Skip to main content

D.O.C.T.O.R - Exam Pertama Sebagai Doktor (OSCE INTERNAL MED)

" Ya Allah. Hari ni OSCE. Jangan la bagi patient saya tidur berdengkur macam patient kak Hakimah dulu . "

Doa.
Moga baik-baik saja.

Sebelum masuk exam, Kak Aisyah pulak pesan.

" Jangan masuk bilik yang paling awal atau yang paling akhir. Itu bilik doktor yang garang.

Siapa masuk bilik tu, keluar confirm menangis .

Masuk bilik tengah . "

Gulp.

Em. Boleh ke pilih-pilih bilik mana yang nak masuk?

" Nur Sakinah Karim! " Nama saya dipanggil.

#YAPP. Saya angkat tangan.

" Nur Sakinah wala Sukainah ? "

Mana-mana pun buleh..
Eh. Tak. Maksud saya,
" Nur Sakinah . "

" Okay. Nur Sakinah. You are in group J. "

Gulp dua kali.

Allah. Group J ??
Group LAST tuh!! Kena masuk bilik LAST lah kalau macam tu??
So, saya nak kena menangis ke satgi ?
Tangan pegang poket white coat.

Em. Alamak. Tak bawa tisu .

Debaran kian terasa. OSCE pertama ini, impaknya sungguh #WOW ! (Baca : Menakutkan)

Biasalah . Pertama kali nak exam praktikal . Kalau heart beat tak gerak #FAST tu, abnormal namanya .

Sementara duduk tunggu nak masuk , saya memerhati seorang doktor resident yang mundar-mandir depan saya. Pakaiannya kemas. Kasut hitam berkilat - lebih hitam dari #KICAP yang saya simpan kat bawah kabinet dapur rumah saya. Tapi, cuma bajunya yang agak pelik - macam baju sukan. Baju sukan yang mahal. Beli kat website shopping online #PUMA agaknya , saya berteka-teki sendiri.

Saya pandang dia. Sempat melemparkan senyum. Senyum acah-acah cool .

Dia sengih. " This group *Dia tunjuk bilik doktor yang akan saya masuk kejap lagi*. Sahl (Mudah). "

Saya pandang muka arabnya yang agak licin macam disembur facial #MIST skin care setiap pagi . Orang #ASIA dan barat suka sangat skin care macam ni. Simple.

Saya angguk dan cuba jugak balas . " InsyaAllah #KHAIR . "

Hm. Doctor, you try to give me #HOPE and #FAITH. Tapi saya belum boleh tenang selagi saya belum masuk bilik tu dan tengok siapa doktornya .

Mata tengok jam.

" #FOF... " Saya menghela nafas panjang . Cuma menenangkan fikiran. Doktor garang ke, doktor baik ke, redah saja ye Sakinah. Asalkan exam ni habis cepat dan kemudian barulah saya boleh lompat dan menari macam puak #AZTEC di Mexico Tengah sambil menyanyi The Pea Song by #AUNI

TAK SABAR MAHU BAHAGIA.
Bahagia habis exam .

Loceng berbunyi ! My turn now .

Saya melangkah gagah dengan semangat memuncak . Acah-acah wanita gagah perkasa seperti Katy Perry dalam video #ROAR.

Im a doctor and I #BORN_TO_SERVE .

Tiger bersedia tempur. Ayuh!

Saya angkat senjata ( stethescope ) dan maju ke bilik J1. Ketuk pintu 3 kali. Sunnah 3 kali, kan? Kemudian, baru saya bagi salam. Saya pesan dalam diri, jaga #NLP ( Baca : Neuro-Linguistic Programming ) sebab ini aspek yang sangat penting untuk seorang doktor.

Hadeel , kawan group saya yang merupakan calon exam sebelum saya itu masih belum keluar dari bilik itu tatkala saya sudah melangkah masuh.

#YALLA ya sobiyy.. Keluaq cepat. This is my turn. Masa saya. Cepat . Saya pandang Hadeel dengan isyarat supaya dia segera beredar ke station seterusnya. I have no time. Pengajaran dari OSCE Simulation yang kedua bersama kakak Naqibah saya tempoh hari masih terpacak kukuh dalam ingatan - Masuk je bilik doktor terus kena start take history. 5 minit terlalu singkat .

Saya duduk . Mata saya pandang doktor. Waahh ...

Ya Allah. Doktor ni!
Doktor MRAS !

Ini nama mesra yang aku dan kawan-kawan aku panggil kepada beliau. Beliau doktor Cardio di Hospital Basmah yang paling #KIND dalam donia . Rupa parasnya macam Ustadz Nouman Ali Khan sikit, sebab itu aku memang tak boleh lupa doktor ini walaupun cuma sekali aku penah round dengan beliau.

Kenapa Dr MRAS?
Saya suka nama ini dan saya pun memang tak ingat nama sebenar doktor. 😅

MRAS merupakan akronim yang beliau ajarkan kepada kami untuk ingat fakta tentang injap jantung . So effective! Lekat dalam #MINDA. 😉

Em. Agak-agak , ada chance tak nak dapat markah kategori #APLUS dengan doktor ni?

Saya main teka-teki lagi.

Clinical card saya serahkan pada doktor untuk memudahkan dia merekod nama. Kemudian, saya duduk atas kerusi dengan gaya #YB turun kawasan sambil di hadapan saya adalah seorang resident lelaki yang akan berlakon jadi pesakit.

" Hi. How are are? "

Erkkk? Dia tanya khabar aku?
Aku yang kena jadi doktor atau hang yang jadi doktor?
Patutnya doktor la kan kena tanya pesakit tu sihat ke tak?

Awat pesakit ni advance sangat ?

Serius. Saya garu kepala.

Tak habis garu kepala, tiba-tiba resident ni cakap pulak, " Okay the case is 20 years old , male come with discoloration of eyes.. "

" FEMALE??! BUT YOU ARE MALE! " Telinga ini mendengar FEMALE. Tapi dia ni lelaki. Saya bertanya untuk confirmkan .

" MALE.. MALE. " Dr MRAS menyampuk.

Oh. Sorry. Sorry.
Saya salah dengar.

Kemudian, Dr MRAS pula yang bacakan case itu semula . Kali ini lebih jelas.

" So, you have discoloration of eyes? " Aku pandang pesakit. Dia angguk.

Tetiba Dr. MRAS mencelah lagi. " Is it important to introduce ourselves to patient? "

Eh.. of course la doktor. Awat tanya?

Erkk. Okay...

My bad. Saya sengih. Saya lupa kenalkan diri la.

" Sorry. Sorry. Let's start again. My name is Nur Sakinah, 4th year medical student. Can I #ASK you some questions? "

" Yea. Of course . "

Okay Sakinah. Ingat! Dia ada masalah kuning . It is very easy. You just have to do #FOCUS History untuk Jaundice . Simple .

Saya bertanya macam-macam soalan sambil anak mata menangkap tangan doktor . Kalau tangan doktor tak bergerak, maksudnya belum ada markah. Kena tanya soalan lain. Kalau dia bergerak dan menulis, maksudnya ada markah.

Aduhai.. Mencabar jugak ni. Lagi mencabar dari buat #APAM balik . Duh.

Habis saya analyze simptom yang berkaitan dengan Jaundice - tanya urine, stool, abdominal pain, itchy, saya tanya pula pasal simptom Hepatitis . Bila terasa macam nak mind block kejap, resident tu a.k.a yang jadi patient tu segera pulak memberi saya pandangan seolah-olah sedang berkata , ' Hey hey come on girl! You can do it. #KIPIDAP! Beraksilah dengan penuh berani bagai Lei #MMY Zengrong yang bermain Dota 2 hingga jadi pemain top 6 peringkat dunia ! Yukenduit! " .

Fuh. Terharu saya atas keprihatinan beliau . Rasa macam nak sedekah #NUS pada dia sebab dah banyak tolong bagi klu dan jawapan . Paling tak tahan, bila dia boleh berlakon gaya orang nak muntah - nak suruh saya mention tentang ini juga . Aduhai. Terima kasih Doctor .

Tiba-tiba loceng satu minit berbunyi. Ini sesi doktor pulak kena tanya soalan kat saya . Namun begitu, pintu bilik terbuka. Masuk seorang pelajar lain .

Eh??

Masa saya masih belum tamat , okay??! Ni nak #HOT ni. Paling tak best apabila dia disuruh keluar oleh resident yang saya tengah temu ramah itu, dia tak nak beranjak. Tetap nak masuk dalam bilik tu jugak. Aduhh. Habisla masa saya macam ni! Terasa nak #HITS beliau guna senjata (stethoscope) yang sedang tergantung di leher tika itu .

Akhirnya, pelajar tadi berjaya jugak disuruh keluar oleh Dr MRAS.

Doktor sambung tanya saya, " What is the DDX..? "

Saya senyum. Yakin boleh jawab.

Dengan gaya ingin #MEMBANGUN_ENTITI_PROFESIONAL_RABBANI , saya bertanya semula , " How many you want ? "

😂

Doctor pulak terkejut.

" Just give me anything you know . "

" Obstructive Jaundice and... "

Loceng berbunyi lagi . Habis dah masa.

" And hepatitis ? " Resident itu membantu lagi.

" Yeah, you are right! Hepatitis doctor. "

" Okay. Good. You can go out now. "

Saya bangun nak melangkah keluar penuh bergaya bagai golongan #ELITE yang melangkah masuk kapal terbang guna lorong First Class . Habeh dah station satu.

Takbirrrr!

Kaki saya laju melangkah melebihi kelajuan motor scooter #SYM . Berlari.

Nak ke mana pulak?

Ke station physical examination!!

" Ya Allah. Bagi la doktor baik lagi . "

Bukak pintu bilik J2.

Eh!!

Ini doktor yang ajar ECG tu. Baik sangat ! Hmdulillah!!

" Do the abdominal examination. "

Saya lega. Nasib tak kena buat Precordium.

Bermula dari introduce self, permision, inspection foot of the bed, site of the bed, palpation, percussion dan akhinya auscultation.

Tapi, bila tym nak dengar bowel sound , I dont hear anything!

" Ek.. Doctor. I dont hear his bowel sound. "

" Its okay. "

" Are sure? " Ke stethoscope saya yang rosak??

" Yeah. "

Okay. Saya habiskan dengar bunyi-bunyian dari abdomen pesakit dan habiskan semua steps dengan cover semula patient .

" Habis dah ke doctor? "

" Habis. "

" Ada apa-apa lagi? "

" Kholas. Everything is good . "

Saya angguk . Tapi konfius. How everything is good when he didnt see me doing the physical examination? Kejap dia call orang, kejap dia basuh tangan kat sinki. Dia tak tengok pun step yang saya buat. Saya yang tengok dia buat apa. Terbalik.

Saya sengaja kuatkan suara ( menjerit ukey ) untuk bagi dia tahu semua step dan komen yang saya buat. Pesakit tu pun redha saja apabila doktor ini menjerit sambil check abdomen beliau. ☺️

Keluar sahaja dari station terakhir itu, rasa nak lompat tinggi ke awan nano !

Yeay!! Habis !!!

Thank you. Thank you, Allah for the beautiful people you gave me.

Baiknya Engkau mengirimkan orang orang yang baik untukku Ya Allah.

"Ya Allah bantulah kami untuk merasa syukur, untuk sekecil-kecil nikmat, sehingga sebesar-besarnya, bantulah kami untuk bersifat qanaah untuk setiap rezeki yang Kau berikan kami, semoga kami sentiasa merasa cukup untuk segala yang Kau berikan kami."

Dan semoga Kau ampunkan jika kami masih lagi merungut terhadap nikmat yang telah Kau berikan kami. Tak apa saja nak bagi markah sikit. Tapi kalau boleh banyak² markah lagi baik. Ops. 🙈

Done for today . .:)

Esok dah hari mengundi . Sedikit kecewa sebab tak mampu kempen lebih. Terlampau fokus exam.

Ini post sejam ditulis. Boleh search calon-calon yang dihashtag dan geledah page diorang.

Jangan lupa turun tunaikan amanah kita sebagai ahli . Kita ahli cakna . Teliti manifesto dan buat penilaian yang terbaik.

Permata itu indah tetapi manusia berakhlak mulia lebih indah daripada segala permata yang terindah." -Allahyarham Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din.

Semoga kita dapat pemimpin yang berakhlak, humble, humility and the most important one is they stay true to the truth, even if the truth causes them a lot of pain.

BiidzniLlah :)

Image result for cute photography

22122016
Irbid, Jordan

(Hmdulillah, dah selesai bisik pada satu dunia - saya dah habeh exam)

🙈🙈

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p