Nak buat larian 10 meter dan lompat anak beruang pun boleh. Nak buat apa pindah lagi?"

Saya pelik. Kepala berputar mentafsir maqosid pelawaan pindah dari adik berniqab ni.

Lisa Surihani (bukan nama sebenar), Pelajar Tahun 1 Perubatan. Anak Kelantan ini agak menjaga penampilan dan hurm, manja dan kelihatan begitu teruja sekali apabila bertembung dengan saya. Saya pun tak tahu kenapa sedangkan saya bukanlah atres jelita bermata ikan nemo yang menjadi pojaan gadis dan jejaka. Kami pun hanya berkenalan gitu-gitu sahaja selepas beberapa kali terserempak di perpustakaan universiti.

4 hari Lepas saya ada Menerima friend request Darinya namun Terpaksa Ditolak kerana Jumlah Kawan yang telah Mencapai Angka siling. Mark Zuckerberg tak bagi pasang kawan banyak-banyak tuh.

Untuk tak menghampakan, saya menegur beliau di mukabuku. Teguran santai dan otai.

Tak sangka 3 hari seterusnya, saya bertembung dengan dia di tempat yang berbeza. Aturan Allah mungkin.

"Akak ... Jomlah pindah .." Dia tak putus asa menyuarakan hasrat hatinya.

"Lisa dah dapat rumah ke?"

"Rumah dekat Sheikh Khalil tu lah. Tapi sebenarnya ada sahaja orang yang pelawa masuk rumah diorang tapi Lisa tak nak!"

Matanya mengecil. Dia melihat sekeliling untuk memastikan tiada budak Melayu yang mendengar perbualan kami. Kami berjalan beriringan menuju ke pintu keluar perpustakaan.

"Akak. Sebenarnya, ada kakak yang ajak saya tinggal dengan diorang, Tapi diorang tu ISMA. Abang saya tak bagi saya masuk rumah diorang."

Berkerut dahi saya 3 inci mendengar ucapannya itu. Aneh. Apa masalahnya kalau tinggal di rumah ISMA? Bukankan rumah ISMA, atau rumah apa pun tetap ada pintu dan tingkap? Jadi, apa perlu dirisaukan lagi?

Benak saya memuntahkan pelbagai tanda tanya. Mencari jawapan yang entah di mana. Lantas mulut ringan bertanya, "Kenapa abang awak tak bagi masuk rumah ISMA?"

"Sebab saya IKRAM!"

OH. Okay. Terjawab sudah persoalan yang kedua.

ISMA dan IKRAM. Tidak ketinggalan HALUAN.
Inilah keistimewaan bumi Jordan atau khususnya Irbid. Meriah dengan kepelbagaian NGO. Entiti yang berasal dari Malaysia yang dianggotai warga penuntut ilmu di Jordan.

Saya tidak memihak pada mana-mana entiti. Kerana di hati saya selamanya PERMAI. Tiada perbalahan, tiada persengketaan. Kerana PERMAI itu untuk semua. Persatuan pertama yang menyapa mesra dan melayani saya tatkala kali pertama menjejak kaki keluar dari Malaysia menuju ke Negara Timur Tengah ini.

Itu bukan persoalan dan perkara pokok yang mahu saya semai di ruangan kecil ini.

Cuma ..
Gelagat comel adik tadi.

Melihat sekeliling seolah-olah Inspektor Polis yang sedang dalam misi memerangkap penjenayah No 3 Malaysia sebelum membuat konfesyen tak rasmi kepada saya bahawa dia adalah ahli IKRAM.

Senyum.

Sedikit kelakar.

Kehairanan menjentik minda mengapa dia begitu berjaga-jaga untuk menyatakan identiti NGO yang disertainya. Apakah ada konsep Sir Wa Haza yang diterap dalam jemaahnya atau dia bimbang akan dilabel dan dipulau oleh rakan yang berlainan jemaah.

Tapi ..

Tak pasti pula kenapa dia berani mengaku ahli NGO dengan saya padahal kami hanya berkenalan beberapa hari sahaja. Agaknya mungkin dia fikir saya dari IKRAM kut.

Angkat bahu. Otak terus berfikir menterjemah persoalan.

Semua orang ada kehendak. Semua orang berhak membuat pilihan.
Saya tidak menyebelahi mana-mana NGO kerana fikrah saya lebih kepada Persatuan dan tugas amal jama'ie sebagai da'ie untuk semua. Bukan untuk mana-mana NGO tetapi untuk semua masyarakat PERMAI. Ironinya, semua ahli NGO itu adalah warga PERMAI.

Tiada salah menyertai mana-mana jemaah. Lebih baik juga bersama kumpulan daripada bersendirian.
Cuma, hadirkanlah kefahaman dan pengetahuan dalam menyertai jemaah Islam.

Kenapa aku sertai A dan bukannya B?
Apa lebihnya A dan apa lebihnya B?
Bagaimana pendekatan dan cara yang digunakan A dan B untuk mencapai matlamat Z?

Hakikatnya semua jemaah itu mendukung cita-cita ingin mencapai target yang serupa cuma masing-masing ada cara yang berbeza. Terserah. Tetapi pada saya, kesatuan itu lebih utama. Kerana perbezaan akan melahirkan perpecahan dan akhirnya perjalanan mengejar matlamat hanya terbantut di tengah jalan tatkala api persengketaan menyala bagai Si Qabil dihasut Syaitan bila tak dapat berkahwin dengan Iqlima, saudara kembarnya. Biarlah ada perbezaan tapi tetap kita cuba cungkil persamaan lebih dari perbezaan.

Bila sudah ada kefahaman, maka yakinlah. Beranilah untuk membawa identiti kalau anda yakin anda sudah berpijak dengan apa yang anda cari. Terserah, asalkan terus di bawah lembayung dakwah dan tarbiah. Jangan sesekali bersendiri.

Satu fenomena yang saya lihat, seringkali pelajar baru ditarik ke dalam sesuatu jemaah tanpa ada kefahaman yang jitu. Hanya berlandaskan kebaikan orang yang menarik, maka hati mereka terikat menyertai jemaah tersebut. Hanya berlabelkan junior kepada senior dari jemaah itu, maka secara tak langsung dia perlu ikut jejak si senior tersebut. Penyertaan yang tidak disertakan kefahaman inilah menjadi punca hadirnya ketidakyakinan dan takut-takut. Biasa. Fenomena biasa saban tahun. Malah gelombang ini juga pernah dirasai saya satu masa dahulu.


Alhamdulillah, saya memiliki prinsip sendiri. Biarpun tandus dengan pengetahuan berkaitan jemaah, perjalanan saya sebagai pengembara di bumi Jordan ini sedikit sebanyak membuka ruang baru dalam minda. Istilah baru semakin dekat dan mudah untuk dicerna.

Jemaah. NGO. Persatuan. Dakwah. Tarbiah. Usrah,

Fuhh. Macam berat. Tapi saya dah sedar, saya bukan lagi kanak-kanak yang mindanya hanya terpetak dengan rutin, pergi sekolah, main patung Barbie, makan, main lagi dan tidur. Sudah masanya saya luaskan minda dan sumbangkan tenaga dalam saluran yang ada. Cuba untuk menjadi anak muda yang bermanfaat biarpun saya masih terus kekal dengan hobi membina istana pasir di kaki pantai. Selagi masa masih ada dan dunia terus berputar arah lawan jam, tak akanlah saya nak menjadi manusia yang hanya senang duduk dan terleka dibuai kesenangan yang sementara?

Tentang Lisa ...

"Awak nak tak tinggal rumah akak? Ada housemate akak yang nak pindah nanti .."

Ek .. Matanya terkebil-kebil. "Akak tinggal dengan siapa"

"Akak tinggal dengan bekas Ketua Helwi PERMAI, Setiausaha PERMAI dan AJK PINTAR PERMAI. Rumah akak bukan RI (Rumah Islam) tapi rumah akak RIP (Rumah Islam PERMAI)."

"Akak .. sebenarnya saya tak kisah pun kalau tak duduk rumah RI. Rumah yang bukan RI pun okey .."

Senyum.

Moga dia tahu, tinggal di kelompok yang bukan kumpulannya tak bermaksud dia membawa identiti yang berbeza. Biarlah wujud perbezaan, tapi kita mesrakan dengan persamaan.

Tak perlu berbalah dan bersengketa apatah lagi takut dan serba tak kena.
Kita masih sama.
Syurga tujuan kita.




Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

♦ Checklist ke Jordan ♦ ►Girls sahaja

Tulisan ini terhasil setelah segala penat lelah, susah payah dan sakit sendi jari saya menaip. Maka, mohon anda semua membaca sehingga ke titik yang terakhir. Terutamanya, KAMU, (Jari telunjuk menuding ke hadapan), orang yang bakal berangkat ke sebahagian dari bumi Syam ini. Harap bermanfaat dan mampu menjadi panduan dan lampu jalan untuk nak buat bajet dan kemas barang nanti. Sebarang soalan, boleh tanya di ruangan komen.  Kalau nak  copy , Highlightkan dan tekan Shift+C. Orait. Bereh. Selamat menyediakan item yang diperlukan. n_n ☺ Baju kurung/Jubah - 7/8 helai Majoriti pelajar di sini akan pakai baru kurung dan jubah. Ikutlah keselesaan dan kebahagiaan jiwa raga tong gas anda untuk memilih pakaian yang sesuai. Yang pastinya biarlah menutup aurat dengan sempurna. Biar warga Malaysia di Jordan lebih 'islamik' pakaiannya dari warga Jordan itu sendiri, Nak beli jubah dekat Jordan pun ok. Tidaklah murah tap