Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

Kawan VS Teman

Berjalan pulang selepas baru berjihad di medan peperiksaan midterm -- Uro-Genital System (UGS) , saya singgah sebentar untuk beli air di sebuah kedai runcit.

Panas cuaca hari tu begitu menduga iman . Belum lagi masuk Ramadhan. Kalau dah masok bulan puasa, Nak kena tunggu iftor baru boleh telan bergelen-gelen air. Mujur saya bukan di Mesir kerana khabarnya negara itu lagi panas dari negara yang saya sedang pijak sekarang. Bertabahlah makhluk-2 di Mesir. Semuga kalian sabar. Di padang Mahsyar nanti lagi panas. Matahari yang besar gedabak tu cuma sejengkal dari kepala. Huntunglah panas-2 kita sekarang ni pun, matahari masih di luar bumi. Bercukurlah.

" Qas. Jum pergi saloon. Nak basuh kepala la. Penangan exam tadi buat otak bergoyang-goyang. Cuaca pulak panas. Habes neuron menggelegak macam mee spaghetti kena rebus. "

Haha. " Jum! Saya on saja. Tapi, kita habeskan dulu ayaq ni, okay? "

Minum.

Fuh. Leganya macam orang sembelit baru balek tandas. Erk.

Nikmat Tuhan. Kenyang, sihat, gembira, tenang -- semuanya juga nikmat dari Dia. Alhamdulillah.

Tetiba, si dia di sebelah bersuara, " Qas , salah ke kalau kita memilih untuk selesa berkawan dengan orang tertentu sahaja ?

Erm, maksud saya. Kita kawan saja dengan semua orang tapi ada certain-2 orang sahaja yang kita betul-2 boleh perform diri kita dalam keadaan diri kita yang sebenar. Takde kaver apa-2. Macam kita dengan mak kita. Kita behave dengan dia sebagaimana diri kita yang sebenar . "

Minum lagi.

Oh. Menarik soklan ini.

Pandang dia. Senyum. " Bagi saya, tak salah. Kita boleh kawan dengan semua orang , tapi tak semua orang kita boleh jadikan dia teman. Kawan dan teman ; itu ada beda . "

Berkelip-kelip matanya mendengar.

Sambung, " Awak tahu, semua perkara ni berkaitan hati. Dan apa sahaja yang berkaitan hati, ia di luar kawalan kita. Rasulullah SAW sendiri kita tahu baginda berpoligami. Demi Allah, kita mengetahui yang baginda memang tak pernah bias dalam mencukupkan keperluan isteri-isterinya dan memberi layanan yang sama rata saja pada mereka. Cuma, bila ditanya siapa isteri yang paling baginda sayang, pastinya jawapan yang akan diberi -- Saidatina Khadijah ; isteri pertama bagindalah yang paling baginda cintai.

Adakah ini bermakna Rasulullah SAW tidak adil apabila kecintaan baginda pada Saidatina Khadijah adalah lebih up sikit daripada isteri-2 baginda yang lain ?

Tentulah tidak!

Salahkah baginda kerana lebih cenderung pada seseorang lebih dari yang lain.

Tidak. Manusia itu miliki hati dan hati itu taboleh dipaksa.

Seketul hati itu memang diluar kawalan kita. Kita tak boleh paksa hati untuk menerima orang yang tidak kita terima dan kita jugak tak boleh paksa diri untuk menolak orang yang kita sayang . . "

Dia pula tersenyum. " Betul! Saya pernah dengar benda ni. "

" Asal sahaja kita tak abaikan hak-2 ukhuwah dengan kawan-2 yang lain, itu sudah cukup baik .. "

Dia mengangguk.


***

Orang introvert, temannya cuma sedikit. Bukan sebab dia memilih orang untuk dijadikan sahabat, tapi jiwanya itu hanya boleh masuk pada sebahagian orang.

Adakah dia tidak berkawan dengan orang lain?

Tak. Dia boleh bergaul dengan orang lain. Kawannya ramai. Tapi, temannya sahaja yang sedikit. Hanya orang yang terpilih yang boleh jadi temannya ; yang boleh membuka ruang selesa untuk dirinya meluah rasa dan berkongsi apa-2 cerita.

Saya introvert. :)

Qasrus Syuhada
05062016
Irbid, Jordan

No comments: