Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

Kamu Dari Korea Ke?

Contengan Fesbuk Bertarikh 1 Mac 2014


Sedang menunggu kawan di bawah sepohon pokok daunnya rimbun, lebat bunganya serta buahnya
Tiba-2, datang seorang kanakII Arab yang comel menghampiri saya.

KAC = KANAK-2 ARAB COMEL

KAC: Saya nak telefon bimbit kamu. Sana nak call baba.

S: Shu??(Apa?)

KAC: Saya NAK call baba. Pinjamkan saya telefon kamu. Saya nampak kamu pegang telefon tadi.

S: Ek.. Perlahan2. Saya punya bahasa Arab tak lancar. Cakap slow-2 boleh?

KAC: Kamu dari Korea ke?

(Haha! Nak gelak sangat!)

S: Tak. Saya dari Malaysia.

KAC: Di mana Malaysia?

S: Kamu tak tahu di mana Malaysia?

*Geleng

Kamu tahu Indonesia?

*Geleng

S: Kamu dari mana?

KAC: Saya dari Syria.

S:Syria?

*Angguk

Jadi apa kamu buat di sini?

KAC: SAYA NAK PINJAM TELEFON KAMU SEKEJAP. SAYA NAK TELEFON BABA SAYA. - Sepatah-sepatah dia sebut.

S: Ouh.. (Ek..Nak bagi ke tak ni? Boleh percaya ka??)

Kenapa kamu nak call baba kamu. Mana baba kamu?

KAC: Saya sedang tunggu bas. Tapi bas tak sampai lagi. Jadi saya nak call baba saya!

S: Ouh... Kamu ni dari mana? Mana umi dan baba kamu?

KAC: Saya dari kelas tahfiz *Angkat beg tunjuk Quran* Umi saya di rumah. Baba saya kerja. Saya nak call baba saya. *Merayu*

S: Alahai...Kesiannya.. HAH! Tu bas kamu! *Saya tunjuk pada satu bas ekspres yang kebetulan lalu*

KAC: Bukan! Bas saya burtuqol!

S: Lah..Bukan ke?

Hah! Tu lagi bas. Bas warna putih tu mesti bas kamu?

KAC: Bukan.... Kan saya dah kata bas saya burtuqol!

S: Burtuqol tu apa?

KAC: Burtuqol...ek.

S: Ouh.. Burtuqol! Oren??

KAC: ???

Saya nak call baba saya...

S: Ok2. Bagi no baba awak.Biar saya call.

KAC: Sifar Sab3ah Sab3ah.....bla bla

S: Tunggu sekejap.....

KAC: Tak dapat?

S: Haah.. Tak dapat. Takpa. Biar saya cuba lagi....

Hurm. Memang tak dapat.

Eh kejap!

Tu bas burtuqol..

*Tuding jari*

KAC: Aiwah.. Itu bas saya. Terima kasih banyak. Bye bye.. *Senyum lebar.

A: Ok. 

Senyum

-------

Ia adalah hari pertama saya berkomunikasi panjang dalam bahasa Arab tanpa kawan dan kamus!

Gabra tapi seronok.


No comments: