Skip to main content

Ku Sental Kepala Dia Ke Lantai.. Penuh Bergaya !

Coretan Lama (8/11/14)

Hari minggu yang lapang.

Lalalala.
Semua sahabat berkonvensyen Hewi di Dewan Kindi.
Saya sahaja terperuk dalam rumah makan roti.

Bukan tak mahu join.
Sumpah. Memang kool dan ohsem sekali program khusus untuk akhowat itu.

Tapi . . 
Otak saya asyik fikir Al-Quran.
Exam dah dekat.
Tapi hafalan masih belum sepenuhnya lekat.

Allah. Bimbang betul ni !

But today, memandangkan imtihan baru selesai,
Rasa seronok pula nak jadi MRs Cleaner Terhormat SeIrbid.

Saya kumpulkan baju yang perlu dibasuh.
Semuannya dihumban ke dalam makhluk putih bermata satu.
Teknologi . . Sekali tekan saja, tak sampai 15 minit, baju dah wangi.
Ahah.. 
Tapi takleh challenge kuasa Allah.
Kita buka buka mata sahaja Allah dah hantar rezeki.

Hari ni adik rumah masak Bihun Singapore dengan potongan ayam bergolek-golek di dalamnya.
Allah. Nikmat apakah yang kamu nak dustakan lagi??

Settle bab baju. 
Saya menyinsing lengan.
Berhajat nak bergusti dengan kulat dinding yang cuma merampas kuasa saya bermaharajalela di rumah.
Satu ml clorox saya tuang ke dalam spray biru yang comel macam tuannya.

3 2 1
Saya tembak dengan penuh perasaan seolah-olah perasaan melepaskan geram kepada Batista selepas dia cuba membackhand saya berkali-kali.


Yah.. Selesai tugas itu.
Saya tunggu 15 minit. Next, tempat berkubangnya kulat itu saya lap dengan air biasa menggunakan spongeBob versi atas darat.
Kipas laju dipasang.
Biar cepat kering. Baru tak membiak kuman jenama lain pulak.

Dah settle bab kulat. Alhamdulillah.
Syukur Allah bagi kesihatan.
Kalau tidak, nak angkat sebotol syampoo pun belum tentu mampu.
Haza min fadhli robbik.
ALHAMDULILLAH.

Seterusnya. Masa untuk menyahtinjakan segala kekotoran lantai.
Mr muscle datang...
Segala karpet bangla saya angkat.
Terpaksa buat sorang.
Because i'm alone.....
Isk isk.
Tapi tak apa.
Ana superwoman.
Go Qasrus. Jika kau fikirkan kau boleh... (lagu Fikirkan boleh berkumandang)

Vacuum di ON.
Seterusnya, MOP dicapai.
Ku sental kepalanya ke lantai. Penuh bergaya. Bersungguh-sungguh macam tengah jawab exam SPM.

Dan . . .
Taraaa. Tak sampai sejam.
Semua kerja dah selesai.
Alhamdulillah.
Rumah berkilat, baru hati senang kan?


Teringat kata-kata ibu mithali di rumah,
'Rumah kita milik kita. Kotor pun rumah kita. Bersih pun rumah kita. Jadi jagalah rumah kita. Takkan kita nak hidup dalam keadaan yang tak selesa?'

Allahu, ibu.
Kalaulah ibu tengok tahap kerajinan puteri mu yang manja ini telah mencapai tahap super saiya, komfem hari-hari oun ibu sanggup masakkan pada saya Nasi Goreng Kampung kan?

T.T
Ana rindu Malaysia, ibu, abah, family dan mesin jahit. Eh.

Bila melihat rumah bersih.
Hati bahagia dan berbunga kemboja.

Terfikir tiba-tiba.
Kotornya rumah, kita boleh cuci. Sental dengan detergent.
Berus dengan tangan.
Kalau hati kotor?
Ada chance tak nak gilapkan balik supaya jadi baru macam baru lahir dulu?

Ade?
Nak minum clorox?
Nak telan sabun dettol?

Boleh...
Tapi sila call dulu ambulans dan tempah siap-siap kain kafan dan batu nisan.
Takut wad ICU penuh, 
kau tak dapat diselamatkan,
Tertangguh pula urusan nak settle jenazah.

Ahah!
Hati yang kotor itu tidaklah zahir.
Maka pencucinya juga bukan dari bahan yang zahir.

Apa penawarnya?
Penawar itu datang dari usahamu sendiri.
Bilaslah dengan istighfar.
Kenang kembali dosa-dosamu dan buatlah janji tak mahu mengulang lagi the same sins.

Bila hati tercemar,
ilmu payah masuk.
Maka jangan tangguh-tangguh nak mencuci.
Takut bila dah berkarat penuh dengan minyak maksiat,
Nanti susah nak tanggal.

Kita mana ada hati baru. Kan?

Jaga hati ya sayang-sayang ku.
Moga dengan hati yang ada dalam dadamu itu,
Bakal membawa kamu hingga ke taman syurga.

InsyaAllah !



Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p