Skip to main content

D.O.C.T.O.R - Hari Pertama Round

Study lebih 6 jam sehari , baca hampir semua benda , tapi bila depan patients , terdiam saya tak terkata apa-2 , terlupa semua benda .

Al-kisah hari pertama round hospital di ward Internel Medicine. Ditemani 3 groupmates yang sangat baik Allah kurnia ; Rahaf , Lara dan Nudail.

Pada mulanya, sedikit tak senang dengan CR bila saya diarahkan berkumpulan dengan Rahaf dan Lara. Mereka tak bertudung dan begitu fashionista. Bimbang saya tak boleh 'masuk' dengan mereka ; bukan sebab saya tak suka , saya ok ja, tapi risau mereka yang tak selesa dengan saya yang bertudung labuh. Em..

Meleset. Mereka ternyata luar biasa! Mereka baik sangat hingga tak terasa ada jurang langsung dengan mereka. Tatkala di hadapan patient dan saya begitu gagap nak bertutur bahasa Arab , mereka segera menenangkan dan bersedia untuk explain semula apa yang patient cakap dalam bahasa Inggeris. Mereka bantu saya, tidak selfish.

Memang dihentam rasa rendah diri dan kalah bila lidah ini tak fasih macam orang di Jordan untuk bertutur Arab, namun mujur ada kawan-kawan Arab yang terus-terusan menaikkan semula semangat diri ini agar memuncak .

Taking history about 52 years old female yang ada cardiomegaly dan palpitation. Mak cik ni hisap syisya . Di bumi Syam ini, tidaklah aneh apabila lihat perempuan bertudung yang hisap syisya atau merokok. Bersepah.

Setelah satu jam lebih ambil history patient, kumpul satu group yang berjumlah 17 orang ( 7 lelaki semuanya Arab dan bakinya perempuan, 4 melayu ) untuk group discussion tentang history taking. Doktor cakap macam-2 tapi semuanya dalam bahasa Arab. Tercungap-cungap nak menghadam namun mujurlah Allah kurniakan juga kefahaman biarpun sedikit. Sudahlah dengan batuk yang belum reda hasil demam yang beransur pergi. Sungguh sengsara. Lara tak habis-2 pandang saya untuk pastikan keadaan saya ok sentiasa.

Jam 12.00 pm , saya bergegas ke bahagian kecemasan untuk naik bas pulang ke Universiti. Perjalanan mungkin makan masa kira-kira 20 minit. Saya kena cepat. Sebelah petang ada clinical skill lab lagi pada jam 1.00pm. Hanya tinggal sejam.

Sampai saja di bahagian kecemasan, hanya kelihatan ambulans di hadapan mata! Tak ada bas biru yang selalu angkut pelajar!

Dah kena tinggal!!

" Qasrus, jom naik ambulans? Awak kan batuk? " Najwa sempat bergurau.

Amenda la naik ambulans sebab batuk. Habiskan minyak ambulans saja.

Saya, Najwa, Diyana dan Syeeda berlari melintas seberang jalan untuk ambil teksi agar dapat segera ke stesen bas. Terpaksa gerak sendiri ke universiti. Jam sudah berada di angka 12.10pm.

Tepat jam 12.50pm baru sampai di universiti. Berlari menuju ke bangunan Medicine menggunakan jalan dalam. White coat masih ditubuh. Tak sempat bukak. Ini pertama kali saya pakai white coat di tempat awam. Saya main redah saja ruang legar King Abdullah University Hospital yang begitu sesak ketika itu sedang mata mencari arah untuk ke Pathology Museum yang terletak di aras paling bawah bangunan Medicine.

Semput dah ha..

Rupanya..
Lab bermula jam 1.30pm. Lol !

Mujurlah sempat juga sampai lebih awal. Better early than late. Better late than never. Nah. Itulah prinsip saya pegang.

Untuk clinical skill lab, ada 3 sessions yang membincangkan tentang physical examination. Ye. Esok adalah round untuk buat PE, jadi hari ni kena la belajar dulu basic.

Bermula session satu, genaral PE. Doktor perempuan yang baru grad dari JUST itu menerangkan detail tentang observation, inspection, palpation, percussion dan auscultation yang mana semua step ini penting untuk dipraktikkan dalam round Internel Medicine, Surgery dan Pediatric kelak. Pesan doktor, kalau kamu baca dan hadam buku Mecleods, full marks dalam tangan. Kalau baca.

Session kedua adalah tentang cara nak PE bahagian thyroid. Syabab Arab dari group kecil saya dijadikan model. Kami diajar macamana nak palpate sebarang mass di bahagian thyroid merangkumi juga part of neck.

Session ketiga adalah tentang breast examination. Doktor masuk bilik kecil berpenghawa dingin itu dengan sebuah patung separuh badan yang ditutup kain. Itulah model yang digunakan untuk mengajar kami. Hanya bahagian breast. Kami diajar macamana nak inspection sebarang mass, scar, symmetrical of breast dan type of skin surface di breast itu. Kemudian cara palpation untuk mengesan sebarang mass yang ada pada patient samada ia firm, hard, soft, mobile atau immobile. Malu la jugak belajar benda alah ni sebab ada syabab bersama kami. Tapi, dah nama pun belajar, kedapkan rasa malu dan terus belajar sampai faham.

Begitulah hari ini. Hari pertama saya jejak kaki ke hospital. Itulah kehidupan budak medik.

Penat? Memang penat. Tapi tak boleh layan sangat. Tak boleh manja. Ini baru hari petama. Belum lagi selak helaian hari berikutnya. Entah apa yang bakal menerjah menjadi cerita saya .

'Ala kulli hal, mohon doakan saya, ya!
I try my best to survive in this medical school.
Kalau dulu masa zaman SPM saya pening kepala sebab tak pandai bahasa Inggeris, hari ini saya sudah tak ada masalah lagi dengan bahasa ini. Cuma kini, berganti bahasa arab yang menjadi cabaran untuk saya kuasai agar mampu 'hidup' dalam dunia klinikal.

Image result for amazing pictures

Ia tak mudah tapi perlu saya hadap. Biar hari ini masalah saya sudah dikenalpasti, tindakan pembaikan akan diusahakan lagi, mudah-mudahan pada esok hari , saya boleh isytihar bahawa to talk in Arabic is very easy. :)

25092016
Irbid, Jordan.

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p