Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

Cabaran Kanak-Kanak Medik Dan Dentist

" Masa akak dalam round Psychiatric , Doktor akak pernah cerita tentang seorang bapa yang tanam anak perempuannya di sekitar rumah. "

" Kat mana tu , kak ? "

" Kat sini la. "

" Serius ? Tak ada orang lapor ke polis ? "

" Bapa dia baran sangat kut. Orang kampung pun tak berani buat apa-apa. "

😨

***

" Akak exam tadi. Tapi patient akak tidur. Dah la berdengkur. Akak susah nak dengar heart beat dia sebab macam sama je bunyi dengkur dia dengan heart beat... "

😂

***

" Patient akak ni macam ada mental disorder je . "

" Eh? Kenapa akak cakap macam tu ? "

" Yerla. Akak cakap banyak kali dah , treatment untuk gigi dia esok , di Yarmouk. Tapi dia terus jugak tanya soalan ; bila / kat mana "

" Dia nak cari modal borak dengan akak kut.. "

" Tapi , akak tak larat nak balas. Dia ulang benda yang sama.. "

" Ke dia ada OCD atau Delirium? Hehe. Dia tu perempuan ke laki kak ? "

" Perempuan. 19 tahun. Masa akak jumpa kat klinik , dia diam je. Tak banyak cakap pun.. "

" Dia nak kawan dengan akak kut.. "

" Ada lagi satu patient yang pernah akak rawat gigi dia. Dah kahwin , ada anak. Tapi selalu sangat mesej akak, tanya khabar akak, puji itu ini "

" Yang ini laki ke perempuan? "

" Lelaki "

Em. Kronik kak. Kronik!

😅

***

Begitulah...

Acap kali saya mendengar kisah² klinikal dari housemate rumah saya. Dua orang senior perubatan dan seorang senior pergigian.

Rasa beruntung...

Banyak pengalaman dan cerita mereka di klinik dapat telinga ini menumpang dengar dan jiwa ini menghadam lumat ; mencipta tali kekuatan sendiri dan membina azam juga semangat yang tinggi.

Dunia klinikal...

Tinggal sebulan lagi saya akan menjejakkan kaki ke alam klinikal ; dunia lab coat putih , pen tak lepas di tangan , stethoscope tak hilang di leher , patient hari² depan mata.

Setelah 3 tahun berhempas-pulas menghadap suka duka duka duka dalam alam pre-klinikal , maka tak lama lagi akan berdepan pula dengan masam manis alam baru ; klinikal.

Penat belajar ni. Siapa kata menjadi pelajar itu sangat relax ? Kalau anda masih relax dan santai sedangkan anda berdiri atas title ' pelajar ' , maka anda masih belum dikira sedang belajar. Ketahuilah bahawa yang dinamakan pelajar itu adalah orang yang gigih menuntut ilmu tanpa lelah dan jemu dan sayangkan masa² yang dia miliki dari terbazir dengan aktiviti duduk saja. Dia banyak benda kena buat ; murojaah, buat nota, munakhosyah, latih tubi dan tugas² sampingan lain yang menanti.

" Tahu tak ? Terkejut sangat akak. "

" Sebab apa, kak ? "

" Hari tu, akak baru nak masuk klinik tapi terkejut sangat bila tetiba tengok doktor tengah baca buku. "

" Doktor baca buku ? Buku teks ke ? "

" Aah . Dia bawa buku teks pergi klinik dan baca. Siap menghafal lagi. Segan sangat akak yang masih student ni , tak segigih dia. Dia tu dah jadi doktor pakar pun , masih rajin bawa buku . . . "

Manusia itu kompleks...

Sepanjang saya berada dalam persatuan di alam kampus , pelbagai jenis manusia saya jumpa. Benar, rambut sama hitam, bulu mata melentik sama, lubang hidup bersaiz serupa, tapi hati tak semestinya matching dan sentiasa senada dengan kita. Maka , harus terus belajar dalam memahami manusia , dunia dan bagaimana mahu mengadaptasi dengan semua ini.

Malah kelak jika diizinkan Tuhan untuk saya berkhidmat sebagai seorang doktor, tetaplah tak lari dan renggang dari terjebak dengan pelbagai manusia yang bermillion bahkan berbillion ragam ini.

Latihan yang mengasak...

" Akak , sebelum kita treat patients, kita kena dengar complain dia dulu kan. Masalahnya kita kat Jordan . Patient kita cakap Arab. Tambah kalau yang agak berusia tu, mesti rumit untuk otak kita terjemahkan apa yang dia cakap..."

" Sebab itu, kalau kawan Arab kita study sehari 12 jam , kita kena study double dari mereka "

Dan saya pun terlopong , ternganga , dan termenung lagi tak percaya. Besar cabaran klinikal kelak. Bayang² dan debaran kian boleh dirasa. Namun, tetaplah perasaan excited itu memuncak di dada.

Ketahanan perlu ada.
Jiwa kena sado.
Keyakinan mesti tinggi.
Berani mencuba dan jangan takut gagal.
Jadikan doa sebagai kekuatan kerna meskipun bumi ini dilitupi permaidani besi yang menutup, tetaplah hamparan langit terbuka untuk mengangkat setiap doa kita. Yakin!

Bagaimana harus kuat?

Apabila orang lain berjaya dan boleh lepasi segala halangan, mengapa kita tak boleh?
Kita juga haruslah boleh! Kerna kita hebat. Percaya diri kita hebat sebab itu Allah beri kita detik yang mencabar untuk diredah.

Melihat orang lain, jadikan inspirasi .
Tajdid niat selalu, biar jelas matlamat diri .
Untuk apa aku lakukan semua ini ?
Untuk siapa aku akan mempersembahkan amal ini ?
Jika jawapannya 'Allah' di stage pertama , maka tiadalah rugi, tiadalah kecewa, tiadalah lemah jiwa.

Kerana apa?
Kerana Allah itu kekuatan.
Nak cari kekuatan,
Buatlah sesuatu kerana Dia , untuk Dia.

12082016
Irbid , Jordan

Image result for CUTE CHILD STUDY

No comments: