Skip to main content

Hai Hai 2nd Year, Bye Bye 1st YeAr

Coretan lama (14/9/14)

Berbaki lagi seminggu.

What??

Seminggu??

Yep. Seminggu. 
Seminggu lagi percutian di Malaysia bakal tamat.
Seminggu lagi bakal saya ucapkan Ahlan Wa Sahlan ila 2nd Year.

Yes. Alhamdulillah!
I'm 2nd year medical student now!

Terima kasih Allah.
Allah dah beri kekuatan untuk saya survive dalam tahun pertama perubatan.

Tahun pertama perubatan?




Awesome
Gempak
Bikin migrain

Cuma saya pegang,
Bukan senang nak senang,
Bukan susah nak susah.
Kalau orang lain boleh buat,
Kenapa tidak saya??

Dari sem ke sem,
Saya cuba improve kekurangan dari sem yang lepas,
Model scorer tegar dalam batch saya cuba contohi

Saya belajar,
Pengurusan masa sangat penting.
Tiada istilah tangguh pemahaman dalam belajar
Apatah lagi sebagai pelajar perubatan.
Jika tidak,
Kamu sendiri akan menanggung siksanya nak mula memahami subjek tatkala cuma tinggal 24 jam nak masuk dewan peperiksaan.

Y_Y

I learnt all those things.
And i will try not to repeat my fault for the next year studying in medicine.
I will try my best.

Btw,
I record my 1st year result here,

SEM 1 : 88%
SEM 2 : 70%
SEM 3 : 82%

Total muaddal tsanawi?

79.5%

Yeah. I dont get any list ; dean list or president list.
Saya pernah berimpian nak dapatkan juga any list at least untuk first year.
Teringat kata seorang senior,
'Masa 1st year ni lah korang nak dapatkan list semua tu. Subjek mudah lagi. Dah masuk tahun seterusnya, peluang makin tipis except kalau korang betul-betul power dalam study. Medic tak perlukan orang yang pandai sangat sebab memang semua orang pandai yang terpilih untuk kos ini. Tapi medic memerlukan orang yang rajin dan disiplin. That s all."

InsyaAllah, tahun yang akan datang,
Saya cuba kekalkan momentum di sem 3. 
Lihatlah bagaimana result saya kembali naik bila di sem 3 setelah jatuh merudum di sem 2.

Benarlah kata Yasmin Mogahed,
Kegagalan bukanlah 100% tak bagus sebab dari kegagalan kita itu kita belajar untuk tidak mengulang lagi kesilapan dan tahu rahsia bagaimana untuk berjaya.

Senyum

Perancangan Allah itu memang terbaik.
Sangat terbaik.
InsyaAllah, jika kita yakin,
Kitalah yang bakal jadi terbaik.



Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da