Skip to main content

Juhud Si Gadis Syam

Gadis Syria , 19 tahun , peramah lagi riang gumbira.

" Cuba tengok saya. Muka saya sekarang ni macamana ?" Gadis bergigi braces ini memancing perhatian saya.

" Biasa je. Ada mata, telinga, mulut... Perfect! " Saya angkat ibu jari. Dia tersenyum.

" Nampak lesu tak? Mata saya nampak macam mata panda tak? "

" Tak adalah. Nampak comel saja. " Saya membalas. Dia tersengih.

" Semalam saya tak cukup tidur. Saya cuma tidur sejam saja. "

" Waa. Awak tak tidur sebab study ke??

Mantap ! "

" Tak. Tak. Saya tak study pun.. " Dia menjawab perlahan. Wajahnya melahirkan riak kesal.

" Awak tak tidur dan awak tak study. Habis awak buat apa ? "

" Saya baring nak lelapkan mata. Tapi tak boleh! 5 jam saya macam tu. "

" Kenapa tak boleh tidur? "

" Sebab saya tak habis study lagi. Padahal 2 hari lagi saya nak exam. "

" Kenapa tak bangun study je ? "

" Sebab saya letih. Sejak saya mula belajar medik, saya penat. Saya letih. Saya tak boleh tidur sebab saya stress fikir pasal study. Saya penat sangat sampai tak boleh study. Tapi sebab saya tak study, saya tak boleh tidur . "

Rumit masalah budak ni. Saya mencari akal macamana nak membantu.

Bayan, anak sulung daripada 4 orang adik beradik yang kini sedang belajar di Tahun 2 Perubatan, JUST. Saya terserempak dengannya di dalam bas ketika pulang dari universiti semalam.

" Awak tak boleh terus-terusan macam ni. Nanti awak sakit. Awak boleh depress kalau tak kawal elok emosi.

Awak nak jadi doktor kan? Kena la jaga diri supaya sihat selalu. Macamana doktor nak rawat orang sakit kalau doktor sendiri pun macam mayat hidup ? "

Dia diam. " Saya pun tak tahu la. "

" Awak ambil medik sebab apa ? Mak ayah suruh ? "

" Tak. Sebab saya minat. Saya suuuka sangat belajar Sains. Saya paling suka subjek Genetik. " Matanya bercahaya macam lampu jambatan Pulau Pinang. Memang suka medik sunggoh ni. I kenot brain apa masalah dia yang sebenarnya.

" Dah tu ? Awat yang sekarang macam takleh keep moving ? Dah setahun kan belajar medik?"

" Saya suka medik dan minat nak jadi doktor. Saya nak jadi doktor O&G. Hmm. Tapi saya tak sangka belajar medik sesusah ini. Setiap hari saya balik dalam keadaan penat. Nak study pun dah tak larat.. Tambah dah naik tahun dua ni, diorang sangat strict. Kehadiran diambil setiap hari dan susah nak ghiab. Saya tak ada masa nak self study. "

" Come on la. Actually, sometime it is ok to feel tak okay.

Ini jalan yang awak pilih. Kena dengan jiwa awak. Memang susah. Tak ada orang kata belajar medik tu senang, tak ada orang kata sambil goyang kaki makan popcorn pun boleh survive. "

" Itu memang betul. Tak ada orang cakap medik tu senang. " Dia mengiyakan.

" Awak baru nak mula kenal dunia medik ; Baru masuk sem kedua belajar subjek medik. Sekarang memang macam serabut sikit, masih tak nampak perkaitan sangat subjek² yang tengah belajar sekarang, tapi , once awak dah belajar sistem nanti, awak akan lebih faham subjek yang tengah awak ambik sekarang. Kalau dah masuk klinikal nanti, lagi bertambah seronok belajar, lagi bertambah faham sebab direct belajar melalui patient.

Untuk sekarang, sabar dan kuat. Study saja dengan juhud dan ikut flow. Kenal pasti cara study awak, cari waktu study yang paling cocok dengan diri awak.

Jangan menyerah dulu.

Kalau awak kata awak penat, bukan awak sorang saja yang penat. Kawan² awak yang lain pun belajar apa yang awak belajar sekarang, diorang pun kena pergi kelas setiap hari. Saya pun pernah lalui keadaan yang sama macam awak sekarang.

Kalau saya dan kawan² awak yang lain boleh je buat, boleh je survive, kenapa pulak awak tak boleh?? Awak mesti boleh la! "

" I like you. You re different. "

OMG. 😱

" Nak FB awak boleh ? Saya nak add sekarang jugak. "

😱😱

Lain macam pulak saya tengok adik sorang ni.

Dia search FB saya dan add waktu tu jugak. Layan saja, saya ambik phone sendiri dan approve.

Sedang asyik dia stalk FB saya, tetiba dia menoleh dan bertanya lagi.

" Tahu tak? Dalam batch saya ada juga pelajar Malaysia. Ada 3 orang. Mereka ni selalu saja bersama-sama, macam tak boleh pisah. I dont know why."

Okay. Dah dapat agak siapa 3 ketul manusia yang dimaksudkannya itu, betul tak Izyan Sofia, Puteri Aimi Afrina & Syera Syer ? Dapat agakkan siapa? ^-^

Saya cuma tersenyum.

" Memanglah diorang tu selalu bersama sebab cuma diorang saja budak Malaysia yang belajar di JUST dalam batch awak. Of course la rapat. Diorang tak macam batch saya, batch saya hampir seratus yang belajar medik. "

Dia membuntangkan mata , terkejut agaknya melihat jumlah yang jelas ketara jurangnya.

" Awat jadi macam tu? "

" Kerajaan kami takdak duit dah nak hantar student mai ngaji kat luaq negara. Ekonomi pun tak berapa stabil.

Awak pulak, siapa support awak belajar sini ? "

" Saya kena bayar sendiri yuran jami3ah. "

" Mak ayah awak support? "

" Ya. Mereka support pengajian saya kat sini. Sebab tu saya kena belajar bersungguh-sungguh. Saya tak nak mereka kecewa dengan saya. Saya kena berjaya dalam study saya. "

Sob.

Dia kelihatan begitu tinggi memasang tekad. Biarpun tahu perit dan susah yang harus diredah, tetap tak padam ingatannya pada azam untuk membahagiakan ayah bonda.

" Hari ni saya nak cuba jugak study dan habiskan target saya untuk habiskan lecture notes yang masih berbaki.. "

" Good! Awak letak target setiap hari ke ? Itu satu tindakan yang baik. "

" Ya. Tapi, kadang² saya tak dapat habiskan target saya. Sebab itu saya stress. " Dia kembali murung.

" It's not a big deal. Awak boleh buat sebenarnya. Cuma kena susun masa baik² dan disiplin dengan target dan jadual yang awak dah susun. Once awak boleh disiplin dengan study, stress awak akan hilang, awak akan lagi seronok nak belajar. Susah bukan lagi satu halangan. Exam bukan lagi jadi bebanan.

Awak boleh buat lah! " Saya mabukkan dia lagi dengan ransangan ayat positif. Cukuplah tu dengan rasa tak mampu, rasa tak semangat, rasa lemah. Tinggalkan. Tanggalkan.

Saya nampak dia ada potensi yang hebat untuk menjadi bintang cemerlang dalam dunia perubatan. She's a great person I ever see. Speaking English pun sedap, mengalahkan native speaker macam Barack Obama tu.

Bayan maklumkan pada saya yang dia baru berpindah ke Sakan Paradise di Syari3 Jamiah awal sem ini . Asalnya dia tinggal di Sakan JUST . Bertekad untuk pindah dan duduk seorang diri sebab katanya perlu lebih concentrate study memandangkan roommate lamanya seorang pelajar farmasi , tahun 1 yang kelihatan agak relax dan tidak terlalu banyak bebanan study sepertinya. Dia taknak terpengaruh jadi pelajar yang goyang kaki dek kerana ahli rumahnya begitu. Nais.

Saya malah terjatuh kagum dengan usahanya untuk mencari ruang baru dalam usaha menutup kelompongan masalahnya dalam pelajaran. Menukar environment jugak satu alternatif untuk menghadirkan semula caj-caj yang lebih positif dalam menanggapi masalah hidop.

Berpisah di tengah jalan. Dia ada meeting sebagai committee untuk satu program anjuran IFMSA. Aktif jugak budak Arab ni! Saya bertambah kagum.

:)

Sometimes, you really need and you just need to be so. Even when you cry loud inside despairing your tiredness, you just need to stay strong.

Remember this simple powerful ayah ;

Wa lirobbika fasbir.

" Dan kerana Allah, maka bersabarlah " [Al-Mudassir ; 7 ]

To be able makan, minum, jalan, bekerja, belajar, dont you think it is real blessing from Allah?

Just now, turn to Allah because nobody else will be able to help us more. It is Allah and only Him can help us. In whatever conditions, seek Allah's help.

The days will be finally end and I hope we can all smile with contentment because we have done our best.

Semuanya susunan dari Dia.
Pejamkan mata dan rasakan cuma ada Dia.

Image result for real amazing pictures of the world

Stay strong dear...

[Ali Imran : 173] :)

02112016
Irbid, JO

—● 1st time bagi 'tazkirah' dalam bahasa Inggeris. If one day I can deliver a tazkirah in arabic language, komfem satu rumah saya belanja makan NM . 🙊

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p