Skip to main content

Kawan VS Teman

Berjalan pulang selepas baru berjihad di medan peperiksaan midterm -- Uro-Genital System (UGS) , saya singgah sebentar untuk beli air di sebuah kedai runcit.

Panas cuaca hari tu begitu menduga iman . Belum lagi masuk Ramadhan. Kalau dah masok bulan puasa, Nak kena tunggu iftor baru boleh telan bergelen-gelen air. Mujur saya bukan di Mesir kerana khabarnya negara itu lagi panas dari negara yang saya sedang pijak sekarang. Bertabahlah makhluk-2 di Mesir. Semuga kalian sabar. Di padang Mahsyar nanti lagi panas. Matahari yang besar gedabak tu cuma sejengkal dari kepala. Huntunglah panas-2 kita sekarang ni pun, matahari masih di luar bumi. Bercukurlah.

" Qas. Jum pergi saloon. Nak basuh kepala la. Penangan exam tadi buat otak bergoyang-goyang. Cuaca pulak panas. Habes neuron menggelegak macam mee spaghetti kena rebus. "

Haha. " Jum! Saya on saja. Tapi, kita habeskan dulu ayaq ni, okay? "

Minum.

Fuh. Leganya macam orang sembelit baru balek tandas. Erk.

Nikmat Tuhan. Kenyang, sihat, gembira, tenang -- semuanya juga nikmat dari Dia. Alhamdulillah.

Tetiba, si dia di sebelah bersuara, " Qas , salah ke kalau kita memilih untuk selesa berkawan dengan orang tertentu sahaja ?

Erm, maksud saya. Kita kawan saja dengan semua orang tapi ada certain-2 orang sahaja yang kita betul-2 boleh perform diri kita dalam keadaan diri kita yang sebenar. Takde kaver apa-2. Macam kita dengan mak kita. Kita behave dengan dia sebagaimana diri kita yang sebenar . "

Minum lagi.

Oh. Menarik soklan ini.

Pandang dia. Senyum. " Bagi saya, tak salah. Kita boleh kawan dengan semua orang , tapi tak semua orang kita boleh jadikan dia teman. Kawan dan teman ; itu ada beda . "

Berkelip-kelip matanya mendengar.

Sambung, " Awak tahu, semua perkara ni berkaitan hati. Dan apa sahaja yang berkaitan hati, ia di luar kawalan kita. Rasulullah SAW sendiri kita tahu baginda berpoligami. Demi Allah, kita mengetahui yang baginda memang tak pernah bias dalam mencukupkan keperluan isteri-isterinya dan memberi layanan yang sama rata saja pada mereka. Cuma, bila ditanya siapa isteri yang paling baginda sayang, pastinya jawapan yang akan diberi -- Saidatina Khadijah ; isteri pertama bagindalah yang paling baginda cintai.

Adakah ini bermakna Rasulullah SAW tidak adil apabila kecintaan baginda pada Saidatina Khadijah adalah lebih up sikit daripada isteri-2 baginda yang lain ?

Tentulah tidak!

Salahkah baginda kerana lebih cenderung pada seseorang lebih dari yang lain.

Tidak. Manusia itu miliki hati dan hati itu taboleh dipaksa.

Seketul hati itu memang diluar kawalan kita. Kita tak boleh paksa hati untuk menerima orang yang tidak kita terima dan kita jugak tak boleh paksa diri untuk menolak orang yang kita sayang . . "

Dia pula tersenyum. " Betul! Saya pernah dengar benda ni. "

" Asal sahaja kita tak abaikan hak-2 ukhuwah dengan kawan-2 yang lain, itu sudah cukup baik .. "

Dia mengangguk.


***

Orang introvert, temannya cuma sedikit. Bukan sebab dia memilih orang untuk dijadikan sahabat, tapi jiwanya itu hanya boleh masuk pada sebahagian orang.

Adakah dia tidak berkawan dengan orang lain?

Tak. Dia boleh bergaul dengan orang lain. Kawannya ramai. Tapi, temannya sahaja yang sedikit. Hanya orang yang terpilih yang boleh jadi temannya ; yang boleh membuka ruang selesa untuk dirinya meluah rasa dan berkongsi apa-2 cerita.

Saya introvert. :)

Qasrus Syuhada
05062016
Irbid, Jordan

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p