Skip to main content

Doktor?

Hampir ke titik akhir.

Cuma berbaki satu system lagi yang perlu saya tempuh sebelum mengorak langkah ke alam klinikal.

Klinikal. Unbelievable. Ini introduksi kehidupan kerjaya saya selepas ini. Kerjaya sebagai seorang doktor.

Doktor. 'Saya nak jadi doktor bila besar nanti..'

Dulu, kata-2 ini hanya bermain di bibir secara tidak serius. Tak habis fikir macamana la nak jadi doktor. Kos pembelajaran yang nilainya hampir setengah juta. Aku mahu korek dari mana wang ringgit?

Biasiswa ?
Hanya mampu ketawa.

Layakkah saya untuk ditaja orang. Bahasa Inggeris pun sangkut, konfem tak lepas temuduga. Itu fikirku dahulu.

Dalam menggantung cita bersemi 1000 keraguan.

Tapi, sungguh. Allah lagi tahu.

Sungguh, perancangan Allah lebih baik. Tak mampu saya duga.

MARA meletakkan nama saya sebagai antara pelajar yang ditaja untuk belajar dalam bidang perubatan . Lebih menakjubkan, bukan di Malaysia , tapi di Jordan !

Apa lagi baki keraguan yang mahu disimpan tatkala menerima perkhabaran ini?

Tanpa temuduga , hanya dengan peperiksaan 100 soalan psychology yang dijawab bersama ribuan calon lepasan SPM di seluruh Malaysia, Allah memberi saya peluang untuk menjadi pelajar yang lulus untuk ditaja MARA.

Tidal mampu menuturkan kalam lain melainkan lafaz tasyakkur yang selalu bermain di lisan tatkala mengingatkan uniknya perancangan Tuhan ini.

Kini, ya. Saya adalah pelajar Tahun 3 di fakulti perubatan University of Science And Technology di Jordan.

Setelah menempuh dua tahun lebih pengajian dalam bidang ini, saya belajar tinggi rendah kehidupan seorang hamba. Belajar mengenal lebih banyak tentang diri sendiri dan tentunya mengasah lebih tajam pergantungan kepada Pencipta.

21 tahun usia saya. Berbaki lagi 3 tahun dan pada usia 24 tahun, saya bakal dipanggil 'doktor' oleh para pesakit atau paling tidak pun , masyarakat terdekat.

Saya faham dan percaya, setiap manusia ada aturan yang telah Allah tetapkan.

Setiap manusia ada cerita tentang kisah hidupnya. Ada naik, ada turun.

Dan semua manusia pasti suka untuk mengaku bahawa cerita hidupnya paling istimewa.

Begitu juga saya. Setiap episod hidup saya dari titik mula mengenal diri sendiri sehingga akhirnya kematangan kian mendewasakan diri, saya sangat suka untuk mengatakan bahawa cerita hidup saya paling istimewa .

Biar ada yang mengatakan mereka punya kisah lebih hebat dan menakjubkan tapi tetap saya akan mengatakan, 'kisah aku lebih indah!'

:)

Untuk adik-2 yang masih di bangku sekolah, teruskan belajar dan jangan penat memasang impian yang tinggi. Tak rugi. Bila kita letakkan sasaran yang kita spesifik dan jelas, inshaAllah langkah kita akan lebih yakin.

Imsyi dugri !

01062016
Irbid,Jordan

*muhun doa teman-2 solehah buat saya, si kecil yang masih bawah ilmunya. Imtihan makin dekat, doakan saya semakin yakin dan rajen.

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da