Skip to main content

Bukan Chenta Biasa...

Kagum.

Satu kalam yang terbit dari jiwa yang dalam.

PINTAR petang tadi yang sepatutnya akan sama-sama membedah siasat movie ditangguh. Ada jemputan khusus untuk PINTAR kami sama-sama mengimarahkan majlis penganugerahan ijazah sanad Al-Quran kepada seorang kakak senior dari Universiti Yarmouk yang sudah di tahun akhir pengajian.

PINTAR : Usrah Persatuan PERMAI, Jordan.

Tak termampu nak membilang kesyukuran kepada Dia dengan jari hatta kalkulator saintifik yang saya pakai masa SPM dahulu pun kerana Allah telah memberi pengalaman indah kepada saya untuk menyaksikan dengan mata sendiri bagaimana anugerah ini berlangsung. Alhamdulillah ya Robb! Ditambah juga dengan jumuan Nasi Kabsah dengan taburan kacang dan kismis segar air tangan Orang Palestin, Perghh, memang kena lah dengan perut saya yang masih banyak ruang kerana belum menjamah apa-apa makanan sejak balik dari kuliah.

*Terjun katil kerana terlalu gumbira.

Sedikit sebanyak tersuntik semangat untuk cuba mengorak langkah mengikut jejak kakak tersebut.
Sungguh, ia bukanlah mudah. Mendapatkan ijazah dalam Al-Quran bermakna anda telah diiktiraf mempunyai penguasaan yang baik dalam Al-Quran. Serba-serbi tentang Al-Quran ; pembacaan, tajweed, makhraj dan seangkatan dan selori treler dengannya. Dan proses ini tidaklah semudah mengunyah kacang goreng yang dibeli di pasar malam depan rumah nenek anda atau tidak juga semudah mengira jumlah lubang untuk dimasukkan tali kasut. Eh.

Tatkala sheikhah membaca Ijazah dengan menyebut nama kakak tersebut, perlahan bening matanya basah. Begitu juga dengan kakak senior tadi. Suasana syahdu. Sepi dan diam. Bagai ada malaikat yang memayungi majlis tersebut, mencurah rahmat. Penduduk langit seolah-olah bertasbih meraikan kebahagiaan ini, Allah...


Al-quran.
Kalam Allah yang mulia.
Diturunkan dalam keadaan istimewa oleh makhluk hebat yang taat kepada Kekasih Allah Nabiyuna Rasulullah SAW.

Alangkah hebat dan beruntungnya apabila lisan kita mampu membaca Al-Quran persis sebagaimana yang dibaca oleh Rasulullah SAW!

Dan ya.

Kakak tadi telah berjaya.

Sungguh, saya tercabar.
Ini bukan anak melayu pertama telah berjaya melakar sejarah mendapat ijazah sanad Al-Quran, malah ramai lagi yang telahpun berjaya menjejak kaki ke tahap ini. Alangkah osemnya mereka ! Tambah menerbitkan rasa takjub dan kagum apabila ada senior daripada jurusan perubatan dan pergigian yang turut pernah memperoleh ijazah ini.

Kenapa saya begitu memuja dan terjatuh kagum dengan mereka ini?

Kerana hanya yang hebat layak mendapat anugerah ini.
Kerana hanya yang juhud mampu sampai ke tahap ini.
Kerana hanya yang kuat bisa menongkah tembok cabaran dalam bidang ini.

Serta-merta teringat saya dengan pesanan dari Ukhti Mahbubah, Sister dari Singapura yang sungguh-sungguh-sungguh saya kagumi akhlak,ilmu dan dirinya ketika terserempak di tepi jalan ketika hampir waktu mahgrib semalam. Kata gadis berniqob dan berjubah serba-hitam itu ,'ana nak sangat tengok nti dapatkan ijazah sebelum nti pulang ke Malaysia..'

Allah, berat mata bagai nak mencurah liquid yang ada. Ini bukan kali pertama beliau mengungkap kata-kata yang sama.

Tahu tak?

Sebelum nak sampai Ijazah, ada dua peringkat yang perlu dilepasi oleh pelajar. Peringkat yang pertama, Tamhidi. Pembelajaran separuh daripada Kitab Tajweed Munir dan hafalan Juz 30 dan Juz 1. Pelajar perlu berhadapan dengan peperiksaan sebelum melayakkan mereka melepasi peringkat Tamhidi seterusnya menjadi lesen untuk pergi ke peringkat seterusnya. Mutaqoddimah.

Mutaqoddimah, pelajar perlu menghabiskan keseluruhan Kitab Tajweed Munir dan menghafal lagi 2 Juz Al-Quran sebelum peperiksaan syafawi dan kitabah dijalankan.

Selepas itu, barulah pelajar layak untuk ke peringkat paling tinggi iaitu Ijazah yang mana pelajar akan mendapat satu Sheikhah khusus yang akan mendengar bacaan AL-Qurannya dari helaian pertama Al-Quran hingga yang terakhir, menghafal 2 juz Al-Quran dan praktikal ilmu dari Kitab Muneer. Allah !

Ia tidak mudah. Apatah lagi untuk pelajar yang bukan sepenuh masa mendalami bidang ini. Memakan masa bertahun-tahun lamanya.

Tapi tidak mustahil. Saya sendiri mengakui, ia tidak mustahil.
Kerana diri ini pernah menyaksikan kejayaan yang ditempa seorang senior yang sangat hebat dan luar biasa. Beliau yang berjurusan Pergigian itu telah berjaya mendapatkan Ijazah sebelum beliau bergraduasi dalam takhasus pergigiannya, Beliau juga berjaya menghafal 30 Juz Al-Quran ketika di tahun 2 pengajian di Jordan sedangkan dalam masa yang sama beliau memegang jawatan paling tinggi dalam persatuan di Irbid ketika itu.

Osemnya kakak !

Saya?

Sungguh.
Memang hati ini meronta ingin berpijak di tangga yang sama.
Melalui jalan yang sama untuk mendapat kejayaan yang serupa.

Syukur peringkat pertama iaitu Tamhidi telah berjaya saya lepasi walaupun terpaksa menduduki ujian kitabah sebanyak dua kali. Tidak dirancang untuk berimtihan malah tidak bersedia pun, tetapi Allah lebih bijak mengatur. Hati ini belum puas tatkala hanya tangan berjaya menyentuh sijil Tamhidi dengan cetakan nama sendiri di atasnya kerana terlalu kerdil rasanya nak mengaku saya sudah kuasai sebahagian dari Kitab Tajweed Munir itu. Padahal pada hakikatnya begitu banyak lagi yang perlu dimantapkan dan diperbaiki.

Cabaran dalam pengajian perubatan dan dalam masa yang sama menjadi penghafaz Al-Quran separuh masa di Akademi Tahfiz Az-zikr kadang-kala sedikit menggugah jiwa. Ditambah taklif persatuan yang kadang-kadang mencuri masa dan tenaga. Pernah terasa diri ini kalah dan tak bisa mengikut jejak kakak-kakak osem yang pernah saya kenali.

Tapi bukanlah muslim yang bijak untuk berlama-lama melepak di lopak putus asa.
Hidup ini singkat dan cepat. Mana mungkin saya biarkan diri hanyut dan lemas dalam dilema yang mencantaskan ketenangan itu sedangkan saya tahu semua orang mampu melakukan apa sahaja yang dia mahu, Yang penting, ubah sikap dan jaga niat.

Alah biasa tegal biasa, jiwa berbisik.

Pengurusan masa dan kerja sangat penting buat saya di kala ini. Facebook? Whatsapp? Perlu letak tepi dan dikesampingkan. Tak akan menang tangan nak menguruskan segala-galanya atau berlari mengejar matlamat diri andai diri masih dipasung dengan gadjet dan teknologi. Sudahlah !

Pastinya untuk menguasai atau menjadi salah seorang hamalatul Quran adalah menjadi impian utama saya sejak di zaman hingusan.Tentunya tak akan berhenti impian dan usaha untuk menggapai hasrat ini selagi nadi masih aktif berdenyut dan darah masih lancar mengalir dalam salur darah.


Kerana mencintai Al-Quran itu bermakna kita mencintai hadiah pemberian Allah.
Kerana menguasai Al-Quran menjadikan kita faqeh dan lebih faham tentang agama.
Maka, ini bukanlah impian biasa-biasa.
Bukan juga angan-angah cap ala-ala Mat Jenin di atas pokok kelapa.

Al-Quran, bukan chenta biasa.
Pastilah saya juga perlu menjadi luar biasa untuk mendapatkan sesuatu yang tidak biasa-biasa.

Semoga langkah ini dipermudahkan. Semoga tangan ini mendapat pimpinan Tuhan.

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p