Skip to main content

Cabaran Beranak Di Luar Negara ; Jordan

Detik yang paling menggetirkan bagi seorang perempuan adalah saat mahu melahirkan anak ketika berjauhan dari keluarga. Tambah-2 jika itu kelahiran pertama. Anak sulung.

Semalam , usai solat Isya' , kakak rumah saya mengetuk pintu bilik . Saya sudah pun ready to sleep , memang dah lompat atas katil. Terlalu penat setelah seharian mengulangkaji subjek elektif untuk imtihan hari Ahad dan Selasa akan datang.

" Dik, tolong tengok-tengokkan handphone akak ya. Akak nak tidur sekejap. Akak bimbang tak sedar kalau Kak Madihan call nanti. "

" Eh? Kenapa dengan Kak Madihan? "

" Maybe dia akan bersalin malam ni. Dia mintak akak temankan.

Yer la, kat Jordan ni, lelaki memang tak boleh masuk langsung labour room walaupun suami kepada patient. "

Dup Dap Dup Dap.

Saya pula yang berdebar.
Orang nak beranak , pastilah kita juga jadi tak keruan.
Emergency case kalau dah memang sakit nak bersalin.
Tak dapat saya bayangkan bagaimana perasaan Kak Madihan dan suaminya saat itu.

Begitulah.
Jauh di rantau orang. Hanya suami menjadi peneman. Keluarga hanya mampu memberi semangat dari tanah air yang jauh.

Bukan mudah untuk menghadapi detik sebegini.
Pastinya saat itu bakal bikin empangan peluh pecah.
Debar. Takut. Excited. Macam-2 ada.

Pastinya pengalaman ini bakal disimpan kemas dalam ingatan dan bakal dibungkus dengan gebar memori long-term untuk dicerita buat sanak-saudara di kampung halaman kelak.

Sudah banyak kali diri ini menyaksikan kakak-2 senior yang bertarung nyawa untuk melahirkan anak di negara orang. Sungguh, mereka begitu kuat. Saya jatuh kagum.

Kalau di Malaysia , tentu ada family yang boleh membantu sedikit-sebanyak.
Suami juga boleh menemani isteri saat baby sudah mahu keluar melihat dunia.
Tapi, tidak di Jordan. Polisi yang ketat memang tak membenarkan lelaki menerobos ke labour room. Jadi, haruslah bersiap sedia prepare apa yang patut sebelum detik climax itu tiba.

Dan bangun pagi ini, saya tanya kakak rumah , " Kak Madihan dah bersalin ke? "

" Belum lagi? Bukaan masih kecil. Doktor suruh balik dulu . "

" Eh? Tak boleh ke stay je hospital. Kesian kan ibu mengandung nak kena ulang-alik pergi hospital. Padahal memang dah hari ni due. "

" Tak boleh. Hospital di Jordan tak bagi stay selagi belum betul-betul sakit. "

Hm.
Tambah satu lagi kesulitan.

Saya letakkan diri saya di posisi kakak tersebut.
Aduhai, bagaimana la mahu kuat?
Tak terjangkau otak nak fikir jauh.
Mungkin naluri keibuanlah yang mungkin memberi badai kekuatan dan ransangan untuk cekal dan berani.

Doa saya , semoga anak yang bakal lahir itu menjadi ulama' kecil yang bakal menceriakan ibu bapanya di dunia dan akhirat.

Biar terbayar jerih-payah si ibu dalam mengandungkannya selama 9 bulan.
Biar terlunas hutang kepada si ayah yang menanti si ibu dalam keadaan berteka-teki lagi sarat kebimbangan.

Mudah-mudahan , lahirnya zuriat itu di bumi anbiya' ini kelak menjadi petanda muncul lagi ulama' pewaris nabi, inshaAllah.

:)

Allahuyusahhil , kak.

19082016
Irbid, Jordan.

Image result for CUTE CHILD STUDY

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p