Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

Kuasa Yang Kita Miliki, Tapi Kita Tak Guna. DOA

Mintalah kepada Dia, nescaya Dia perkenankan.

Mengapa perlu ragu ?

Sedang Nabi juga yakin menadah tangan tika meminta Tuhan beri hidayah kepada salah seorang Umar . :)

Dan, Dia perkenankan!

Umar Al-Khattab

Ustaz Dusuki pernah sebut dalam ceramahnya, ' 2 benda paling power dalam dunia tetapi orang selalu pandang sebelah mata, selalu tak heran lagi tak peduli , iaitulah sadaqah dan doa '

Oh. Menyedihkan.
Benda paling simple dalam dunia.

Doa. Hanya menutur apa yang diminta. Peluang bercakap dengan Tuhan yang mencipta manusia. Meluah rasa mengungkap kata hati di hadapan satu-satunya Tuhan yang Esa yang menjadi tempat sekalian makhluk hatta semulia-mulia Nabi untuk meminta.

Tapi.. Kita masih ego.

Masih bongkak.
Masih malas.
Masih tak mahu.

Entah manusia serupa apakah kita ini?
Rasa sudah cukup semua?

Tidak mungkin! Mustahil. Sebab hari-2 kita merintih dan merungut masih tidak cukup yang ini, masih tidak dapat yang itu.

Berasa berdosa dengan Tuhan lantas segan nak meminta apa-2 melalui doa?

Duhai! Jangan begitu. Tuhan tempat kita meminta. Jika tidak pada Dia, pada siapa lagi yang mampu memberi apa-2 yang kita perlukan ?

Tiada! Maka, tidak mesti tidak, hanya kepadanya kita kembali, tempat untuk merujuk, merayu dan meminta. Biarlah dosa setinggi awan Nano, biarlah noda yang terpalit pada diri itu lagi luas dari alam galaksi bima sakti. Biar! Biar!

Bukankah Tuhan sudah menjanjikan keampunan kepada sesiapa sahaja yang bertaubat ? Asal sahaja dosanya bukan mensyirikkan Tuhan dengan sesuatu yang lain.

Mintalah kepada Allah. Dia sahaja yang tahu segala kerumitan dan konflik diri kita.

Dia yang memberi kita ujian yang pada saat ini selalu menghiris dan mengheret kita ke lembah kegelisahan. Maka, mengapa tidak kita cuba meminta dari-Nya jua kunci penyelesaian...?

Why?
Tahu tak?

Saya selalu fikir macam ni.

Allah tu yang menciptkan dunia. Ciptakan kita. Kan?

Macam seorang pencipta game. Dia tahu serba-serbi tentang sistem game yang dia bina. Halangan-2 di setiap level itu dia sedia. Ada reward diberi pada pemain yang berjaya mencapai sesuatu tahap pencapaian. Disediakan RUANG untuk pemain request apa-2 aplikasi / kemudahan tambahan untuk memudahkan pemain sepanjang bermain di mana-2 level.

That's it!

Perkaitannya?

Dunia ni memang Allah dah janji tidak mudah kehidupannya. Susah bagi orang mukmin nak survive dan kekal di track untuk kejar syurga. Banyak halangan external dan internal. Tapi, Allah tak tinggalkan kita terkapai-kapai tanpa tujuan. Dia beri kita peluang untuk minta apa sahaja yang bakal memudahkan kita sepanjang perjalanan kehidupan di dunia.

Caranya? Mediumnya? Doa! :)

Allah ciptakan dunia dan segala isinya.

Dia tahu belaka setiap perkara yang besar. Apatah lagi perkara yang kecil. Sebab memang Dia yang cipta apa-2 sahaja dari mula dunia ini, dari mula kehidupan kita sebagai manusia hingga ke penghujungnya nanti.

Nampak?

He knows everything! Kalau takat hidup kita hamba marhaen lagi takdak apa-2 ni, of course kacang golek-2 saja dalam pengetahuan Allah.

Masalah kita , Dia tahu. Jika kita minta, Dia boleh selesaikan. Boleh. Allah tahu saja. Tapi , Allah nak didik kita jadi seorang yang humble. Minta pada Dia, unlimited. Dia lagi suka.

Tak macam manusia.

Hari ni kau pinjam maggi dia sebungkus. Dia okay.
Esok pinjam lagi. Dia masih okay.
Lusa pinjam lagi. Dia boleh tahan okay.
Tapi kalau Sampai hari ke lima pon kau ambil lagi maggi dia, kau agak-2 dia okay ke? Habis sebungkus maggi dia kau sumbat dalam perut kau sorang, dia masih okay ?

Paling tak, dia akan sembur ' Woi! Kalau dah kata pinjam, bagi la balik. Ni tak, hari-2 pinjam. Itu namanya ambik, bukan pinjam. Pinjam bagi balik. Kalau nak, beri sendiri, jangan ambik aku punya. Aku pon kebulur nak makan maggi. Dewan makan asyik sedia ikan saja. Aku dah cerdik, taknak dah makan ikan. Aku nak ayam. Tak ada ayam, maggi sebagai ganti. Tapi! Kalau kau asyik melahap maggi aku, aku nak makan apa? Kayu? Batu? Tiang bendera? Paip getah di bilik basuh? Beli sendiri la! Asyik mintak je. Tamalu betui. '



Nganga.

Er, tapi..

Kalau kau sendiri pun, okay ke orang buat macam tu pada kau ?

Manusia ni, lumrahnya, kalau sering diminta-minta dengan berterusan , dia pon akan jadi annoyed. Benda biasa.

Tapi.. Tapi.. Tapi..

Dengan Allah, kalau kau minta dari Dia, Dia lagi memberi. Dia lagi suka.

Tak ke best macam tu?
Kita ada peluang ini.

So, tunggu apa lagi?

Jom!!

Selalulah berdoa. Doakan untuk saya. Doakan untuk diri anda juga, untuk mak ayah, adek-beradek, jiran-tetangga, nenek datuk, kucing ayam kita.

Doakan benda baik-2 dan yakinlah.
Dia tahu dan dengar.
Dia pasti akan perkenankan, cuma cepat atau lambat sahaja. :)

" Berdoalah (mintalah) kepadaku, niscaya aku kabulkan untukmu”. 
( QS. Al-Mu'min : 60 )


16052016
Irbid,Jordan

No comments: