Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

Persatuan Atau Pelajaran??

Ktak! Ktak! *Sedang menaip*

"Huh? Khusyuknya Horlickiyah ni mengadap laptop. Dari pagi sampai petang non-stop. Orang kerja pejabat pun ada brake. Hmm. Tengah baca lekcenot kut. Bagus betul ! Nak tegurlah."

Nescafeyah menghampiri temannya itu. *Tepuk bahu dengan kadar kelajuan 20km/h*
" Waaa. bagusnya kau. Study eh? Good Good. Ganbatte ! "

" Erk. Tak ada lah. Tengah buat kerja persatuan ni. Sambil-2 tu main DOTA kejap. "

Apa?? Mati-2 aku ingat kau tengah study. CESS !
*Cekik*

"AAA! Apa salah aku, woi?" Nafas Horlickiyah tersekat-sekat bagai lembu baru kena sembelih sempena kenduri kahwin anak Mak Cik Qorurah.

"Kau nak tahu satu cerita tak? Dulu, ada seorang perempuan, dia macam kau la. Ada jawatan dalam persatuan. Selalu cakap persatuan itu penting, kena utamakan, bersungguh-sungguh buat kerja, disiplin. Tetapi, sayangnya dia selalu abaikan masa study dia, tak bersungguh-sungguh pun belajar atau murojaah. Dia lagi pentingkan persatuan tanpa peduli dengan pelajaran yang semakin merudum. Siapalah yang mahu respect dengan dia ? Orang lagi hilang tsiqah kepadanya. It's okay kalau dia memang study tapi pelajaran masih belum stabil. Yang jadi masalah apabila pelajaran dikesampingkan terus. Kita keluar meredah atmosfera bumi, melangkah lautan berjuta-juta inci dari negara sendiri adalah untuk belajar kan?"

Nescafeyah menarik nafas sebentar. Sempat dia lompat bintang dua tiga kali sebelum menyambung sesi 'membasuh' temannya itu.

"Pointnya ialah hebat setara manapun kita sebagai seorang pemimpin tapi kalau kita mengtong sampahkan amanah sebagai seorang pelajar, semuanya bakal hancuss ! Pemimpin yang sepatutnya menjadi role model atau qudwah, menjadi penyatu yang membawa keamanan dalam komuniti bagai ultraman menyelamatkan bumi daripada raksasa pemusnah, menjadi tempat ahli meluah rasa,mencari suntikan taujihad dan motivasi ketika mereka hampir jatuh dan lemah bakal sebaliknya dipandang serong oleh ahli sendiri."

Diam. Nescafeyah memandang Horlickiyah. " Kau mahu ke suatu hari nanti benda yang sama berlaku pada kau??! "

Mata berkaca-kaca. Pandangan Horlickiyah jatuh ke bumi. Kelihatan beberapa ekor semut sedang berhoi-hoi ya hoi bekerjasama mengangkat bangkai seekor nyamuk gergasi di lantai. Setitik air mata keinsafan dari tubir mata Horlickiyah tumpah menghentam gerombolan makhluk Tuhan itu bagaikan tahi bintang menyentuh permukaan bumi. Berselera puak-2 semut itu, malang sekali.

Laptop ditutup. "Baiklah, aku nak pi study dulu. Terima kasih Peah. "

Alhamdulillah, segaris senyuman terukir di wajah Nescafeyah. Akhirnya !

Bahagia dia dengan sikap Horlickiyah yang sedia menerima teguran. Setiap teguran dan kritikan yang konstruktif tidak pernah dipandang sepi olehnya. Inilah pemimpin yang kita mahu!

=)

Mahu jadi pemimpin atau mendapatkan jawatan dalam apa-apa posisi itu semudah ABC, tetapi untuk menjaga imej dan tsiqah sebagai seorang pemimpin itu adalah seperti quadratic algebra. Payah oi!

Orang mungkin boleh mengangkat nama kita sebagai pemimpin, memberi kita peluang untuk berbakti dalam mana-mana ruang kepimpinan tetapi apabila kita melakukan satu kesalahan, semua jasa, khidmat bakti dan penat-lelah kita selama ini bakal kabur di mata ahli. Seolah-olah mereka on the spot terkena Acute Angle-closure Glaucoma! Wahai.


Buat semua pimpinan dari sekecil-kecil posisi seperti Ketua Kebersihan Tandas Rumah sehinggalah ke pucuk pimpinan yang tertinggi, anda pelajar dan dalam masa yang sama anda ada amanah lain yang tergalas di pundak. Tak perlu nak perform sampai bergelar pemegang CGPA 4 rata setiap sem ( kalau dapat, itu pencapaian yang membanggakan ! *Tepuk sikit* ), cukuplah anda bijak dalam menjaga dan menguruskan amanah sebagai seorang pelajar juga sebagai pimpinan ( terutama bagi orang yang berjawatan keliling perut tu, lagi la kena waspada ) Bijak seimbangkan waktu, uruskan hidup dengan baik. Semoga Allah merahmati kalian atas kesanggupan merentang percuma jasa, masa dan tenaga untuk komuniti .

Jangan kerana kita, orang yang berpersatuan dipandang rendah.
Lagi penting, jangan kerana kita, Islam menjadi fitnah di mata dunia. NauzubiLlahu min zalik !

May Allah bless us .

10042016
Irbid, Jordan

No comments: