Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

" Abah nak dengar lagu mati. "

" Allah! Internet tak masuk ke komputer pulak.. " Abah mengeluh kecewa.

" Abah nak guna internet ke? Ipad angah dapat connect dengan internet. Pakailah. "

" Tak apalah. Angah nak guna ipad tu untuk study. Nanti rosak pulak. Lagipun , abah nak buka youtube saja.. "

" Eh, pakailah abah. Angah nak tidur dah pun. Abah nak buka video apa? "

" Abah nak dengar lagu mati. " Abah menekan butang play.

" Hah?"

'Mati itu terlalu sakit.
Di dalam kubur terlalu sempit
Ular dan kala datang menggigit
Papan dan bumi pula menghimpit'

Zup! Sentap saya mendengar lagu nyanyian Hijjaz itu.
Sob sob.
Aku dulu buka youtube nak tengok gwiyomi.
Abah buka youtube nak ingat mati.
Terasa sunggoh hingga ke ulu hati. Isk3

" Orang yang cerdik adalah orang yang banyak mengingat mati. Ulama zaman dulu sampai sanggup korek kubur, duduk di dalamnya hanya untuk hadirkan ingatan pada kematian. " Abah menyusun kata. Saya terdiam. " Angah boleh download lagu ni dalam handphone abah? "

" Ek. Baik, in shaa Allah, boleh abah. "

Berlalulah malam yang sunyi sepi sambil telingaku didendangkan dengan lagu kematian.

" Sungguh, lagu ni menginsafkan. "

Saya mengangguk. " Betul, abah. "


No comments: