Skip to main content

1X1 : Aku Tebarkan BeloG Ini Dengan Sejuta Chenta

Awalul Kalam Pembuka Bicara Chenta. Aku persembahkan coretan ini buat Kamu Semua.

"Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, dan beramal yang soleh, dan berkata: 'Sesungguhnya aku daripada golongan Muslimin (orang yang berserah diri).''
Semalam, saya imbas.
Saya hitung dengan jari. 
Tak cukup jari tangan, saya angkat jari kaki.
Macam tak yakin.
Tak cukup jari yang ada, saya guna pula kalkulator zaman EsPieEm.

2015-1995 = 20

Hurm Hurm.

Allah. 
Ini memang kenyataan. Fakta. Realiti. Bukan Akademi Fantasia-sia.
Allah telah memilih saya untuk menjadi manusia yang 20 tahun dah inhale oksigen dan exhale karbon dioksida di Muka BumiNya yang indah nian ini.

Melingkari diri sendiri dengan pelbagai prinsip.
Saya membesar dalam usaha diri sendiri cuma mengenal dan belajar tentang kehidupan.
Belajar untuk mencari identiti diri saya sendiri sebagai hamba kepada Pemilik Kehidupan Manusia,
anak, adik, kakak, teman, anak murid, senior, junior, da'ie, naqibah dan ketua kelas darjah 3 yang garang. Eh.

Saya RARE.
Lain dari yang lain. Sungguh, saya juga sukakan kelainan.
Dan saya sukakan diri saya melakukan apa yang orang lain lakukan dengan cara yang terbaik dan lebih baik.

Belog ini wujudnya dah begitu lama.
Tapi tidaklah sejak dari zaman dinasour atau zaman tamadun Babylon. Err.
Kini saya hadirkan Belog Qasrus Syuhada dengan wajah yang baru.
Pengisian yang lebih bersifatkan peribadi.
Menulis tentang diri sendiri, tentang hidup sendiri.
 Itu nyata lebih mudah. 
Lebih menjiwai. Lebih masyyyuuuk.

Moga tulisan yang dikhazanahkan dalam belog super duper tak berapa nak ohsem berbanding belog blogger yang lain ini mampu menjadi arca pembuka minda kepada pembaca saya yang comel-comel macam arnab gemok yang riang ria raya berlari di ladang anggur. 

Saya tuntaskan kalam ini dengan satu coretan dari insan yang saya kagumi,

"Orang yang bijak adalah orang yang belajar dari kesilapan diri sendiri.
Tapi orang yang LAGI bijak adalah orang yang belajar dari kesilapan orang lain."

Cerita saya mungkin sama dengan kamu. Mungkin ada sedikit beda.
Apa sahaja yang kamu baca dan kamu tafsirkan,
Usahlah dinilai dengan mata kamu yang berbulu mata lentik itu.
Nilailah dengan mata hati.
Ambillah yang baik sebagai inspirasi.
Jadikan yang tak berapa nak baik dan stetmen wayar putus sebagai ibroh kehidupan. Sempadan.

Ini usaha saya untuk tebarkan sejuta chenta. 
Chenta kerana Allah. Mengajak kamu dan saya sendiri untuk renung kehidupan ini. 
Live your Life dalam keadaan Allah redha.
Doakan saya, hati saya, iman saya diusir jauh-2 dari Cik-Cik Mazmumah kerana saya benci mereka itu. Sungguh saya benci.
Namun saya adalah manusia biasa. 
Kadang-kadang terpeleot juga.

Sebab itu, saya mohon kalian titipkan doa.
Cukup doa yang simple.
Doakan saya
Menjadi Hamba Allah yang Cantik Akhlak dan Agama.

Doakan.



Diskelemer Impoten Tahap Jerawat Baru Tumbuh Di Muka

Dalam belog ini anda mungkin akan 'berkenalan' dengan saya melalui pelbagai watak.

Kadang-kadang saya berani macam Sam Totally Spies.
Ada masa saya lembut sikit macam Cinderella.
Selalu juga bertindak tangkas macam Power Ranger Pink
Mungkin juga kelihatan bersifat keanak-anakan macam Chibi Maruko Chan
Boleh jadi saya agak matang macam Shinichi Kudo
Mungkin anda juga akan lihat saya alim macam Ana Muslimah
Kadang-kadang saya agak gila-gila macam Shin Chan
Ada masa saya sangat serius macam Inuyasha
Dapat gang sekepala, maka saya akan menjadi kelakar macam Spongebob
Ada ketika saya banyak cakap macam Woody Woodpecker
Tapi saya lebih bersifat pendiam macam Hyuga Hinata.

Dalam hidup, kita harus pandai memegang banyak watak.
Sebab dunia itu punya banyak watak.

Takkan bila jumpa perompak kita mahu jadi baik macam Snow White??
Kita Kena belajar daripada Goku macam mana nak buat kamehameha 

dan front kick tambah reverse side kick sambil bagi tazkirah.
Mesti insaf perompak itu nantinya.

Dan yang paling penting...

Belajar teknik komunikasi Rasulullah.
Mencari persamaan.
Cuba mengikut rentak mad'u.

Takkan bercakap dengan kanak-kanak mahu keluar syarah tafsir Ibnu Katsir?
(Melainkan adik itu ada abang alim berjanggut sejemput dan hensem macam Sasuke yang jadi imam dekat masjid.)

Get me?

*makan epal buat muka innocent*

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p