Skip to main content

Kisah Semut Masuk Telinga

Seekor semut masuk ke dalam telinga saya semasa saya tengah tidoq.

Saya lari-2 gaya heroin Hindustan ke arah ibu .

" Ibu, ada makhluk Tuhan sesat dalam telinga angah. Maybe dia ingat ini Gua Batu Cave tapi sebenaqnya dia silap , ni gua telinga manusia yang penuh pancaroba "

Saya rasa tak selesa di telinga. Bising. Bunyinya krek krek krek . Saya agak, mungkin semut itu sedang buat kawad kaki berirama . Kadang-2 bunyi itu hilang . Saya rasa waktu tu dia tengah rehat-2 dalam telinga saya selepas penat berkawad.

Saya pasti yang masuk ke telinga saya kali ini memang seekor semut sebab saya sangat yakin bahawa ulat gonggok mana muat nak masuk telinga saya . Dia tu gemok kot ; selalu durhaka pada dietnya .

Dulu pernah sekali di asrama , semut masuk lagi dalam telinga saya. Itu yang dah kali ke berapa tah ? Saya pun tak ingat (Saya rasa saya patut buat diari 'Persinggahan Semut Ke Telingaku' . Mungkin ia hikayat yang menarik untuk diceritakan kepada anak cucu cicit cucoq kelak ) . Masa peristiwa tu berlaku, saya dalam bilik dan tengah tidoq lepas Subuh. Saya rasa semut ni cuba nak bagi tazkirah kepada saya supaya jangan tidur lepas subuh. Kah!

Saya cari kawan saya ( dalam dorm tu ) yang paling bersifat keibuan. Saya berbaring di ribaannya dan tunjuk muka paling terok dan stress di donia. Memang dia pun tengah kalut sangat masa tu . Satu dorm saya pun kalut dan kaget gaya macam ada orang masuk hantu padahal saya cuma dimasuki semut .

Hebat la semut ni, mampu buat semua orang rasa gabra espeseli saya sendiri la .

Depa ambik tourchlight dan suluh telinga saya . Kemudian depa ramai-ramai seru semut dengan Lagu Misya Omar yang dimodifaid ..

" Seharum malam yang menggoda
Sekadar dipandang usah dipuja
Kau pasti tak percaya kasih ku bukan
Untukmu sayang...

Tiada ku sangka kau sungguh kejam
Kau masok telinga kawan kami yang kau dendam ( gulp? )
Namun takkan bahgia kehidupanmu
Bila waktu dah tiba, kau milikku

Keluarlah , Cinta hatiku
Oh hentikanlah menghantuiku
Hmmm...Keluarlah oh keluarlah padaku
Ku pulangkan kesan hidupmu "

Tiba-tiba..... Memang keluaq sungguh semut tu!

Saya lega sangat.

Saya rasa semut tu bukan keluaq sebab namanya diseru, tapi dia tak tahan kot dengan bau mulut kawan-kawan saya tu, semua pakat tak gosok gigi lepas tu dok bisik-2 mantera kat telinga saya . Semua orang baru bangun tidoq kut ( satu spesies dengan saya ; tidoq lepas Subuh ). Bukan semut tu ja yang rasa nak lari jauh-jauh, saya ni pun rasa nak lari keluaq bilik waktu tu jugak.

Adoy la.

Saya ni memang akan panik setiap kali ada makhluk Tuhan yang singgah menjadikan telinga saya R&R. Nebes sikit. Ibu saya pesan suruh layan tetamu dengan baik. Tetamu adalah raja. Saya bimbang telinga saya kurang kondusif untuk depa berehat dan membuatkan depa kurang selesa. Kalau letak air conditioner dan Astro, maybe saya rasa lega sikit sebab depa boleh rehat dengan tenang.

Masalahnya...
Telinga saya mana la ada kabel letrik.

Kalau di rumah, saya memang akan cari ibu kalau semut masuk telinga. Ibu selalunya akan letak kapur kasut [ Er. Mungkin yang lebih tepat --> kapur barus atau kapur masuk tu kowt (? ) ] di telinga saya yang kemasukam semut itu dan minta saya pejam mata, tutup hidung dan telinga satu lagi .

Cuma hari ini pelik sikit sebab ibu mintak saya tutup mata , hidung , telinga yang satu lagi dan mulut juga ! Saya tak tau nak bernafas guna saluran mana. Guna pusat mungkin ?

Ibu suluh cahaya lampu torchlight milik abah . Terang . Sangat terang. Seterang lampu mentol di reban ayam nenek di kampung . Kami sama-sama harap semut tu berminat dengan cahaya lampu ini dan akan keluar segera dari telinga saya .

Emm. Tapi...
Usaha kami gagal.
Dia tak mau keluaq. Bunyi krek krek krek pun sekejap ada sekejap takdak.

Kata ibu, ' dia mungkin sesat kut sebab tersangkut jugak kat taik telinga angah. Cuci telinga dak ? '

Saya cakap saya memang cuci dan korek telinga selalu. Dulu saya futur juga nak melakukan rutin ini sebab saya belajaq dalam Medicine , doktor cakap bahawa telinga kita tak perlu dikorek dan JANGAN dikorek tambah-tambah kalau hang pakai putik kapas tu. Ia ada sistem semulajadi untuk mengeluarkan taik telinga secara automatik. Walaubagaimanapun , saya rasa sifat tabi'e taik telinga saya memang tak keluaq sendiri , jadi saya harus korek sendiri agar tidak pekak disebabkan kemalasan diri sendiri.

Saya kesian sebenaqnya dengan semut ni sebab tentu dia teraba-raba dalam kegelapan. Tak ada cahaya sebab mana ada lampu telinga untuk dia melalui lorong menuju ke eardrum. Kesiyan dia.

Kalau ada doraemon di abad ini , pastilah saya akan pinjam terowong ajaibnya yang boleh kecilkan barang tu ; so bolehlah saya kecilkan tourchlight untuk diberi pada semut tu ; semoga dia sentiasa berada di jalan yang benar...

Mujurlah semut tu (kemungkinan) dapat detect cahaya dari luar yang menembusi telinga. Kalau dia tak buta mata dan tak buta hati , pastilah dia dapat keluar dari kegelapan yang menyelubungi. Saya yakin.

Semut , walaupun kecil dan kelihatan tidak gagah seperti kita yang berat badan menjangkaui 40kg ini , sebenarnya tetap berguna .

Allah tak ciptakan sesuatu melainkan ada sebab-sebabnya yang tersendiri. Kisah semut ada disebut dalam Al-Quran bahkan ada surah khusus yang dinamakan dengan nama makhluk ini.

Yang kecil tak semestinya lemah. Kita dah lihat betapa banyak haiwan kecil yang menjadi tentera Tuhan. Ababil si burung kenit yang berjaya memusnahkan Tentera Bergajah Abrahah. Labah-labah yang ringan tapi dah bantu menutupi Gua Hira' dengan sarangnya agar tidaklah dapat Kaum Kafir Quraish menjejaki susuk tubuh Rasulullah. Begitu juga dengan kisah Raja Namrud atau nama sebenarnya Namrudz bin Kan'aan yang dikurniakan kecerdasan akal yang luar biasa dan akhirnya menjadi takbur , atheis dan mengaku Tuhan juga telah menikahi ibunya sendiri yang mana akhirnya Allah mencabut nyawanya hanya disebabkan oleh seekor nyamuk yang berjaya menembusi telinga menuju ke otaknya.

Allah terus-terusan menunjukkan kepada kita kekuasaanNya melalui apa jua ciptaan Dia di dunia ini . Dia harap kita celik akal , cerah mata fizikal dan mata hati untuk berfikir dan menginsafi. Tapi, ramai sekali antara kita yang gagal untuk melihat .

Aneh.

Sejarah yang mencoretkan keingkaran manusia yang akhirnya telah ditumpaskan oleh tentera Allah bertubuh kecil itu menunjukkan bahawa Allah berkuasa melakukan apa sahaja untuk 'mengajar' mana-2 hamba -Nya di muka bumi ini yang kurang ajar , tidak lagi mampu diajar , durhaka dan ingkar.

Seharusnya kita insaf dan sedar bahawa kita ni cuma manusia kerdil yang sepatutnya selalu merendah diri dan hati kepada Tuhan . Taboleh takbur dan perlu patuh atas segala suruhannya terutama berkaitan dengan ibadah kita dan tanggungjawab kita dalam menegakkan ajaran agama Islam keseluruhannya di muka bumi ini , bukan sahaja di Malaysia , tapi seluruh donia . Kalau ada makhluk lain di Planet Marikh atau di atas bulan sana , maka tidaklah terkecuali mereka itu untuk merasai rahmat agama suci ini.

Untuk itu, di kesempatan ini , suka lagi gumbira saya mahu menyeru kepada kawan-kawan agar kita semua cakna dengan isu semasa di negara kita lebih-lebih lagi berkaitan isu RUU 355 iaitu usaha pemindaan Akta 355 , Mahkamah Syari'ah ke arah yang lebih baik .

Sesungguhnya , usaha ini mendapat sokongan daripada DS Najib sendiri, badan NGO dan yang terbaru Mufti Wilayah juga mewajibkan seluruh ahli Parlimen Muslim menyokong pindaan ini pada sidang parlimen akan datang.

Guys?

Kalau bukan kita yang muslim ini menyokong apa sahaja usaha pembaikan untuk kemaslahatan agama kita ini, siapa lagi?

Siapa?

Kita orang Islam dan kitalah yang harus bersama-sama membantu usaha murni ini biarpun hanya dengan usaha yang kecil . Jadi... Jom support !

:)

By the way, tentang semut yang masuk telinga saya tadi, dah tak dengaq bunyi krek krek krek tu. Saya fikir dia dah futur untuk cari jalan keluar dan sesak nafas sebab terlalu penat dan stress. Saya rasa dia dah mati! Saya sedekahkan Al-Fatihah semoga tenang dia di alam yang satu lagi . Saya harap ia redha terkebumikan dalam telinga saya bernisankam bulu telinga .

Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Roji'un.

Sekiyan , terima kasot.

06092016
Kulim , Kedah , MY

Image result for CUTE CHILD in ant

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p