Skip to main content

Kahwin Umur 16. Dapat Anak Ketika Di Sekolah Menengah. Osem?

Pelik tapi benar.
Jarang tapi berlaku.
Tak percaya tapi inilah realitinya.

Sungguh, sangat terpesona dengan kisah hidup yang dicoretkan seorang ukhti.
Melangkah ke gerbang perkahwinan dalam usia yang begitu muda dan menimang cahaya mata ketika di bangku sekolah bukanlah kisah biasa yang selalu dilayar pada minda kita.

Dahsyat. Tak mampu saya fikir dari mana datangnya kekuatan ukhti tersebut untuk mencipta kisah hidup yang unik ini. 

Dek terasa keperluan agar kisah realiti ini dikomersialkan biar menjadi ikutan dan panduan remaja akhir zaman, maka saya kongsikan tulisan ukhti tersebut tentang hidup beliau setelah lafaz akad nikah diucapkan sang suami.

Bila berbicara tentang kahwin muda, pasti reaksi orang ada yang bersetuju dan eksaited nak angkat tangan dan kaki menyokong. Tak kurang juga yang tidak senang dengan perihal ini kerana memikirkan usia yang muda yang masih tidak cocok untuk seorang gadis berumah tangga kerana faktor kematangan dan kemahiran rumah tangga.

Angkat bahu.

Sekadar pendapat peribadi,
Kahwin muda atau kahwin ketika belajar adalah lebih baik daripada pasang pakwe dan makwe keliling pinggang. Tak cukup pinggang, buku lali pun nak dipasang. Heh.

Bukan soal wang ringgit yang menjadi penghalang. Tapi ini soal halal dan haram. Apakah kita lebih rela anak muda yang tiada ikatan sah di sisi agama dan undang-undang bebas berpeleseran melakukan maksiat dan dosa daripada mereka berkahwin dan mendapat bimbingan yang baik tentang pembinaan keluarga yang bahagia.

Kita selalu bimbang perkahwinan di awal usia bakal berakhir dengan perpecahan. Alasannya kerana kematangan yang belum cukup dan pemikiran yang masih cetek untuk merancang masa hadapan keluarga. Aneh. Bukankah kita boleh fikirkan alternatif untuk menyelesaikan masalah dalam keluarga pasangan muda dengan memberikan bimbingan dan follow up yang lebih dekat agar mata mereka terbuka luas untuk mengemudi rumah tangga ke arah yang lebih sejahtera. Bukankah perkahwinan mereka itu adalah lebih baik daripada mereka berkapel tak tentu hala? Perkahwinan akan membina kematangan seseorang. Kematangan itu terbina dengan adanya pengalaman.

Kenapa saya benar-benar menggalakkan?

Kerana saya juga berkehendak ke arah itu??

Oh, tidak. Hala tuju dan perancangan saya masih jauh ke hadapan. Fokus masih pada pelajaran. Bab baitul muslim, kita simpan dalam poket doraemon dulu. Dah sampai masa, baru cari balik.

Saya melihat begitu kroniknya masalah kapel dalam kelangan remaja Malaysia hari ini. Bercampur dengan anak muda yang seusia saya ketika di PLKN dahulu banyak memberi kejutan kepada saya. Sungguh krisis ini semakin membarah seolah-olah dah tak mampu lagi nak dibendung dengan pembedahan biasa. Allah...

Sedih..

Remaja itu semua berjiwa muda mahu merasa cinta. Mereka baik tapi mereka tersalah membuat keputusan dalam tindakan. Maka saya fikir, adalah lebih baik digalakkan mereka menikah dari kita kena kanser mata apabila sering melihat mereka hang out ke utara selatan tanpa ada ikatan yang benar sehingga akhirnya melahirkan benih-benih yang tidak sah.

Jom?

Ikuti kisah di bawah.
Kisah cinta bahagia yang tiada unsur noda bahkan bisa membawa ke syurga.


ALHAMDULILLAH...

Di usia seawal 16 tahun bertemu jodoh dengan MOHD EZRIZAL BIN MANSOR...
Banyak kenangan manis dan cabaran yang telah kami lalui bersama sepanjang bergelar suami isteri.
Bukanlah sesuatu yang mudah untuk membawa gelaran seorang isteri dan pelajar pada waktu yang sama dan ditambahkan lagi cabaran apabila tidak lama usia perkahwinan kami, saya disahkan mengandung anak pertama kami..

Alhamdulillah segala kekuatan telah ALLAH pinjamkan kepada saya untuk tempuhi segala cabaran menjadi isteri, pelajar dan ibu mengandung..

Pada hari pertama menjejakkan kaki ke sekolah tatkala bergelar seorang isteri, sangat-sangat menggembirakan hati apabila sahabat-sahabat dan cikgu-cikgu memberi support yang memberangsangkan..

Cuma, ada segelintir yang tak berapa suka dengan status saya sebagai seorang isteri menjadi pelajar sekolah. Bagi mereka apabila seseorang tu dah berkahwin tak payahlah nak datang sekolah lagi untuk belajar. Ada yang kata gatallah muda-muda dah kahwin dan macam-macam lagi..

But semua tu saya tak kisah pun. Zauj selalu pesan, anggaplah kata-kata yang tidak baik itu bagaikan angin yang berlalu..

Ye saya pun rasa apa yang dorang cakap tak menggugat pun kebahagiaan kami sekeluarga.

Ibu pula berpesan, apabila seseorang itu sibuk mengata tentang kita dan cuba jatuhkan kita, sebenarnya ada sekelumit sifat iri hati di hati mereka..

Orang iri hati ni jangan dilayan...
Biarkan..
Nanti penat diam lah...

Yup...
Alhamdulillah...
Selepas lahirnya abang Long a.k.a mujahid kecil kami...
Dorang semua dah senyap...

Bermakna dorang dah penat lah tu kan...? 

 :)

Masa saya mengandung pula,sepanjang sesi persekolahan saya jalani seperti biasa. Macam pelajar sekolah biasa, cuma bila dah perut makin membesar tu size baju pun kena tukar, kain sekolah pun dah sempit. Jalan makin mengah dan kadang-kadang terpaksa duduk je.

Dah tak banyak bergerak, tapi alhamdulillah...
Bersyukur sangat dapat sahabat satu kelas yang baik-baik semua.
Al-maklumlah teruja bila dapat tahu sahabatnya mengandung...

Baru form 4 masa tu... :)

Hari-hari ada je yang belanja makan..
Biasalah ibu mengandung..
Makan pun kuat.
Nak mengunyah je..
Yang jadi mangsa sahabat-sahabat..
Tapi diorang tak kisah.
Diorang happy sangat dan teruja.
Hari-hari nak tengok perut saya yang comel dan makin membesar tu.
Paling teruja bila time pegang je baby bergerak-gerak.
Sangat kecoh masa tu. Masing-masing sibuk la nak pegang dan pegang lagi.. 

Hahaha :)

Oh..Kelas saya kelas perempuan semua. So memang kami rapat sangat-sangat. Semua macam BFF. Masa penghujung tahun sesi persekekolahan form 4, saya dah ambil cuti sekali dengan cuti bersalin. Masa tu perut dah besar dan tak larat dah nak berjalan jauh-jauh.

Yelah.. Seorang yang berumur 16 tahun.
Pengalaman dan persediaan pun tak ada lagi nak jadi ibu.
Memang manja sangat-sangat lah!

Bila dah ambil cuti yang panjang, saya terus ke Tanjung Malim ikut zauj. Ke rumah zauj saya lah..
Masa tu saya ditatang bagaikan minyak yang penuh. Hari-hari zauj balik hantar makanan, balik kerja belikan aiskrim,cokelat, yogurt, susu kotak... dah macam budak kecik plak..

Hah! Jangan tak tahu memang saya ni macam budak kecil sikit. Kebudak-budakan.


Macamana saya lahirkan abang Long?
Oh..Yang tu ceritanya begini..

Satu hari tu zauj dah dapat gaji, Zauj telefon cakap nak ajak shopping barang makanan zaujahnya yang comel ni. Dengan happynya saya pun rasa nak basuh bilik air dulu, kononnya nak bagi zauj happy bila balik nanti bilik air bersih berkilat-kilat sampai silau masa..

Hahahaha

Sekali tu tengah menyental, Tiba-tiba datanglah seekor labah-labah yang comel dan kecil je. Kecil sangat-sangat. Tapi saya masa tu takut sangat dengan labah-labah maka saya pun berlarilah keluar dari bilik air dan nah sekali jatuhb tergolek.
(cuba bayang kan mak buyung jatuh tergolek..hehehe)

Dah jatuh tu, mak aih.. Sakit yang teramat-amat sangat. Dah macam nak terberanak je. Tapi sebab nak shopping punya pasal, saya senyap kan je dulu. Sempat lagi tu pergi shopping masa zauj dah balik kerja. 

Tengok..Nakal saya ni?? :)

Bila dah tengah malam barulah merungut sakit macam nak terberanak. Dah tahan dah. Dengan kelam-kabutnya zauj pun telefon ayah dan ibu.. Sekali kena marahlah..Kenapa tak pergi hospital awal-awal.. ADUHAI..

Actually, sebelum ni dah banyak kali dah jatuh.. Jatuh motor pun ada masa nak pi sekolah dulu. Tapi tak sangkalah jatuh bilik air sampai nak bersalin. Pergilah kami ke wad kecemasan tempat nak bersalin. Doktor check baru buka 2 cm. Alahai kecik sangat lagi. Doktor suruh berkampung dalam wad dulu. Ok,fine. Duduklah saya dalam wad. Dua hari jugaklah. Lepas tu nurse cakap nak masukkan ubat bersalin paksa..OH WHAT?? Masa tu pikir kena bersalin ceaser. Padahal akhirnya bersalin normal jugak cuma dia paksa bukaan bawah tu buka cepat sikit. Sejam lepas dimasukkan ubat tu, perut makin sakit..

15 minit sekali..10 minit sekali.. 

Dah tak tahan dah,minta izin kat nurse nak gi tandas. 
Tapi nurse cakap tak boleh. Nak kencing ke hape ke kat atas katil.. 
Takut terberanak dalam tandas.

So saya doklah diam-diam tapi sakin makin menyengat..
Panggil nurse cakap nak jumpa nurse dan zauj.
Ibu pun masuk bagi macam-macam pesanan. Jangat jerit-jerit, kalau jerit-jerit nanti time nak teran tu hilang tenaga.. 

Ok,saya dengar je dengan tekun pesanan ibu.
Siap sempat lagi cakap kat ibu,'Tak nak beranak lagi..hua..'

Biasala..budak kecik..Over lebih.

Hehehe

Dan tak lama lepas tu zauj masuk pulak, diciumnya dahi saya tanda memberi semangat kepada zaujahnya. Terharu tapi tak boleh nak cakap apa-apa dah..

Sakit sangat..

Lepas je zauj keluar dari labour room tu, saya pun tak nak lah panggil nurse. 
Saya nak teran,ingatkan nak buang air, sekali tu..nah keluar kepala bayi..Nurse punyalah kelam-kabut.. Diorang tanya kenapa tak panggil diorang...

La.. Ibu kan kata suruh duduk diam-diam je..So,saya diamlah..Tak menjerit dan tak menangis..

ALHAMDULILLAH, sekali teran sahaja keluarlah seorang mujahid kecil kami. Sangat-sangat terharu. Terkejut,gembira. Semua perasaan ada. Keluar je bayi kami tu, nurse letak atas perut saya. Rasa nak nangis macam tak percaya yang saya dah lahirkan seorang bayi. 

Anak saya dan zauj.

Sangat-sangat bersyukur.
Itulah hadiah yang teramat-amat bermakna.
Oh..nama mujahid kecil kami MUHAMMAD EZQIL MIKHAIL BIN MOHD EZRIZAL..
Alhamdulillah,walaupun lahir tak cukup bulan, tapi abang Long tetap membesar dengan sihat.

Nak tahu tak, sepanjang mengandung, macam-macam kes saya dimasukkan ke hospital. Sebab sesak nafas lah.. Tapi semua doktor perempuan yang check saya,dari awal mengandung hingga bersalin. 

Alhamdulillah sangat-sangat..!
Allah telah pelihara segalanya...

Lepas je melahirkan abang Long, saya berpantang sebentar di rumah ibu.. Lepas 2 minggu,zauj bawa balik,zauj pula jaga saya.

Layanan memang superb macam VVIP. First class sangat.


Gambar mujahid kecil kami MUHAMMAD EZQIL MIKHAIL

44 hari berpantang berlalu.. Saya pun memulakan persekolahan form 5.. Macam biasa.. Masa tu saya pikul tanggungjawab baru pula, seorang isteri,ibu dan pelajar dalam satu masa yang sama. 

Pada mulanya agak kelam-kabut. Pagi-pagi kena bangun awal. Sediakan susu perahan, nak bersiap pergi sekolah lagi.. Malam pula tidur lewat sangat-sangat. Yelah..baby kan suka bangun-bangun dari tidur. Balik sekolah pun kelam-kabut. Balik nak cepat-cepat susukan baby. Baby tak nak minum susu botol masa tu. Kadang-kadang kena bawa baby ke sekolah masa dia meragam pagi-pagi. Masa tu letih dan macam nak putus asa. Tapi alhamdulillah! Kekuatan yang Allah pinjamkan membuatkan saya kuat untuk mengharungi cabaran kehidupan berkahwin muda ni..

Masa mula-mula je masuk sekolah tu, semua orang sangat-sangat teruja. Tersebar satu sekolah berita yang saya dah bersalin. Semua panggil saya ibu. Cikgu pun ada yang panggil saya ibu. Sangat-sangat seronok.

Kawan pun sangat-sangat baik. Semua banyak bantu saya. Time study sama-sama mereka jaga anak saya. Mereka sangat baik. Moga Allah jualah yang membalas segala kebaikan mereka.
Akhirnya saya dapat menamatkan persekolah dengan baik. Gembira sangat masa tu.

Sekarang setelah 2 tahun berlalu, Mujahid kecil kami telah pun berusia 3 tahun ++
Saya sekarang dah berusia 20 tahun dan zauj 30 tahun. Beza umur kami 10 tahun.

Alhamdulillah, kami bahgia walaupun beza umur kami sangat ketara. Tapi kesefahaman kami yang mengeratkan lagi kasih sayang kami. 

Bercintalah kerana Allah.
Sayangi pasangan kerana Allah. 
Moga perkahwinan yang terbina kekal till Jannah!

Insya Allah :)
_________

Berat tugas kakak ni dalam memegang taklif sebagai pelajar dan ibu dalam masa yang sama. Luar biasa dahsyat.

Tapi itu lebih baik dan berpahala kan dari memegang status sebagai pelajar dan pasangan kapel yang tak sah taraf? Bukankah itu lebih menyiksakan dan berdosa?

Tepuk pipi tanya iman.
Fikir dan zikir.

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da