Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

Ucapan Exclusive Semperna SyawaL

Tuan Puan.

Berapa banyak dah kita dengar Rakyat Malaysia yang pergi selama-lamanya sepanjang 30 hari Ramadan ini ?

Tahu tak ?

Mereka pon tak tahu bahawa Ramadan ini adalah Ramadan yang terakhir buat mereka.

Mereka pon tak tahu bahawa mereka tak akan jumpa dah Ramadan seterusnya.

Sebenarnya, bukan mereka yang sudah balik ke RahmatuLlah itu sahaja yang tidak tahu hal ini.

Kita yang sudah balik ke kampung untuk beraya ini pon sama jugak. Kita pon tak tahu apekah Ramadan akan datang masih menerima kita sebagai tetamunya?

Kita tak tahu teman-teman.

Tak tahu.

😐

Sebentar tadi saya sempat singgah untuk solat Mahgrib di sebuah masjid. Tak ramai jemaah wanita di malam raya ini , cuma seorang saja.

Selepas solat, terus imam bertakbir raya. Sayu dan mendayu-dayu.

Tsk. Tsk. Tsk.

Tiba-tiba terdengar sedu-sedan dari sebelah kanan saya. Saya menoleh. Terlihat mata wanita tadi basah. Hidungnya merah.

Saya fikir , mungkin tatkala mendengar takbir raya ini, dia sedih mengenang nostalgia raya yang dulu bersama orang-orang tersayang yang sudah tiada lagi di dunia ini.

Bila bersalam dengannya , dia bersuara , " Sedihnya... Dah habis dah kan Ramadan tahun ni . . . "

Zass. Zass.

Sentap mak, nak.

Salah. Sangkaan saya salah sama sekali.

Terharu saya dengar kata-kata beliau itu.

Takbir raya yang mendayu-dayu ini memang sedih pabila memalu gegendang telinga tambah-tambah buat si anak perantauan yang berada jauh dari tanah air. Tapi kan, sebenarnya lagi sedih apabila mengenang hakikat bahawa Ramadan tahun ini sudah pun pergi. Pergi tak kembali.

Entah bakal bertemu lagi atau tidak?
Entah amal yang terbuat sepanjang Ramadan ini bakal diterima Tuhan atau tidak?

Kita tiada jawapan.

Wahai teman-teman ,
Pada malam raya pada awal Syawal ini, semoga kalian masih ingat satu perkara.
Ketahuilah bahawa malam ini doa kita sangat mustajab.
Berdoalah kepada Dia agar kita disampaikan lagi pada Ramadan seterusnya.
Berdoalah kepada Dia moga kita tidak izinkan oleh-Nya untuk bermalas-malasan beribadah walaupun telah keluar dari madrasah Ramadan.

Insya-Allah.

Sama-sama kita doa. Mohon doa buat saya juga.

Solat Tasbih dan banyakkan juga takbir 🙃

Akhir kata, janganlah maen mercun, tolong la mak buat ketupat palas.

Yang terlalu banyak duit raya , boleh PM saya , nanti saya bagi nombor account bank . InsyaAllah , saya buka seluas-luasnya peluang kepada kalian untuk membuat pahala menderma. Saya masih kanak-kanak yang syuker sangat kalau ada orang bagi duet raya. Saya masih muda.

Demikiyanlah.

Selamat Hari Raya Aidilfitri.
Kullu 3am Wa Antum Bilkheir .

05072016
Kulim, Kedah


No comments: