Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

Chit-Chat That Blow My Mind !

" Dengar ni... Sebelum masuk ke kandungan ibu , Allah telahpun mencipta jodoh kita malah kita juga pernah bertemu jodoh kita sebelum masuk ke alam rahim. "

Dia pandang kakak. " Sha, ingat tak kita pernah bertemu dulu² sebelum kita lahir ? "



Kakak macam malu. " I don't know. I don't know what is this. "

Senyum.

" Sebab itu, bila kita terserempak jodoh kita, ia akan langsung masuk ke hati. "

" Peh. Kalau jumpa ramai orang dan semua macam masuk terus ke hati saja, ramai la jodoh kita. "

 Gurau saya.

Abang ipar saya ni kuat membaca. Ilmu tinggi. Tok pun macam suka bila dia cerita bab² ilmiah. Bila tok cuba nak bersembang dengan dia dalam bahasa Kedah Tunjang , dia angguk² macam faham. Tapi once dia toleh saya, dia tanya " What she said? I don't understand. "



Belajaq sebut ' ayaq ' pun tergeliat lidah lagi, guane nak faham bahasa kedah tok yang pekat likat tu ? Saya nak cakap macam ni kat abang ipar tapi hasrat ini terpaksa saya simpan dalam Bank Simpanan Nasional sebab saya sedar bahawa saya pun tak faham apa yang tok cakap. Kah!

" Angah. Ruh atau jasad yang tercipta dahulu ? " Abang cuba bukak perbincangan lagi.

" Em. Ruh kut. "

" Tapi, setelah 40 hari lepas jasad tercipta baru Allah tiupkan ruh. Jadi ruh atas jasad dulu yang tercipta? " Dia menabur ragu tatkala otak aku masih melanglang mencari jawapan.

" Hmm. Jasad kut. Nabi Adam dicipta jasadnya dulu, kemudian baru la ruh. "

" Kita cerita tentang manusia biasa. Ruh atas jasad dulu ? "

" Kalau dalam sains, badan dulu jadi pastu baru deria lain berfungsi ( lepas ruh masuk jasad ) Jasad dulu kut "

Lidah aku tak pernah gagal nak sebut 'kut' sebagai penutup jawapan. Keraguan dimana-mana.

" Salah. Ruh dulu. Allah cipta ruh dulu kemudian baru jasad. "

" Oic. Betul dah tadi. "

" Sebab itu, tanggungjawab ibadah fardhu yang tertanggung pada individu muslim itu adalah pada ruhnya , bukan jasad.

Maka, jika orang itu tak ada tangan atau kaki sekalipun, dia tetap perlu solat. Kerana jasadnya sahaja tak sempurna, tapi ruh masih sempurna. Taklif ibadah itu diletak pada ruh. "

Peh. I don't know about this before.
Nyata ilmu dan pembacaan saya masih kurang dan perlu dengar lagi abang bersyarah.

Ombak yang menjamah kaki, kita tak akan kenal ia lagi. Tapi, ilmu yang melekat pada diri, selamanya bermanfaat walau selepas kita mati. Ilmu penting.

Kemerdekaan mengajar kita untuk hidup dengan menyantuni ilmu dan menjunjung budi pekerti yang murni. Tanpa kedua-duanya , akan terlihatlah si dungu di mana-mana melelong maruah diri demi cebisan rezeki haram dari hasil menjual negara sendiri.

Beringat-ingat.

Jangan cuma rajin isi perut, isilah juga otak dengan ilmu agar kau jadi insan yang bermutu.

Sehati Sejiwa.
Salam Kemerdekaan Yang Ke-59 :)

31082016
Kulim, Kedah, Malaysia
Image result for CUTE CHILD STUDY

No comments: