Skip to main content

Khidmat Atas Kerelaan Itu Lebih 'Menyelerakan'

Dah lama saya tak buat nota.
Selama ini cuma baca nota yang sudah tersedia ditambah dengan slide dan buku rujukan.
Kali terakhir saya buat nota adalah untuk subjek bahasa Arab dan bahasa Inggeris , 2 tahun yang lalu ; ketika masih di tahun satu.

Hari ni , exam .
Last paper .

Pertama kali saya berjaya buat nota lecture yang lengkap. Tulis tangan.

94 muka surat nota yang terhasil setelah menulis setiap hari selama 6 jam untuk tempoh seminggu ini , saya filekan dan kongsi dengan kawan-2 Arab dan Melayu yang ambil subjek yang sama. Home Garden.

Ironinya, walaupun nota dah siap, saya masih belum habis baca. Belum.

Diyakini sepenuh air yang mengisi mesin basuh bahawa mungkin ada dalam kalangan teman-2 saya dah habis pun menelaah setiap muka surat nota saya. Anehnya, yang membuat nota ini juga tak habis-2 baca, boleh pula menulis lagi post ini. Ahah.

Nota. Saya memang tak buat nota study.

Bila dah baik tahun dua, tahun tiga, saya tak mampu nak buat nota yang lengkap. Tertanggung di bahu banyak amanah yang perlu dilaksana, masa kian menjadi sikit dan sempit.

Bukan tak terasa nak buat nota , tapi sebab diri ini jenis yang perfectionist ; nota kena perfect, lawa, kemas. Kalau tak memenuhi kreateria yang jiwa ini mahu, maka nota tak akan siap atau nota yang separuh siap tapi tak akan dibaca selama-lamanya.

Begitulah.

Cuma kali ini, dalam sejarah. Bila nota lengkap ini mampu disempurnakan dengan penuh mujahadah . Peluh bergelen-gelen nak lawan rasa malas dan mahu mengalah.

Akhirnya, kepuasan mula bertamu di hati pabila mampu melihat nota sendiri dapat ditulis hingga ke huruf terakhir.

Bila kita bantu orang, Allah bantu kita.

Serius.

Saya share nota ini dengan rakan-2 sebab tahu tak ramai yang dapat siapkan nota ketika dalam kelas tambah untuk subjek ini , kami tak dapat rujukan slide dari doktor. Nota sepenuhnya bergantung kepada apa yang doktor cakap di dalam kelas. [ Saya doa semoga nota saya ini membantu mereka ]

Ajaib sekali. Saya tak habis baca, tapi langsung tak gabra. Masih dalam pembacaan untuk habiskan apa yang tersisa, terasa segalanya sangat mudah.

Pabila saya mulakan pembacaan nota ini, terasa begitu ringan segala-galanya masuk ke kepala. Tak susah!

Terasa seronok pula bila dapat menghadam ilmu dari tulisan sendiri dan begitu selesa apabila susunan ilmu itu ditulis mengikut kefahaman kita. Osmosis terus!

Benarlah, bila membaca harus menulis. Bila belajar harus menulis. Bacaan dan penulisan tak boleh berpisah , cerai , talak.

Allah berfirman dalam surah Al-'Alaq , 'Yang mengajarkan dengan pena' .

Tidak mesti tidak, menulis itu memang satu keperluan sebenarnya.

Benar, ilmu itu di dada. Cuma sebelum ia sampai lekat di dada, haruslah ia diulang-ulang sentiasa. Nak ulang kena baca. Nak baca kena tulis. Imam Syafie sendiri juga sanggup mengutip cebisan kertas dari jalanan untuk digunakannya bagi mencatat ilmu yang dipelajari.

Nah? Jadi, kenapa pula kita harus bermalasan nak buat nota? Sudah tanggungjawab seorang pelajar untuk juhud dalam menguasai ilmu .

6 Persediaan Ilmu Yang Perlu Ada Dalam Diri Pendakwah ( Baca : Pemuda/i Islam & Mahasiswa/i )

1. Tsaqofah Dinniyyah
( Ilmu Quran , Sunnah & Fiqh )

2. Tsaqofah Tarihiyyah
( Sejarah Islam , Sejarah Dunia , Sejarah Malaysia )

3. Tsaqofah Adab & Lughoh
( Ilmu Bahasa & Sastera )

4. Tsaqofah Insaniah
( Ilmu Psikologi , Kemasyarakatan , Akhlak , Falsafah , Tarbiah )

5. Tsaqofah I'lmiyyah
( Pengkhususan masing² )

6. Tsaqofah Waqiyyah
( Pengetahuan tentang Masyarakat Di Malaysia )

— Rujukan Dari Kitab Thaqafah Ad Da'iyah : Al Imam Dr Yusuf Al-Qaradhawi —

Nak kuasai ilmu, harus redah segala step yang perlu , termasuklah buat nota.

Dah buat nota, tolong baca.
Jangan tak baca. Jangan jadi macam saya.

Peringatan untuk diri sendiri , semoga kesempatan kali ini setelah dapat menyiapkan nota malah dapat pula dikongsi bersama teman-2 akan menjadi batu loncatan untuk saya lebih gigih menulis ilmu-2 yang bakal dipelajari lagi selepas ini. InshaAllah.

:)

23082016
Irbid,

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p