Skip to main content

Pelajar Ini Menakjubkan !

" Hebat !

Awak sangat sibuk dengan tanggungjawab besar dalam persatuan dan kerja-kerja luar. Cari duit lagi untuk sara adik-beradik. Tapi, sangat luar biasa when you can got higher marks than those students yang tak terikat dengan apa-apa komitmen .

Awak buat macamana ? "

Tertanya-tanya rahsia si dia . Dalam diam diri ini jatuh berguling-guling kagum dengannya .

How she can do it ?
How she survives dalam kesibukan yang tidak pernah mahu menunjukkan tanda-tanda lampu isyarat merah ; non-stop.

" Saya BUKAN PELAJAR BIJAK pun. Kalau tengok balik rekod markah saya ketika sem sebelum-2 ni, nak label sebagai budak genius atau bijak memang jauhnya bagai Makkah dengan Malaysia la. Markah pon tak pernah kaler berterbangan ( baca : flying colour ). "

" Sekarang ni awak dah berbeza. Awak buat apa dan macamana ? "

" Tak adalah beza sangat saya ini. Sekarang pun saya masih BANYAK TIDUR , BANYAK MAKAN , BANYAK ONLINE . Haha. "

Huh? Aneh. Bergurau ke dia ni ?
Macamana orang banyak MAKAN , banyak TIDUR , banyak ONLINE boleh score markah yang baik ??

" Er. Tapi, macamana boleh pandai ? "

" Kan saya dah cakap, saya tak pandai pun. Kalau pandai, tentu dari first year saya dapat dean list , president list , sultan list bla bla bla

Kan ? "

" Erk... Habeh tu ? Ni markah melangit tinggi ni apedia ?? "

" Dulu, saya tak faham. Saya tak tahu. Saya cuma tahu attitude yang baik tapi behaviour yang saya amalkan adalah salah. Rahsianya cuma pada behaviour . You change your behavior , you can change everything . "

What??
Attitude? Behavior? Bukan sama ke ??

Dia macam faham apa yang berjoging dalam benak saya. Tak lama lepas tu, dia sambung bersyarah, " Attitude adalah konsep yang kita fikirkan betul , kita ambil dari pembacaan atau melihat model yang ditunjukkan orang lain. Behaviour pulak adalah benda yang kita amalkan. Apabila behaviour kita ikut attitude yang baik , like I said before, you can change everything , you can change your world! "

Hurm..

" Compleks sangatlah awak. Cuba cerita terus , apa je behaviour awak yang dulu dan behaviour awak yang sekarang ? Di mana bezanya ? Apa yang awak dah ubah ? "

Dia tersenyum.

" Dulu saya selalu ada konflik dengan masa. As you know, saya sangat sibuk. Bukan senang nak imbangkan pelajaran , persatuan , business dan perkara-perkara lain. Saya selalu berdoa dan berdoa moga Allah berikan jalan keluar untuk masalah 'tak cukup masa' dan saya selalu doa Allah beri saya keberkatan waktu.

Indeed , saya mahu berjaya dalam hidup. Berjaya dalam pelajaran , amanah dalam tanggungjawab yang tergalas di pundak juga mahu jadi hamba Allah yang mumtaz mutabaah amalnya walaupun sering diasak kesibukan pada setiap waktu.

Setelah bertahun , akhirnya Dia tunjukkan jalan . "

" What ? "

" Saya baru diberi kesedaran bahawa masa saya banyak je selama ini. Walaupun sibuk, semua orang tak boleh bohong bahawa dia ada banyak masa sebenarnya.

Silap saya selama ini, saya gagal manfaatkan masa yang berkualiti. Masa yang banyak selalu terhabis dengan kualiti yang rendah . "

Diam. Masa yang berkualiti.
Hurm...

" Kerana kegagalan saya menjadikan masa saya berkualiti, saya tak boleh perform yang terbaik dalam pelajaran walaupun hasrat saya tinggi untuk menjadi pelajar 'scorer' dalam batch. Mujurlah saya masih mampu survive untuk dapatkan markah yang cukup-cukup makan. Kehidupan saya juga baik cuma ada masa tertentu yang saya selalu rasa tunggang-langgang, banyak benda tak settle, dan paling kronik bila saya tak mampu nak uruskan dengan baik public relation saya terutama dengan orang terdekat. Saya susah nak raikan orang lain kerana saya terlalu fikir tentang kesibukan diri saya dan banyak benda yang saya tak dapat settlekan.

Waktu tu saya mula sedar. Saya banyak utamakan perkara yang tak penting daripada perkara yang penting dan perkara-perkara yang harus diutamakan.
Saya baru sedar. Saya masih 'kanak-kanak tadika' dalam menguruskan 24 jam masa yang Allah beri.

Alangkah teruknya... "

" Jadi, apa yang awak buat ? "

" Saya ubah hidup saya. Saya guna app isoTimer di handphone untuk schedule jadual mingguan saya terutama berkaitan program persatuan , meeting , usrah , exam dan lain-lain.

Saya juga listkan perkara-perkara penting yang saya mahu lakukan dalam masa yang terdekat. Untuk perkara yang tak berapa urgent , saya guna pen hitam dan biru manakala untuk perkara yang perlu disegerakan, saya tulis dengan warna merah.

Saya juga disiplinkan diri untuk pembahagian masa ; masa tidur , masa makan , masa untuk housekeeping, masa untuk online atau balas mesej penting / tak penting , masa untuk call parents , masa untuk Al-Quran , masa untuk study dan masa untuk ziarah teman-teman.

Saya cuba buat dan test dalam seminggu. Alhamdulillah, ia berkesan! Saya rasa hidup saya semakin terurus. Study saya laju walaupun terpaksa ke sana sini untuk join program dan meeting.

Dulu, pagi nak exam pun saya masih tak habis baca material.
Sekarang, berbeza sangat. Pagi nak exam, saya dah selesai ulangkaji pelajaran lebih dari 2 kali , berjaya jawab soalan-soalan past year dan boleh baca summary material.

It's amazing!

Image result for CUTE CHILD STUDY

Pergi exam pun rasa tenang sebab dah berjaya cover semua silibus. "

SubhanAllah!

Tahniah sahabat!
Indeed, Allah telah menjawab doa-doanya selama ini.
Instinct untuk dia berubah dan membuat perubahan itu juga tentunya dari Allah.
Mungkin sebab dia dah banyak tolong orang, tolong persatuan , maka Allah bantu dia,

Saya kira , kerana masa dirinya kini sudah teratur, maka dia mampu menyeimbangkan rutin hariannya . Then, secara tak langsung , dia dapat meningkat kualiti dalam setiap perkara yang dia lakukan terutamanya dalam pelajaran.

Tetapi, saya masih tak puas hati...
Ada yang belum saya korek dan gali.
Selagi mampu, saya akan cuba cari. Cari sampai dapat.

" Macamana jadual awak seharian ? Dari bangun pagi sampai tidur di malam hari ? "

Dia tersenyum.

" Saya tidur seawal jam 9.00 malam atau selepas Isya' . Saya dengar Sheikh Zainul Asri pernah cakap, waktu paling berkualiti untuk kita rehat atau tidur adalah sekitar selepas Isya'.

Saya bangun pada jam 2.00 pagi atau 3.00 pagi untuk Solat Tahajjud dan baca Al-Quran. Kadang-kadang saya bersama Al-Quran sampai Subuh. Kadang-kadang saya tidur semula dan bangun bila azan Subuh dah berkumandang.

Lepas solat Subuh, saya baca Quran sikit. Kemudian saya akan cuba buka buku. Sejam selepas Subuh, saya akan tidur sekejap kalau terlalu mengantuk. Selalunya tak lama , cuma dalam 15 min hingga 30 min sahaja.

Lepas tu, bangun la. Buat breakfast sendiri dan makan. Setiap pagi saya wajibkan diri saya untuk makan sebab dah tahu memang seharian akan penat ke kelas. Rumah pulak memang jauh dari universiti. Lepas makan, saya kemas-kemas sikit dapur dan terus siapkan baju yang mahu dipakai ke kuliyah. Last sekali, mandi dan bersiap untuk ke kelas. Sebelum keluar rumah, saya pastikan dah siap berwudhu so boleh terus solat dhuha. Keluar saja dari rumah, saya akan matikan internet dan silencekan telefon.

Di kelas, saya duduk di seat hadapan. Kalau pensyarah duduk atas stage dan ajar guna slide, saya duduk belakang sikit supaya tak perlu mendongak kepala. Tapi, tetap di bahagian hadapan hall. Saya jarang menulis nota dalam kelas sebab doktor selalu cakap laju. Lagipun, material yang diajarkan dapat diakses dengan mudah untuk dibuat ulangkaji, so takde masalah. Kalau kelas yang doktor mengajar guna papan putih, maka saya akan salin apa yang dia tulis sambil telinga dengar dengan teliti dan mulut merespon sekiranya doktor bertanya.

Habis saja kelas di Universiti, saya akan terus ke library. Selalunya saya peruntukkan 2-3 jam di library untuk study. Tak kisah apa-apa subjek. Sebab saya memang jenis study sorang-sorang dan tak boleh study dalam keadaan bising, memang library tempat paling ideal untuk saya. Sepanjang waktu di library, saya 'larang' diri saya untuk online sebarang media sosial walaupun you know.. Internet library laju macam Ferarri. Haha.

Disiplin kena ada. Lepas saya buat macam ni, ternyata kualiti masa study saya bertambah. Saya dapat fokus lebih dan study lebih banyak. Suasana orang study di library juga banyak menyokong saya untuk stay strong dan bersemangat untuk study.

On the way nak balik rumah, barulah saya buka phone dan on mobile data. Segala notifikesyen saya check dan segala mesej saya balas. Baru senang hati dan rasa dapat meraikan semua orang. Dah selesai semak akaun facebook, whatsapp, twitter, yahoomail, mesengger, telegram atau insta, barulah saya off semula internet.

Scrolling media sosial ? Dah lama saya tinggalkan.
Sebab? Sebab saya sayang masa saya. Scrolling social media dah terlalu banyak waste my time. Bukan itu sahaja, ia juga dah jadi penyebab saya gagal seimbangkan masa untuk buat kerja-kerja yang lebih penting. Sadis.

Sampai di rumah, saya akan makan apa yang ada untuk mengisi perut. Tengahari pun wajib makan walaupun kat rumah tak ada yang masak. Carilah apa-apa yang boleh dibaham. Selepas makan, selalunya saya biasakan diri untuk bergerak. Kalau duduk termenung, goyang kaki goyang perut, alamatnya memang tidurLah.

Waktu sementara nak tunggu asar, saya akan baca bahan bacaan selain akademik atau buat housekeeping. Dah masuk asar, boleh terus solat dan selepas asar saya akan selesaikan satu per satu list-to-do. Penekanan diberi pada kerja yang ditulis dengan warna merah.

Hampir masuk waktu maghrib, saya akan bersihkan diri dan bersedia untuk solat. Lepas solat, macam biasa kita baca Al-Quran sampai waktu mahgrib. Kadang-kadang saya break untuk dinner sebab biasanya waktu lepas maghrib housemate dah siap masak. Then, habis je solat Isya' terus ucap good night to the world. Hehe. The end. "

Wow. Saya ternganga. " Awak tak penat? "

" Tentulah tak. Saya lagi seronok sebab semua benda saya dapat uruskan dengan baik. Setiap hari terasa gembira dan bahagia. Kalau hari cuti, lain sikitlah jadualnya. "

" Awak ada apa-apa amalan tak yang awak selalu buat setiap hari? "

" Biasakan qiamulail , baca Quran , solat sunat Dhuha , solat sunat rawatib espeseli sebelum solat Subuh, sedekah , amalkan mathurat atau manzil dan wajibkan diri dengan surah-surah pilihan. Kalau saya, saya prefer untuk baca Yassin dan Al-Waqiah pada waktu pagi. 10 ayat awal dan akhir surah Al-Kahfi, surah Ad-Dukhan dan surah Al-Mulk pula pada waktu malam. Paling penting, sentiasa keep in touch dengan parents , minta diorang doakan kita selalu. "

" Awak. Hebatlah. Tak tahu nak komen macamana lagi. Beza tak hidup awak sekarang dengan yang dulu? "

" Of course lah. Hehe. Dulu saya tidur jam 11.00 malam atau 12.00 malam dan bangun lepas subuh. Tak sempat nak qiamulail. Itupun masih mengantuk. Pergi kelas pun mengantuk, tak boleh fokus dan tidur.

Dulu, saya tak pernah study di library. Lepas kelas je terus saya balik. You know? Perjalanan yang jauh dari universiti untuk pulang ke rumah menyebabkan saya penat dan bila sampai rumah, terus nak berehat ( tidur, scrolling media sosial, tengok movie dll ).

Nak buka buku? Hmm. Memang tak lalu. Penat kut.

Masa saya waktu tu sangat tak berkualiti. Kualiti study berada di paras akar di saat orang lain dah boleh sampai ke pucuk paling atas. Pengurusan hidup tunggang-langgang macam lori ais terbalik. Hancur.

Mujur saya tahu apa fokus saya.

Akademik, persatuan, Al-Quran, business dan penguasaan bahasa serta ilmu-ilmu tambahan.

All of those things menyebabkan saya bertekad untuk ubah hidup agar dapat adapt dengan situasi sekarang. Hmdulillah, He knows me and He helps me a lot. Semuanya dari Dia juga... "

" Tahniah awak. Cerita awak ni sangat mengispirasikan saya. "

" Hehe. Tak adalah. Saya biasa-biasa sahaja. Cuma awak kena ingat satu perkara je, orang biasa boleh jadi luar biasa apabila dia buat benda yang betul . Semoga Allah bantu kita semua ya.. "

Sobs. You're really inspiring me.

Betul, memang senang kita nak cakap - Biasakan yang betul, betulkan yang biasa - tapi praktikalnya ternyata tidak mudah.

Ada orang yang ambik masa bertahun untuk berubah. Susah. Penat. Payah. Jalan yang penuh peluh dan air mata.

Tapi, sekiranya ada tekad yang kuat dan betul-betul meminta kepada Allah , inshaAllah , jalan yang payah pasti akan jadi mudah dan masa yang panjang tentu bakal jadi singkat.

Salam perjuangan dan Selamat bertahan, sahabatku !

Irbid, Jordan
27062016

Image result for CUTE CHILD STUDY

Comments

Nini Diana said…
Alhamdulillah, terima kasih kak Qasrus!

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p