Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

Bila Rasa Bersalah Menghantui .

Pernah tak ?
Kita terbuat salah kepada seseorang. Serius ni! Tak sengaja. Rasa bersalah sangat. Nak minta maaf , tapi malu dan serius tak mampu.

Bila dah balik rumah , baru rasa menyesal. Baru teringat semula salah tadi . Baru rasa menyampah dengan diri sendiri why I didnt say something or anything sebagai tanda minta maaf??


Pernah tak ?
Kita terbuat sesuatu yang kurang proper. Kita rasa tak patut buat benda tu. Tapi, kita terbuat jugak. Dah pesan pada diri banyak kali, jangan buat, tapi masih buat lagi.

Bila dah balik rumah, baru termenung seorang diri. Baru rasa marah tak tentu hala dengan diri sendiri. Why I did the things that I didnt want to do, huh?

Sesal. Marah. Sedih. Silih berganti rasa yang yang hadir.

Itulah saat kita muhasabah diri sendiri, banyak benda tak tercontrol setiap hari.
Banyak perkara yang masih bercorak dengan nanah , masih dipaku dengan uncommon sense dan masih dihujani lemah di mana-mana saja perbuatan kita.

Orang yang hatinya sensitif, dia akan cepat sedar salahnya. Jiwanya cepat menjerit apabila ada anggota tubuhnya yang terbuat salah laku.
Tiada ketenteraman walaupun namanya 'Sakinah' .
Tiada kebahagiaan walaupun namanya 'Saidah'.
Rasa tak bijak walaupun namanya 'Zakiah'.

Hmm.

Bila bersalah dengan orang, laju-2 minta maaf.
Baru hati tenang.

Bila terbuat sesuatu yang improper, azam dengan diri sendiri untuk tidak lagi jatuh dalam lubang yang sama, hindari salah yang sama buat kali kedua.

Bila bersalah dengan Tuhan, malulah pada diri sendiri. Kesallah pada diri sendiri. Marahlah pada diri sendiri.

Malu itu akan mendidik.
Sesal itu akan mentarbiah.
Marah itu akan mengawasi.
Agar tidak lagi tegar biarkan diri berani melanggar prinsip diri.

Sebab itu kita sangat dianjurkan, minta maaf sebelum berpisah dengan teman-2 .

Sebab itu kita digalakkan banyak buat solat sunat taubat dan lazimi lisan dengan istighfar. Orang soleh dahulu sangat rajin buat solat sunat taubat ; awal pagi sebelum subuh, waktu isyraq, selepas maghrib dan juga selepas isya' . Dah soleh , tapi masih tak putus bertaubat. Hebat ? Ye. Sangat hebat, patut kita contohi.

Doalah selalu. Biar hati kita yang keras ini lembut. Biar ia segera sensitif dengan benda-benda yang salah agar terus dapat bagi warning kepada otak , ' You can't do that forever ' .

Biar islah terus melingkari ruang hidup.
Biar diri jadi musleh , jadi muslim yang tinggi common sense dan jadi manusia yang baik di mata Allah juga makhluknya yang lain.

Saya doa , semoga Allah kurniakan kita hati yang lembut dan sentiasa dekat dengan kebaikan dan semoga Allah yang mengawal diri kita di saat kita tak mampu kawal diri sendiri. InshaAllah :)

13082016
Irbid, Jordan.

Image result for CUTE CHILD STUDY

No comments: