Skip to main content

Belajar Kena Rajen !

Kalau belajar pun malas.
Jangan mimpi nak jadi penyelamat ummah.
Betulkan diri sendiri itu terlebih dahulu.

Kerana agen pengubah masyarakat bukan hanya yang tahu bercakap itu dan ini.
Kerana dunia perlukan orang yang hebat dalam bertindak.
Dan kerana dunia perlukan orang yang berilmu untuk menyinar cahaya dan membawa satu perubahan.."

Zass Zass

Uu. Retak jantung.

Baru tadi pula teringat semula kata-2 doktor masa dalam kelas.

" Tinggal beberapa bulan lagi kamu akan masuk clinical. Bila kamu masuk clinical, benda penting yang kamu kena jaga ; respect senior, jaga masa dan komitmen pada hospital. Sekarang ( masa pre-clinical ) , kamu masih boleh main-2 lagi, tidur dalam kelas, belajar biasa-2. Nanti bila dah masuk clinical, Sama ada kamu kena jadi seorang yang kompeten atau kamu akan di-kick out from hospital ! "

Nganga.

Saya yang tersengguk ketika itu ( sebab otak tak boleh laju-2 nak brain explanation doktor ketika menjawab soalan seorang classmate - dalam bahasa arab ) cepat-2 angkat bulu mata, tahan eyelid dari terus menghadang pandangan.

Allahu duktur...
Sentap mak, nak.

Hari ini hari second last saya belajar system dalam dunia pre-clininal. System terakhir tika ini yang saya tengah struggle adalah Urogenital System, Sistem Pundi Kencing dan Reproduksi Manusia. Whahaha. Kelakar pulak bila ditranselit dalam bahasa Melayu. Eheh

Merenung kertas-2 nota yang bertimbun perlu diselak sehelai-sehelai untuk ditatap dengan penuh rasa chenta setiap ilmu yang terkandung di dalamnya, hati saya kadang disebat rasa penat dan mahu berhenti.

Bukan berhenti seminit dua.

Tapi nak Berhenti berjam-jam untuk membuta di siang hari atau boleh juga untuk isi masa dengan goreng cucur cekodok dan sedekah pada jiran 40 rumah depan,belakang, kanan dan kiri atau terasa mahu scroll efbi tanpa henti sampai hari esok menjelma tinggalkan hari ni yang semakin memudar semangatku yang tinggal. Aduhai.

Tapi, tekad yang kuat tetap menahan diri. Target untuk menghabiskan 5 nota dalam sehari dan mengkhatamkan semua nota dalam tempoh masa seminggu sebelum tarikh exam cuba saya aim dengan sepenuh jiwa raga peti ais dan baldi.

Bukan senang.

Tiada siapa juga bilang ia mudah.

Cuma, ingatan saya cepat dan segera menangkis rasa susah tiap kali mengingatkan bait-2 kata yang saya pernah jumpa tempoh hari,

' Membayangkan kemanisan di penghujung akan memberi kamu semangat di permulaan '

dan juga kata-2 ibu,

' Angah belajar rajin-2 yek. Cepat-2 balik duduk dengan ibu. Kerja dekat-2 rumah kita , nanti boleh teman ibu selalu. Ibu selalu duduk sorang kat rumah, tak ada sesiapa dengan ibu. '

Sob sob.
Sekarang ni, benda paling muhim jiddan fi hayati adalah terus untuk...

Positif.

Pemikiran yang jauh dari kelodak, jernih dengan aura-2 atau caj positif sangat penting buat saya ketika ini.

Struggle dan berjihad ilmu dalam bidang perubatan ini memang sungguh-2 mencabar kekuatan emosi malah ia juga berpotensi buat anda semakin menggemok (badan atau pipi) kerana banyak makan selepas stress belajar. Hahaha.

" Qasrusssss! Go!!! Sikit lagi, jangan berhenti! Ingat Allah banyak-2. "

ItuLah motivasi setiap hari yang diri saya jerit saban hari. Walau tak guna mikrofon, kata-2 inilah memang melantun kuat , bergetar dalam jiwa lalu menahan diri saya dari cobaan mahu futur atau berhenti.

Susah. Itu biasa. Tapi, saya tahu, kesusahan atau susah-payah dalam mengharungi pembelajaran hari inilah yang begitu worth it, sangat bernilai di kemudian hari. Sangat best dan begitu masyukkk untuk dicerita pada anak cucu kelak ketika berbedtime story. Hehe

Sama la. Orang mukmin kelak, ketika di syurga, pastilah kenangan susah-payah dalam perjuangan serta pengorbanan ketika di donia akan menjadi memori paling indah untuk dikenang.

Susah VS Indah.
Pahit VS Manis,

Memang tak masuk ( contradicted ) kalau ditafsir pada akal.
Tapi, hukum alam itu berbeza. Kesusahan itulah yang bakal membuahkan kemanisan.

Pernah dengar kan?
Mujahadah itu pahit, kerana syurga itu manis. Eheh.

Begitulah hidup saya yang sedang saya fikirkan sekarang.

Bila menatap wajah-2 kepuasan dalam kegembiraan para seniyor Tahun 6 Perubatan yang baru sahaja graduated, saya jadi meninggi rasa ingin terus belajar dan belajar.

I just say to myself, if they can finish it, why I can't?
I can do it too !

Just imagine one day, everyone will call me ' duktur ' and I will make a ward round while wearing a white lab coat with stethescope .


Awesome!

And.. you know what?

One thing that absolutely gives me strength until now is my mom. Her du'as for me through day and night always keep me strong day by day. Hmdulillah, may Allah bless her.

But..

Hey friends! Don't forget me in your du'as. I also really need du'as from the 'solehahians' like you all, girls. :)

May Allah ease our struggle and keep us in His protection, inshaAllah.

22052016
Irbid,Jordan

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p