Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

KeOseman Itu Di Sini.

"Akak, macamana kita yang sebagai doktor nanti nak maintain stamina dan fizikal kita? Sebab kita kan kena banyak bergerak macam robot tak ada suiz mati.."

Dalam kepala saya apabila diri sendiri melontar pertanyaan tersebut, saya dah bayang bahawa mesti kakak ni akan sebut jaga pemakanan, diet yang seimbang dan exercise selalu untuk terus ramping macam retis. Err.

Tapi..
Tapi..

Jawapan senior klinikal tahun 5 itu sungguh tidak saya duga.

"Bagi akak, kalau kita tahu dan jaga tanggungjawab kita sebagai muslim, 10 muwasafat tarbiyyah, InshaAllah segalanya okay. Kan kita tahu, kita kena jadi objek bergerak yang memberi manfaat kepada ummah. Of coz lah kita sendiri kena jaga kesihatan."

Saya terdiam. Cara jawab yang tidak saya jangkakan itu mengundang kagum di hati. Dari situ, saya dapat melihat cara fikir beliau adalah lain dari biasa. Lebih unik.

Alhamdulillah, tak terjangkau awan nak melafaz kesyukuran kerana Allah hadirkan hidayah dan taufiq kepada saya untuk hadir ke program anjuran batch dengan kerjasama MMJ ini ; ESPIRIT MEDICUS walaupun hati ni berat mengalahkan bayi gajah yang berusia 5 bulan. Heh. Yelah. Bagi saya, keluar di petang hari akan mengurangkan tenaga saya lantas bikin saya cepat penat dan gagal menghabiskan pembacaan nota kuliah ketika di malam hari. Ceh! Konon.

Padahal hari-hari memang saya tidur awal. Aduh.

Satu kata dari saya, program ini sangat OSEM! Begitu banyak perkongsian dari senior tahun 5 yang telah membuka mata saya untuk sedar realiti yang bakal saya hadapi. Bukan saya tak pernah tahu, tapi kadang diri ini selalu lupa sehingga bikin semangat diri naik turun dan terbabas entah ke mana. Kadang diri mempersoalkan kenapa aku kena belajar spesies kuman yang namanya mengalahkan alien dari planet Utarid ni semua? Kenapa pengasas segala ubat tak buat nama yang senang-senang saja untuk ubat yang diorang hasilkan? Kenapa? Kenapa saya kena belajar semua ni untuk jadi doktor? Bukannya saya dapat ingat pun!

Alhamdulillah, nyata program ini memberi anjakan baru dalam pemikiran saya. Cukuplah wahai diri. Cukuplah memberi alasan dan memberontak. Jadi manusia bijaksana yang cintakan ilmu dan lupakan alasan.


Begitu banyak yang saya dapat tapi tak mampu nak ingat setiap patah perkataan yang terlontar dalam kalam mereka. Cuma segalanya saya rumuskan dalam ayat dan kefahaman saya sendiri.

'Saya sendiri perlu jadikan tahajjud sebagai sumber kekuatan dalaman kerana pergantungan kepada Allah itu sangat perlu dalam mensadokan diri sendiri apabila sudah mula melangkah ke alam klinikal. Hatta di alam pre-klinikal ini juga pun sudah jadi cukup besar cabaran yang saya perlu berkung fu dengannya, Aduh. Maka, Allah sumber kekuatan saya.

Saya perlu jaga kesihatan, fizikal dan mental. Ini keutamaan. Sebagaimana ibu mendoktrinkan saya sejak dari kecil tentang peri pentingnya tubuh badan yang sihat, makan minum tidur perkumuhan kena maintain di tahap superb. Jangan pernah menganak tirikan kesihatan walau sesibuk mana pun!

Paling penting saya perlu ingat, jangan mudah melayan rasa mengantuk ketika mendengar lecture berhikayat di dalam kuliah. Kerana apa? Kerana boleh jadi waktu saya tersengguk di dalam kelas sampai tak faham apa yang doktor ajar itu, ada senior di hospital yang sedang dimarahi doktor kerana kurangnya kefahaman tentang apa yang pernah dipelajari dulu semasa di pre-klinikal. Bizob!

Saya perlu selalu kuatkan diri dan hambat jauh-jauh segala rasa penat dan mengantuk. Tidur saya perlulah hanya dalam lingkungan 5 hingga 8 jam sahaja. Saya perlu tahu bahawa tubuh saya masih muda belia dan jasad saya masih penuh dengan upaya. Saya sudah tidak punya banyak masa untuk duduk bersenang-lenang. Ummah yang tenat memerlukan seseorang yang berjiwa besar untuk menghulurkan tangan menarik mereka dari jatuh tersungkur ke lembah kemurkaan.

Enjoy segala yang sedang saya lalui sekarang. Jangan kerana takut atau tak shabar nak melangkah ke masa akan datang atau ke fasa baru buat diri saya tunggang-langgang di masa sekarang. Kalau saya suka persatuan, sertai persatuan. Kalau saya suka bersukan, buat apa yangs saya suka.

Yakin untuk korbankan masa dan duit bagi menghadiri kelas pengajian mingguan dan program yang membina diri muslim. Jangan setelah 6 tahun saya belajar di bumi Jordan ini, bila minda menoleh belakang, hati tercalar melihat kealpaan diri yang gagal menggapai apa yang dihajatkan. Jangan tergesa-gesa mengejar masa hadapan kerana by time you will learn everything..'

Alhamdulillah.

Semoga hati saya semakin tsabat dan juhud untuk belajar dan menguasai ilmu feberet sejak tadika ini. Biarlah susah, biarlah penuh getir dan cabaran. Saya tahu, manusia hebat itu tak akan mampu dilabel hebat selagi dia belum bertaaruf dan tafahum dengan segala mehnah yang Allah sediakan. Ujian Allah kan untuk menguatkan hambaNya?

Senyum.

Qasrus boleh ! I trust that nothing can't stop me to achieve my dream except my own self. Sebab itu, peratusan paling tinggi untuk berjaya adalah datangnya dari SIKAP.

Qasrus, please. Biasakan yang betul, betulkan yang biasa. Jernihkan fikrah dan mantapkan psikologi.


Sahabat, doakan saya !
Semoga perjalanan budak perantau ini baik-baik saja.

Kerana Jadi Doktor Dan Perjalanan Nak Jadi Doktor itu best,
Maka Wahai Allah.. 
ceriakan hidupku di bumi barakah ini. 
Kerana keOseman itu di sini. 
Izinkan aku jadi pembelajar yang cintakan ilmu demi mengejar redhaMu.

Allah yusahhil umurana. Insha Allah !

2 comments:

Qurratun Ayunin said...

Assalamualaikum senior qasrus

Sekarang dh thn ke brape? Pergi under tajaan ape?
Alhamdulillah sy peroleh 11A. 7 At,3A,1A-
A - English. A MM,MT,BIO

sy Ade mohon Jordan di kpt tp setakat ni x de tajaan.

Qasrus Syuhada said...

Wa'alaikumussalam adik Ayunin. Semoga menjadi muslimah yang baik dan cintakan kebaikan.

=)

Kak Qas sekarang baru bertatih di tahun kedua di Jordan. Alhamdulillah, disepot warga Malaysia kita yang terchenta secara umumnya , khususnya dari pihak MARA.

Alhamdulillah, kheir. Result adik sangat baik. Semoga dipermudahkan urusan dan dijelaskan hala tuju seterusnya.

Mungkin adik boleh terus contact Kak Qas di fesbuk. Boleh kita taaruf dan borak-2 bantal lama-2 lagi. ^_^