Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

Warnakan Rambut, Boleh Ke??

Warnakan rambut, boleh ke?

Orang arab cakap boleh je.
Diorang pun ramai je yang buat..


Boleh atau tak boleh ya mewarnakan rambut?

'Kita kan muslimah bertudung. Jadi mana ada orang nampak pun warna rambut tu. Tak masuk kategori menunjuk-nunjukkan?'

'Pewarna tu halal kut. Tak ada unsur-2 haram. Bahannya semula jadi, asli, thorbaik fil alam!'

'Suami ana bagi je. So, ape salahnya ukhtiku..?'

Fokus utama untuk kalian yang mahu mewarnakan rambut adalah...

-Make sure tidak menyerupai orang bukan Islam.

-Pastikan pewarna itu hanya meninggalkan warna pada rambut tetapi tidak menyeliputi rambut / telap air

Sebab apa?

Tak sah mandi hadas jika ada bahagian tubuh yang tidak diratakan air ke atasnya. Kalau tak sah mandi hadas, maka tak sah solat.

Urusan solat, jangan pandang sebelah mata.

Macamana nak tahu pewarna tu telap air ke tak? Pergi saloon, mana sempat nak test telap ke tak?

Anda ragu-2 dan konpius?
Fening dan otak dah blur?

Maka..
Tak payahlah mewarna rambut.
Bersyukurlah dengan warna asli rambut.
Bersyukurlah anda bukan albino yang dilahirkan berambut putih.
Syukurlah !

Masih mahu mewarna rambut??

Ye. Boleh.
Gunakan inai.
Atau, boleh jugak bancuh air kaler Luna.
Rasanya, kaler Luna mudah tanggal.

Paling penting, mohonlah!
Jika kita tahu sesuatu yang haram,
Maka tinggalkan.
Jangan minta fatwa dari orang yang bukan ahlinya.
Jangan!
Kerana ia jalan yang membawa kepada kebinasaan.


No comments: