Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

50 'Magik' To-Be-A-Medical-Student Yang Sado - Dr. Harlina




Jadi Pelajar Medik Memang tak boleh Duduk goyang kaki, makan burger Sambil Tengok movie dan scroll  dengan Riang Gumbiranya insta dan Efbi Setiap hari.

Masa sangat sangat Berharga buat si Penuntut ilmu Perubatan itu. benda Ada banyak yang nak tahu Kena, Faham dan baca. 

Susah!
Tapi, kalau anda Mengamalkan gaya belajar yang sihat, in shaa Allah, Pastinya akan boleh sukses Macam Dr. Harlina atau Prof. Dr Muhaya.

Usaha yang tidak Berterusan tak akan Mampu pun nak Lonjakkan anda di Tangga Kejayaan, hatta anak di sisi Tangga juga Belum Tentu Berjaya. Sebab itu, Peratusan yang sangat Tinggi untuk sukses dan hebat Terikat Kepada Sikap yang anda Pamerkan, yang anda Amalkan.

Sebagai Riadhah Otak, maka saya Persembahkan 50 magik  yang Ditulis oleh Dr. Harlina (UKM, 1885-1991) yang Merupakan seorang Pakar sakit Puan. Anaknya yang saya Panggil Sebagai Kak Syifa Hana Merupakan senior saya Dahulu. Orang yang sangat hebat dan antara Pimpinan asrama yang saya Kagumi. Biasalah, mak hebat yang pasti akan Melentur Peribadi Anaknya Menjadi Lebih Luar Biasa Hebatnya.

Maka dengan itu, nah, Ayuhlah Membaca demi satu satu dari Saranan Dr. Harlina Kepada anda Wahai Pelajar Perubatan. Serlahkan Kemampuan diri anda dalam Bidang ini. Bertahan dan Kuatlah Sehingga ke Hujung Nyawa. Kerana anda hebat, maka ini dia magik untuk anda Terus IstiQomah hebat.

Tips Untuk Pelajar Perubatan ::

1- Alhamdulillah, syukur pada Allah atas peluang keemasan ini.

Relakan diri anda untuk Dilatih dengan Pengetahuan asas Perubatan, Kemahiran, Sikap dan yang Tingkah Laku Penting dalam Kerjaya ini. Jika anda Prihatin, Bertanggungjawab, diri sendiri dan tidak Pentingkan seorang yang Empati, sebahagian dari Pertarungan Telahpun anda Menangi. Jika anda Belum Kuasai, maka anda masih jauh harus berjalan ke hadapan.

2- Jangan takut untuk buat kesilapan SEKARANG.

Sebagai Pelajar, anda akan belajar Melalui Kesilapan Pembetulan dan yang anda Dilakukan oleh guru. Jika anda Dimarahi atau Dikritik atas Kesilapan yang anda telah Lakukan, Kuatlah. Anda akan sakit hati hanya Terkesan dan banyak yang anda Sekirannya Benarkan diri anda Dikuasai rasa yang Sedemikian rupa.

3- Cakna dengan peperiksaan berbanding Tertekan dengan Peperiksaan.

2 sebab untuk itu adalah,
Pertama - peperiksaan adalah TRADEMARK untuk sekolah perubatan
Kedua - Peperiksaan Bertindak Sebagai Papan tanda, Memberi Makluman Kepada anda tentang Betapa Dekat atau Betapa Jauhnya Destinasi yang anda Sedang Tuju. Ceria dan Bahagialah Dengannya.

4- Ransang kesungguhan anda, jadilah si pelahap ilmu.

Anda mungkin Memiliki cara belajar anda sendiri, tapi anda Sentiasa Mampu Menukar Pendekatan yang anda Lakukan itu dari Permukaan Kepada yang Lebih dalam. Belajar kerana anda Memang Ingin tahu, bukan hanya kerana nak Lulus Peperiksaan (Permukaan)


5- Hargai pesakit yang memberikan kerjasama, yang membenarkan anda memeriksa mereka.

Tunjuk dan Berikan Mereka Penghormatan. Walaupun Mereka dalam Kesakitan dan Ketidakselesaan, Mereka Membiarkan anda 'Menganggu' Rehat / tidur Mereka. Berjanji Kepada diri anda bahawa anda mahu Menjadi doktor hari yang Kompeten Suatu Nanti, semua jadi Pengorbanan para Pesakit untuk anda Taklah Menjadi Sia- sia.

6- Jadi pembelajar yang aktif dalam proses pembelajaran.

Paksa diri anda untuk kali ke Hadapan Setiap doktor Mencari Sukarelawan untuk Mengambil medical history, Membuat Pemeriksaan Fizikal atau dalam Membantu sesuatu Prosedur dan Pembedahan. Anda akan Merasa bahagia Pencapaian dengan yang anda Lakukan Lebih dari rakan anda yang Pasif - Walaupun anda akan Mendapat Kritikan atau respon negatif di penghujungnya.

7. Jangan Bertangguh. Hantar Tugasan anda Sebelum Tarikhnya.

Jangan Sesekali-kali ke Bertanggung Sehingga Detik Terakhir yang tak kira Walau apa pun Alasan yang anda boleh Menyebabkan Bertangguh. Letakkan usaha yang Terbaik dalam Setiap Perkara anda yang buat. Jadilah Luar Biasa yang, yang bukan-Biasa Biasa.

8- Tanya soalan, jelaskan segala persoalan.

Jadikan ia satu Kemestian untuk Bertanya doktor Sebelum kuliah tamat. Terus Bertanya - tak ada dalam dunia ini yang Dinamakan Soalan Bodoh, yang Wujud Hanyalah Jawapan Bodoh. Keaktifan dan Pemikiran Kritis akan datang Sebelum kita Bertanya, ia Kadang-kala boleh jadi Terlalu banyak. Tidak hairanlah ia berlaku jika anda kurang bertanya sebelumnya.

9- Jangan pernah tinggalkan Tuhan dalam usaha anda menjadi lelaki atau wanita perubatan.

Sebagai Perawat, kita adalah dari ALAT Kebesaran dan Kekuasaan Allah. Terus Berjuang untuk Mentaqarrubkan DenganNya diri kita kerana Sememangnya Memerlukan Dia Setiap pada masa. Allah Merawat Mereka yang sakit Melalui tangan, kata-kata, mata dan Senyuman anda. Semoga anda rahmat Allah untuk anda dalam tugasan ini.

10- Sentiasa berhubung dengan ibu bapa dan keluarga.

Mereka Penyokong adalah anda yang baik Paling. Sentiasa Maklumkan Kepada Mereka Perkembangan anda. Masukkan Mereka dalam hidup dan yang anda Sibuk Tertekan itu. Kongsi dengan Mereka Kemuraman anda, Tetapi Yakinkanmereka bahawa anda akan dengan baik Sahaja Segala DOA yang Mereka Tadahkan untuk anda.

11- Cuba sedaya upaya untuk buat guru kamu berasa hormat dan menghargai kamu.

Ambil apa yang baik dari Sahaja Mereka, Mintalah Keampunan Kepada Mereka atas Kelemahan diri Mereka. Bantu guru anda dengan yang Menjadi Pelajar Aktif dalam Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran. Jadikan Mereka Interaktif, hidup, ceria dan Bersemangat. Bantu guru anda, Mereka Memerlukan Penglibatan anda.

12- Kuatkan perhubungan anda dengan teman, senior dan junior.

Jangan jadi Penyendiri. Sentiasa Membantu antara lain satu sama. Belajar dalam Kumpulan, belajar Bersendirian Kefahaman anda akan Menghadkan. Terbaik Cara untuk belajar adalah dengan Mengajar. Jadi, Ajarlah satu sama lain - anda akan dengan Takjub Kesan Bekerja Secara Berkumpulan.

13- Gunakan masa cuti anda dengan keluarga.

Ziarah Nenek dan Datuk, pak cik mak cik Saudara-mara dan yang lain, Biarkan Mereka Melihat seorang bakal doktor dalam keluarga yang baru, Lebih baik dan yang boleh Matang Mereka Banggakan. Kagumkan Mereka dengan cara Peningkatan Komunikasi dan Kemahiran Insaniah yang lain. Dengar dengan Segala Rungutan baik dan Masalah Mereka. Maklumkan dengan baik untuk anda bahawa Belum Memiliki lesen Merawat. Boleh Dengar je.

14- Urus masa anda dengan bijak

Tidur awal dan Bangun dengan segar. Jangan Gadaikan tidur masa untuk anda dengan Menggunakannya online! Gejala Kurag tidur yang akan Kronik hanya Meningkat Tahap Tekanan. Hentikan Kitaran yang tidak sihat itu, SEKARANG!

15- Beranikan diri kamu untuk sentiasa menyapa SEMUA guru kamu apabila terserempak mereka di koridor / kafeteria / lif.

Jangan Bajet Mereka Dapat Ingat nama anda Melainkan Memang seorang yang anda Luar Biasa. Mereka mungkin tak akan kembali Senyum Kepada anda, Tetapi Sapaan anda yang akan IstiQomah mungkin Membuatkan Wajah anda Dikenali Mereka. Sekurang-Kurangnya Mereka tahu dan Sedar Kewujudan anda, itu pun dah cukup baik, kan?

16. Latih diri anda untuk orang lain Berkhidmat Kepada. Selalu.

Kerjaya dalam Bidang ini adalah tentang Memberi Khidmat Masyarakat Kepada. Panggilan Kepada untuk kamu adalah Panggilan Membantu, Menolong Memudahkan dan orang lain. Mengutamakan orang lain dari diri sendiri adalah Kunci teras dalam Bidang ini. Tanpanya, akan Ranaplah Gerbang Perubatan itu sendiri.

17- Atasi ketakutan, kesedihan dan kemusykilan anda dengan sentiasa ingat bahawa anda sedang menghalakan busur panah hidup anda kepada sesuatu yang bukan biasa-biasa.

Latihan Menjadi doktor itu yang akan Menolak Tahap anda ke dalam Tertinggi Keupayaan anda. Berhati-hati kerana Pelayaran tak Selalunya Lancar, tetap Turun dan ada naik, Komitmen yang Berpanjangan.

18- Belajar untuk benar-benar berminat dengan kehidupan pesakit anda - bukan hanya penyakit dia.

Ingat formula ini; Pesakit Manusia = + Penyakit. Ketika untuk belajar Merawat Penyakit, jangan lupa pernah Merawat Manusia untuk yang Memiliki badan, Minda, hati dan jiwa.

19- Lompat dari katil dengan penuh kesukaan dan berkobar-kobar pada setiap pagi.

Berjanji Kepada diri anda bahawa anda akan Manfaatkan Sepenuhnya Peluang Keemasan di Hadapan anda. Ucapkan ia di dalam DOA pagi hari Secara Konsisten tanpa pernah Gagal. Lihat ke dalam Cermin dan dengan Lafazkan kuat: Saya Percaya saya boleh Menjadi Manusia Lebih yang baik hari ini, Lebih baik dari semalam, In shaa Allah!

20- Jadi orang yang bijak dalam beremosi.

Uruskan Emosi anda dengan Bijak. Ingat, Emosi itu adalah Jendela Pemikiran. Apabila anda Berasa Gembira dan Bermotivasi, anda Sedang Memiliki Pemikiran yang positif. Apabila ada rasa Jatuh dan tidak ada semangat, Kepala anda dengan Sedang Sarat Pemikiran Negatif. Tanyakan diri anda, Berapa banyak yang anda nak BENARKAN ransangan-ransangan positif atau negatif itu meninggalkan kesan kepada anda - itu semua pilihan anda!

21. Berhenti dan Pencenlah dari Menjadi seorang yang perfectionist, satu untuk Sebab - tak ada yang Manusia Dilahirkan Sempurna.

Jadilah orang yang baik Kepada diri sendiri. Jadi. Sasarkan target yang Mampu Tercapai, Berjuang untuk Mengatasi Cabaran dan tahu Pencapaian diri sendiri tak kira Sekecil apa itu pun Pencapaian. Keinginan nak Cemerlang itu akan Memotivasikan anda tapi mahu Mempertuhankan target Sempurna itu akan hanya Menghanyutkan anda dalam keadaan KERING!

22- Fokus pada pelajaran.

Jangan Benarkan Sebarang Gangguan Memintas Konsentrasi anda. Praktislah Strategi cara belajar yang Mendalam - fokus Kepada ANDA Jantung yang punya Sedang Berdegup Tatkala anda Sedang belajar CVS, Kepada ANDA punya Otak Tatkala anda Sedang Membaca tentang neuron! Belajar Sepatutnya tidak Memenatkan. Ia Sepatutnya Menjadi Keseronokkan, kebebasan dan menguatkan.

23- Lawan kemalasan anda dengan peringatan ini - tak ada orang yang berminat kepada doktor yang MALAS, hatta diri anda sendiri!

Menjadi seorang Pemalas akan Membazirkan sumber, Pencuri Kepada masa yang Berharga dan Zalim Kepada Kemampuan yang anda Miliki. Ayuhlah, Pegang buku, Gunakan banyak dalam masa Klinik atau wad dan Habiskan Segala Tugasan anda. Katakan selamat Tinggal Kepada Kemalasan HARI INI!

24- Cari bantuann profesional ASAP apabila anda terasa dijangkiti sindrom tekanan dan terlalu letih.

Kurang Tenaga, Hilang Minat, Imsomnia, Terasing dan Menyumpah-Nyumpah - antara Sindrom yang boleh juga Disebut. Bantu rakan Jika anda Mereka Memiliki Sindrom yang sama - Terutamanya Jika Mereka masih Menafikan Sindrom itu ada pada Mereka. Hidup Sebagai seorang Pelajar Perubatan boleh Menjadi sangat Mencabar; Takut. Jadi, Uruskan dan jaga diri Perkembangan anda dengan baik dan Mantap.

25- Jadi orang luar biasa kuat dalam pembentukan rohani

Jiwa seorang doktor Memerlukan Lonjakan, Ransangan dan yang Penulenan Berterusan. Itu adalah Berkenaan Niat dengan yang anda untuk Tulen dan ikhlas Berbakti Seolah-Olah cahaya Bersinar yang di dalam Kegelapan yang anda Menunjukkan arah Tuju jalan dan. Jangan pernah Abaikan jiwa nada atau anda akan Lebih mudah menjadi orang yang tidak bermotovasi, tidak bermoral, tersasar dan mudah kalah.

26- Optimumkan masa belajar anda untuk memperoleh sebanyak mungkin pengetahuan medik.

Ambil untuk semua Peluang Menajamkan Kemahiran Perubatan anda. Lengkapkan diri anda dengan adab dan yang Sikap Sepatutnya. Jangan hanya Ingin Sasarkan passport Lulus. Mahukah Berurusan anda dengan doktor seorang yang tahu hanya 5 Daripada 10 Sebab untuk acute abdominal pain?

27- Prihatin dengan kehidupan cinta dan kasih sayang sekiranya anda sudah bercadang untuk bersedia memikul tanggungjawab rumahtangga.

Sekiranya ia Memerlukan masa dan Tenaga yang banyak, cuba dengan mudah Membuatkan untuk orang lain Gembira - saya tahu Fikir anda di mana anda Melangkah. Bijaklah Menguruskan Aulawiyyat anda. First thing first! Jika Perkara atau Urusan antara anda dan si sia Menjadi Rumit Keruh dan, dan Usah Mengeluh Merintih Berpanjangan. Terus Melangkah.

28- Kembali ke sekolah lama sekiranya anda berpeluang melakukan perkara yang demikian.

Jumpa kembali guru di sana kamu dan dan Motivasi Beri Nasihat Kepada Adik Adik-di Sekolah Supaya Mengikuti Jejak Langkah anda. Jalanlah di Koridor Biasa yang anda dan Lalui Kenang kembali Kenangan lama yang Menggamit memori, Betapa Yakin dan Bersemangatnya anda pada masa Suatu Dahulu! Tanya diri anda di Manakah Segala Perasaan itu Menghilang? Bilakah anda Kehilangan Mereka? Kerja Keras dan usaha Dapatkan Semula Perasaan itu.

29. Berdoa bahawa anda akan Melakukan Segalanya Lebih dengan baik hari ini. In shaa Allah.

Berjanji Kepada diri anda bahawa hari ini akan Menjadi Lebih Daripada Semalam baik dan Esok Perlulah Lebih Daripada baik hari ini. Itulah satu-Satunya jalan untuk kita Tingkatkan diri dan Terus Melangkah ke Hadapan. Jika anda Melakukan Sebaliknya, mungkin hari ini akan Menjadi Lebih Buruk dan teruk daripada semalam - anda akan terencat dan tidak berkembang.

30- Tumpukan perhatian kepada keperluan badan, minda, hati dan jiwa.

Apabila Tubuh anda Penat; Minda anda haus, cari Kerehatan Ruang dan untuk kembali Segarkan Emosi dan semangat. Jangan isi jiwa anda dengan yang Hiburan sia-sia - yang hanya Memberikan Kelegaan Sementara. Urus dengan baik Emosi anda yang mudah Meledak.

31- Jangan pernah lupa untuk bertanya kepada ibu bapa anda untuk terus mendoakan anda.

Jangan Sesekali Sakitkan hati Mereka. Jangan pernah Abaikan Mereka. Hubungi Mereka sekali dalam atau dua tiga hari tak kira Walau Sesibuk mana pun anda. Gunakan masa dengan Mereka Ketika Cuti semester Bermula. Anda mungkin Bertuah Sekiranya Dapat Peluang Mendengar DOA Mereka untuk anda Ketika di dalam tahajud mereka.


32- Praktis akan melakar kesempurnaan.

Jadi Sukarela untuk anda Membentangkan kes Klinikal Kepada doktor. Persembahkan Pemeriksaan Fizikal badan dengan sistem Berterusan di Hadapan Konsultant atau Pakar anda. Gilap Kemahiran yang anda Miliki. Keyakinan Bina dan Kompetensi dalam diri anda. Tak ada jalan Singkat untuk Berjaya dan Cemerlang!

33- Tidur sebelum jam 12 malam dan bangun seawal yang boleh.

Adakah anda tahu bahawa Kualiti tidur satu jam Sebelum Tengah malam Berbanding tidur dua jam jam Selepas 12 malam? Biarkan diri anda Berehat. Capai tidur REM yang Nyenyak, Benarkan  circadian rhythm  anda Mengalir. Bangun dengan segar dan semangat pada pagi Berikutnya - Sedia Menghadap dunia! Yeay !!

34. Sentiasa Menjaga Teman Bilik yang Bertolak-Ansur; Kawan yang suka Membantu.

Jangan Sakiti pernah ada orang lain sama dengan Perkataan Mahupun Perbuatan anda. Watakkan diri anda Sebagai orang yang baik Daripada Menjadi Seseorang Terkenal dengan yang tak punya hati dan Perasaan atau orang yang tak Pandai Menghormati orang lain. Kebaikan itu Mampu Mengentalkan sisi Dalaman kita. Sikap Negatif hanya akan melemahkan dan menghakis kemampuan yang wujud dalam diri anda.

35- Jadilah kawan terbaik kepada diri sendiri dan sayangi diri sendiri.

Jangan pernah Mengancam jiwa yang anda yang Berharga Wujud dalam diri sendiri anda. Sekali anda Merasa Kecewa diri dengan anda, anda adalah Kenapa anda, anda Kenapa Macam bukan orang lain, Maju dan Tekan Segera Butang pause! Sepatutnya tak Wujud Kekecewaan. Siapa Sekarang anda adalah lebih penting dari siapa anda di masa lampau kerana masa hadapan anda bergantung kepada apa yang anda rancang sekarang, untuk diri anda sendiri.

36- Cari jalan penyelesaian kepada masalah-masalah anda.

Jangan Sewenang-Wenangnya Mengabaikan atau Menyapu Segala Masalah anda ke Bawah Karpet. Kutip dan Buang. Cari Pertolongan orang lain Jika anda tak Mampu Berhadapan Dengannya. Cari Penolong dari orang yang di Wujud Sekeliling anda. Percaya - Tak ada yang besar Langsung Masalah Terlalu untuk Diselesaikan. Menyelesaikan Masalah itu adalah satu Kemestian dan Kemahiran Umum Perlu yang ada pada semua Pelajar Perubatan.

37. Atasi Kelemahan anda dengan Efektif; Langkah yang Praktikal.

Sekiranya anda Bukanlah Daripada Kalangan orang yang Mampu Bercakap bahasa Inggeris Laju Licin Macam mat dan dan Salleh minah Salleh, cari guru Peribadi Daripada Kalangan rakan-rakan atau guru anda sendiri. Mulakan Perbualan dalam bahasa Inggeris. Jangan pernah malu! Belajar Gelak pada Kesilapan untuk anda sendiri tetapi jangan lupa untuk memperbaikinya pada masa akan datang.

38. Beri diri anda rehat hari ini. Buat sesuatu yang lain dari rutin anda yang biasa.

Bagaiman dengan Bersiar-Siar di taman? Melihat dan yang Menghayati Dedaunan Gugur, Mengambil bau Rerumput segar yang Barung Dipotong, Mendengar Ciap-Miap burung Berkicau Riang Memandang langit dan dan yang biru Cerah Luas lagi indah. Jadi Hamba Bersyukur dengan yang Peluang iman Islam dan dia yang telah Beri Kepada kita. Keagungannya Menakjubkan dan yang Bersyukurlah kerana kita adalah sebahagian Daripada Keajaiban dan Kekuasaan Dia!

39- Rancang jadual belajar anda

Peruntukkan Sedikit masa untuk anda yang Khusus Merancang Pembelajaran Peribadi anda dengan Tersusun. Jangan hanya belajar Membuta tuli tanpa ada Sebarang Strategi. Ia tak Berhenti di situ - Cabaran yang besar Paling adalah dengan Berdisiplin Terhadap diri sendiri untuk anda istiqomah Mengikuti Jadual dan Perancangan anda tersebut. anda boleh Melakukannya! Betulkan - anda HARUS Melakukannya! Sekirannya anda-Benar Benar mahu Terus Bertahan dalam Sekolah atau kuliah Perubatan.

40- Jadi insan yang terkenal dengan kebaikan, keceriaan dan prihatin.

Sekiranya kamu masih Belum Menjadi orang yang Sedemikian rupa, ia Belum Terlalu Lewat untuk anda dan Berubah Menjadi. Tertanya-tanya apa yang anda Perlu Lakukan ?? Yeah .. Ini adalah Saranan Daripada saya. Kebaikan adalah Penampal Kepada Kesakitan Kesusahan dan orang lain. Sebagai seorang doktor, kita tak harus kurang dengan kebaikan.

41. Sentiasa Ingatkan diri Supaya Terus Berlemah-Lembut. Sebagaimana anda pernah Kecewa anda dengan guru, Mereka pun pasti pernah Kecewa dengan anda.

Bantu Mereka Supaya anda sendiri Dapat bantu diri anda. Jadi seorang yang Aktif dan Memberi respon. Ketika Sesi Pengajaran Sedang Berlangsung, Lontarkan Pemikiran anda. Tanya Soalan. Tanya Soalan. Tanya Soalan! Jangan hanya Berdiri Tegak Bagaikan Tiang bendera! Jangan Beri guru anda Lihat Wajah anda yang Kosong, blur, dan Kebingungan Setiap kali Mereka Memerlukan Jawapan Daripada anda! Tolong!

42. Jangan Menjadi Lemah semangat dengan apa yang anda senior Beritahu anda - posting ini bikin sakit Memang Kepala. Doktor Garang dan ganas. Pesakit Menyusahkan dan tak Menakutkan Serta Beri Kerjasama.

Maklumat ini mungkin Penting untuk anda Membuat Persiapan Tetapi jangan pernah Membiarkan ia Membentuk Persepsi anda Sehingga anda Melakukan  rotation  itu seorang diri.

43- Lihat pada sudut yang kegemilangan sekiranya anda gagal dalam ujian, peperiksaan, atau penilaian.

Muhasabah diri anda Mengapa anda boleh Gagal. Dapatkan Maklum balas Daripada guru anda. Sekirannya anda tidak Kompeten Dikira masih dalam sesuatu Sudut yang Dinilai, Bersyukurlah kerana anda dan masih Mampu Memiliki Peluang untuk Memperbaikinya. Sekarang adalah masa untuk anda yang Tepat Membuat Kesilapan - kerana anda masih ada guru di sekeliling anda yang akan membetulkan anda.

44- Untuk kebaikan anda, berhentilah belajar perubatan sekiranya anda hanya mahu lulus peperiksaan

Berapa banyak kali saya Perlu Tekankan: Peperiksaan Hanyalah itu satu tanda Papan Tepi jalan di dalam Perjalanan anda mahu Menuju ke sesuatu Destinasi. Belajarlah kerana ANDA INGIN TAHU! Dan anda tak Kenapa ia sangat Penting? Kerana satu saat anda akan Menjadi seorang doktor. Adakah anda sudah bersedia untuk mewarnai bahu anda dengan tanggungjawab yang besar ini tanpa ilmu yang cukup?

45- Jangan pernah lupa untuk berdoa untuk pelajar perubatan lain di seluruh dunia, yang juga berjuang untuk bertahan dalam kuliah perubatan persis seperti anda!

Anda semua yang sama Berkongsi Kecaknaan, Kebimbangan Serupa dan yang yang Ketidakpastian Sekata. Setiap seorang Daripada anda sudah boleh mula Bersedia Menulis Autobiografi Masing-Masing Sekarang. Yeah, Mengapa tidak Melakukannya? Ini adalah Mekanisme Terbaik untuk tidak Tertekan, gang! Buatlah ..!

46- Dengar dengan tiliti apa yang pesakit anda maklumkan kepada anda.

Anda akan belajar Lebih Daripada Setakat Topik Berkaitan dengan yang tanda-tanda Penyakit atau Simptom. Dan pasti Walaupun sekali, ia akan Terpantul Memantulkan Perjalanan hidup dan anda sendiri. Mungkin anda juga akan Terfikir Apakah hidup anda akan Berakhir Pesakit seperti yang anda rawat itu. Belajarlah sesuatu daripada orang lain dan anda akan menjadi lebih bijak dari hari ke hari.

47- Cari cara atau mekanisme anda melepaskan tekanan.

Buat apa-apa Sahaja Asalkan bukan ia Suatu Tindakan yang Bodoh atau Berisiko Tinggi. Cari Ruang untuk anda diri, Asingkan diri. Kawan-Kawan boleh Membantu. Tapi Kebanyakan pada masa, Mereka mungkin Agak Lantang, Bising dan Menganggu. Sekiranya Begitu, maka Minta Izin dengan baik untuk anda Beredar dari Mereka Seketika. Jangan Bimbang, rakan-rakan anda pasti akan faha, bahawa anda juga Memerlukan masa untuk diri sendiri.

48- Baiki dan tingkatkan kemahiran interpersonal dan komunikasi anda walaupun ada sudah baik dalam hal tersebut.

Untuk anda Mengingatkan, kita yang Memerlukan Kemahiran Komunikasi Istimewa Apabila Ingin Berinteraksi dengan yang si Pesakit Lemah dan Berpenyakit. Belajarlah Bagaimana untuk Mendengar, Bercakap Menyentuh Mereka. Dengar dengan baik apa sahaja yang mereka adukan, segala kesedihan dan penyesalan mereka. Redakan mereka dengan kata-kata yang lembut, ekpresi wajah yang prihatin dan sentuhan yang lembut. Apabila tiba giliran anda menjadi pesakit kelak, anda tentu mahu doktor yang memiliki kemahiran yang disebutkan itu yang merawat anda bukan?


49- Jangan bercakap dengan orang dalam keadaan wajah anda penuh dengan kerutan seolah-olah langit bakal menimpa kepala anda!

Lihat hadapan, jalan terus, tegakkan bahu dan conteng wajah anda dengan senyuman kemesraan. Sapa orang lain dengan ucapan salam yang ikhlas dan meraikan. Bimbit bersama pelangi yang berwarna-warni dengan anda dan cerahkan hari untuk orang lain. Anda akan terkejut dan takjub apabila anda akan mendapat satu semangat dan tenaga positif yang bakal kembali kepada diri anda. Cubalah!

50- Sentiasa ingatkan diri anda bahawa anda sekarang adalah sedang menjalani lantihan untuk menjadi bakal doktor perubatan.

Apa sahaja atau siapa sahaja yang memotivasikan anda untuk mengambil bidang perubatan adalah tidak sepenting dengan apa yang telah memandu anda untuk berkeinginan nak belajar dan meneroka kerjaya ini sekarang. Kita sekarang sedang hidup dalam dunia nyata, bukan lagi di masa lampau. Pandang hadapan dan fokus. Anda boleh nak sekali sekali usha dan jeling cermin belakang untuk mengingatkan anda apa yang telah berlaku pasa masa lepas dan untuk mengenang dan melihat siapa yang pernah bersama dengan anda dahulu. Terinspirasilah untuk menjadi salah seorang daripada doktor yang terbaik!

Loves,
Dr. Har.

___________________________

Tarra !!
Dah baca habis 50 'magik' bagaimana mahu menjadi doktor yang sado di atas ??
Sekarang adalah masa untuk anda ulangkaji dan hadam kembali segala isi penting yang anda telah baca.
Ingat, baca sahaja tak menarik andai tak dibumikan dalam hidup segala yang baik.

Anda. Mungkin seorang pelajar perubatan atau seorang individu yang sangat teruja nak sambung belajar dalam bidang perubatan. Walau siapa pun anda, ketahuilah. Dalam hidup ini, selagi kita mampu untuk tolak diri kita ke hadapan menempa kecemerlangan, maka bukalah hati seluas-luasnya untuk berusaha dan berdaya saing. Lakukan sapa sahaja sehingga anda mencapai kemampuan anda yang paling atas.

Kita dah melihat ramai orang yang berjaya dalam dunia ini. Kisah hidup mereka yang menyapa diri kita hingga kadangkala membeliakkan mata dan meniup otak kita terbuai-buai tak percaya itu semua sebenarnya tak mustahil untuk kita mengarang kisah yang sama. Yakinlah.

Orang yang bijak itu tidak hanya mahu mendengar dan melihat kehebatan orang lain tapi dia juga mahu menjadi seperti mereka. Ayuh, kawan-kawan. Buktikan anda hebat.


Percayalah! Anda mampu melakukan lebih jauh daripada apa yang otak anda fikirkan.

No comments: