Skip to main content

Terjah Hospital Kali Ke-2

" Just use my stethescope. It's okay... "
" Ermm.. But... "
" No no. Its okay. Now try to hear my tracheae, my lung, my.. "
Warghh.. Malunya . Tapi, senior ini betul-2 bersungguh nak mengajar.
" Don't be shy. Just ask anything you want. If you don't know it now, you'll never know it forever. "
Sobs.
Hari ini saya buat aktiviti terjah hospital dan 'kacau' pesakit-pesakit yang ada di sana lagi. Tapi, kali ni tak terlalu hilang punca sangat.
Ditemani dua gadis arab yang masing-2 sudah di tahun akhir perubatan , saya telah berpeluang bersua secara direct dengan patient. Sebelum ni cuma berani main cak-cak je dengan patient di sebalik tirai hospital.
Masih di wad pediatric, bermula dengan patient pertama yang berumur 12 tahun , warga Palestin. Beliau batuk berdarah yang sangat teruk dan banyak sekali sejak dari April dan disyaki ada ketumbuhan dalam lung dia. Esok bakal dioperate.
Untuk patient ni, saya diajar teknik macamana nak ambil history patient. Terlalu banyak soalan yang perlu ditanya . Walaupun sakitnya lebih berkait dengan respiratory system, saya tetap kena tanya patient tentang GI system ( mulut , trachea, stomach, anal ), CVS dan sebagainya.
Saya garu-2 kepala jugak sebab bimbang dan takut mak patient dan adik yang sakit ni jadi annoying dan bertukar jadi raksasa gorgon bila kakak-2 senior Arab ni bertanya dalam bahasa Arab dan translate pula dalam bahasa Inggeris kepada saya. Bertubi-tubi soalan ditanya. Kadang-2 , soalan berulang. Aduhai. Serba-salah saya dibuatnya. Tapi, senior ni relax dan selamber badak air 78 kg saja terus tanya itu dan ini . Memang begitulah rutin yang sepatutnya. Dalam membuat diagnosis, chief complaint dari patient sangat penting dan perlu dimasukkan dalam laporan dengan mengekalkan istilah asal yang disebut oleh patient, tak boleh pakai medical jargon. Laporan ni la nak kena bentang pada senior doctor atau specialist nanti.
Salah seorang senior arab yang bawa saya jalan-2 tawaf hospital ni bernama Serine . Kakak bercermin mata ini dari Tunisia. English dia soooo good . Terkagum saya dengan diri sendiri sebab saya pun tak tahu macamana saya masih boleh faham apa yang dia cakap walaupun dia speaking English laju macam kenderaan Wonderpet. Malah, lagi laju juga daripada lagu rap. Hanya penguasaan bahasa Arabnya sahaja yang sedikit kurang sebab katanya, dia banyak guna bahasa Perancis di negaranya ( Tunisia ). She said that she tried hard to learn Arabic since she is in 4th year studying medicine. Now, you know what? She even can sembang-2 dengan kawan arab dia in Arabic language very fluently. Waaa. Big clap for her ..
Banyak kali dia cakap, ' you are like me. I was also started learn Arabic here, in Jordan. If I can do that, so why you can't do, huh? You can try learning it from now! '
Waaa.
Memang sangat kagum dengan Serine ni. Begitu cekap, lincah dan sangat menjaga masa. Itu sememangnya ciri-ciri yang perlu ada pada seorang doktor.
Kawan dia pula namanya Doha. Doha ada adik perempuan yang study medicine dalam batch saya jugak. Doha memang hebatlah kechek Arabnya . Yer la sebab dia memang orang Arab Jordan yang asli. Pengetahuan dia dalam clinical skill pun mashaAllah !Memang kita boleh bagi 5 bintang setengah pada dia. Daebak sangat!
Kami terjah pula seorang lagi patient yang berumur 9 bulan. Belum boleh bercakap.
Of course la, haha.
Bulu mata baby ni lentik sangat, badannya chubby dan sungguh best kalau dibuat bantal peluk. Eheh.
Kakak senior ni suruh saya teka umur baby comel ni dengan memberi banyak klu berkaitan sign normal yang selalu wujud pada budak seusia ini.
Teka teka teka.
Memang berbelit kepala otak ni nak fikir . Saya tak tahu nak kasi jawapan apa.
Tapi yang kagumnya, kakak-2 ni dapat mengagak umur baby ni dengan tepat tanpa bertanya kepada emaknya.
Maka, terasalah di situ bahawa saya perlu buat revision lebih lagi sebab saya dah pernah belajar semua itu, cuma tak dapat recall balik semua fakta. Aduhai.
Seterusnya , saya kena belajar buat physical examination. Kami pick randomly seorang patient, umurnya 9 tahun. Yaseen namanya dan dia baru saja menjalani pembedahan di perut yang disebabkan oleh hernia.
Doktor dah benarkan dia pulang. Tapi, sebab senior-2 ni nak ajar saya bagaimana nak buat pemeriksaan fizikal, kami tahan kejap budak lelaki ni. Memang malu-2 dia sebab kakak-2 ni nak check bahagian shoulder, chest dan axis yang lain, jadi kena selak baju sikit.
Dik, awak malu ke?
Akak pun malu jugak dengan awak. Haha.
Serius, saya pun memang malu la jugak sebab first time buat kerja-2 ni . Kalau saya kat tempat Yaseen, dah confirm 200% saya akan lari terjun katil hospital , masuk toilet dan kunci ketat-2 sebab tak nak keluar dah. Malu.
Tapi, mujur sebab Yaseen ni kecil lagi, saya pon buat-2 lah macho sikit ala-2 hero Hindustan walaupun dalam hati dup dap dup dap macam nak melompat keluar dah jantung ini .
Untuk pemeriksaan fizikal , saya perlu check dahulu badan patient samada ada rash , mass atau parut di mana-2. Ini termasuk dalam kategori inspection. Ada 4 lagi basic steps lain iaitu palpation, percussion, auscultation, and olfactory examination. Saya kena la belajar macamana nak check chest expansion, lung resonance, breath sounds dan lain-2.
Masa ni la baru first time saya belajar guna stethescope. I never know that the stethescope ada kunci jugak. I think that's why my mum said that my stethescope is rosak walaupun baru beli sebab katanya dia tak dengar bunyi apa-2 bila letak kat jantung dia. Duhai. Saya rasa memang stethescope tu terkunci. Haha
Other things I learnt from that session ;
Belajar check nadi patient.
Revise balik tentang resonance.
Cuba cakna dengan symmetry tracheae patient, tulang-2 dan sebagainya.
Kesimpulannya, banyak sangat benda yang ai tatau.
😭
" You'll never learn it all by this time. Just take step by step. You need more time. Slowly you will get to know all of them soon, InshaAllah "
Hm. Memang pon.
2 jam 30 minit meronda wad pembedahan kanak-kanak itu, tak cukop untuk saya kuasai semua teknik yang perlu diketahui.
Bahasa Arab lagi yang nak kena lancar. Kena la latih broca dan Wernick centre kat otak ni untuk kerja lebih keras.
Relation antara symptoms patient lagi yang perlu dibrain habis-habisan.
Chief complaint patient yang kadang-2 bikin otak kita memutar 360 darjah lagi.
Nak buat physical examination yang perlukan penelitian yang tinggi itu lagi.
Sob sob.
Ini baru check budak-budak.
Belum lagi dapat patient yang dewasa.
Saya ni dah la pemalu tahap gaban .
Dengan perempuan pun malu, dengan lelaki lagi la saya malu.
Kalau terlalu malu, saya akan diam , muka merah , tak boleh fokus dan rasa nak menyorok dalam stokin.
Em.
Tapi, sebab next month dah kena jadikan hospital sebagai rumah kedua, penghuni hospital sebagai tetamu tetap, doktor-doktor pakar sebagai ibu bapa angkat, maka haruslah saya ketepikan perasaan malu itu.
Kalau malu, tak boleh belajar.
Kalau malu, banyak tak tahu.
Kalau malu, silap-2 hari bulan, awak akan ketinggalan banyak benda.

