Skip to main content

Cabaran Kanak-Kanak Medik Dan Dentist

" Masa akak dalam round Psychiatric , Doktor akak pernah cerita tentang seorang bapa yang tanam anak perempuannya di sekitar rumah. "

" Kat mana tu , kak ? "

" Kat sini la. "

" Serius ? Tak ada orang lapor ke polis ? "

" Bapa dia baran sangat kut. Orang kampung pun tak berani buat apa-apa. "

😨

***

" Akak exam tadi. Tapi patient akak tidur. Dah la berdengkur. Akak susah nak dengar heart beat dia sebab macam sama je bunyi dengkur dia dengan heart beat... "

😂

***

" Patient akak ni macam ada mental disorder je . "

" Eh? Kenapa akak cakap macam tu ? "

" Yerla. Akak cakap banyak kali dah , treatment untuk gigi dia esok , di Yarmouk. Tapi dia terus jugak tanya soalan ; bila / kat mana "

" Dia nak cari modal borak dengan akak kut.. "

" Tapi , akak tak larat nak balas. Dia ulang benda yang sama.. "

" Ke dia ada OCD atau Delirium? Hehe. Dia tu perempuan ke laki kak ? "

" Perempuan. 19 tahun. Masa akak jumpa kat klinik , dia diam je. Tak banyak cakap pun.. "

" Dia nak kawan dengan akak kut.. "

" Ada lagi satu patient yang pernah akak rawat gigi dia. Dah kahwin , ada anak. Tapi selalu sangat mesej akak, tanya khabar akak, puji itu ini "

" Yang ini laki ke perempuan? "

" Lelaki "

Em. Kronik kak. Kronik!

😅

***

Begitulah...

Acap kali saya mendengar kisah² klinikal dari housemate rumah saya. Dua orang senior perubatan dan seorang senior pergigian.

Rasa beruntung...

Banyak pengalaman dan cerita mereka di klinik dapat telinga ini menumpang dengar dan jiwa ini menghadam lumat ; mencipta tali kekuatan sendiri dan membina azam juga semangat yang tinggi.

Dunia klinikal...

Tinggal sebulan lagi saya akan menjejakkan kaki ke alam klinikal ; dunia lab coat putih , pen tak lepas di tangan , stethoscope tak hilang di leher , patient hari² depan mata.

Setelah 3 tahun berhempas-pulas menghadap suka duka duka duka dalam alam pre-klinikal , maka tak lama lagi akan berdepan pula dengan masam manis alam baru ; klinikal.

Penat belajar ni. Siapa kata menjadi pelajar itu sangat relax ? Kalau anda masih relax dan santai sedangkan anda berdiri atas title ' pelajar ' , maka anda masih belum dikira sedang belajar. Ketahuilah bahawa yang dinamakan pelajar itu adalah orang yang gigih menuntut ilmu tanpa lelah dan jemu dan sayangkan masa² yang dia miliki dari terbazir dengan aktiviti duduk saja. Dia banyak benda kena buat ; murojaah, buat nota, munakhosyah, latih tubi dan tugas² sampingan lain yang menanti.

" Tahu tak ? Terkejut sangat akak. "

" Sebab apa, kak ? "

" Hari tu, akak baru nak masuk klinik tapi terkejut sangat bila tetiba tengok doktor tengah baca buku. "

" Doktor baca buku ? Buku teks ke ? "

" Aah . Dia bawa buku teks pergi klinik dan baca. Siap menghafal lagi. Segan sangat akak yang masih student ni , tak segigih dia. Dia tu dah jadi doktor pakar pun , masih rajin bawa buku . . . "

Manusia itu kompleks...

Sepanjang saya berada dalam persatuan di alam kampus , pelbagai jenis manusia saya jumpa. Benar, rambut sama hitam, bulu mata melentik sama, lubang hidup bersaiz serupa, tapi hati tak semestinya matching dan sentiasa senada dengan kita. Maka , harus terus belajar dalam memahami manusia , dunia dan bagaimana mahu mengadaptasi dengan semua ini.

Malah kelak jika diizinkan Tuhan untuk saya berkhidmat sebagai seorang doktor, tetaplah tak lari dan renggang dari terjebak dengan pelbagai manusia yang bermillion bahkan berbillion ragam ini.

Latihan yang mengasak...

" Akak , sebelum kita treat patients, kita kena dengar complain dia dulu kan. Masalahnya kita kat Jordan . Patient kita cakap Arab. Tambah kalau yang agak berusia tu, mesti rumit untuk otak kita terjemahkan apa yang dia cakap..."

" Sebab itu, kalau kawan Arab kita study sehari 12 jam , kita kena study double dari mereka "

Dan saya pun terlopong , ternganga , dan termenung lagi tak percaya. Besar cabaran klinikal kelak. Bayang² dan debaran kian boleh dirasa. Namun, tetaplah perasaan excited itu memuncak di dada.

Ketahanan perlu ada.
Jiwa kena sado.
Keyakinan mesti tinggi.
Berani mencuba dan jangan takut gagal.
Jadikan doa sebagai kekuatan kerna meskipun bumi ini dilitupi permaidani besi yang menutup, tetaplah hamparan langit terbuka untuk mengangkat setiap doa kita. Yakin!

Bagaimana harus kuat?

Apabila orang lain berjaya dan boleh lepasi segala halangan, mengapa kita tak boleh?
Kita juga haruslah boleh! Kerna kita hebat. Percaya diri kita hebat sebab itu Allah beri kita detik yang mencabar untuk diredah.

Melihat orang lain, jadikan inspirasi .
Tajdid niat selalu, biar jelas matlamat diri .
Untuk apa aku lakukan semua ini ?
Untuk siapa aku akan mempersembahkan amal ini ?
Jika jawapannya 'Allah' di stage pertama , maka tiadalah rugi, tiadalah kecewa, tiadalah lemah jiwa.

Kerana apa?
Kerana Allah itu kekuatan.
Nak cari kekuatan,
Buatlah sesuatu kerana Dia , untuk Dia.

12082016
Irbid , Jordan

Image result for CUTE CHILD STUDY

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p