Image result for CUTE CHILD STUDY

Nak jadi doktor , tak boleh malu.
Dengan patient harus ramah dan berani.
Jangan cepat panik dan harus selalu berlakon berani walaupun peluh awak tu dah mengalir banyak macam empangan pecah.
Semua ini tak mampu pun nak dicapai oleh seorang manusia biasa macam saya. Sangat tak mampu.
Hatta 3 tahun saya belajar medik selama ini pon, tetap saya rasa tak mampu sebenarnya.
Tapi, macamana boleh redah jugak?
Macamana boleh habiskan jugak 3 tahun yang mencabar ini?
Sebab Allah yang bantu.
Hidup kita , susah atau senang macamana pun, stick dengan Tuhan selalu. Itu saja petuanya.
Allah bagi ujian pada kita berbeza ikut kemampuan.
Expands our limit dan ketahuilah kita boleh buat apa sahaja perkara yang kita rasakan berat itu. Orang lain boleh, tak kan kita taboleh??
Dekatlah dengan Allah, banyak benda yang awak akan rasa ringan meski ia sebenarnya berat nanang.
Untuk setiap masalah, menangislah pada Allah.
Dia rindu tangisan kamu.
Sebab itu dihadirkan ujian yang menyesak otak ini,
Agar . .
Kamu sudi menghamburkan segala rasa sesak itu di hadapan-Nya.
Sesungguhnya, Dia sedang menunggu kamu. =')
16082016
Irbid, Jordan

Image result for CUTE CHILD STUDY

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p