Skip to main content

Tips Miliki Hafalan Hebat

Saya buka channel youtube kegemaran saya - Taman Syurga.

Randomly tekan kuliah dari Ustaz Adi Hidayat yang merupakan penceramah yang sangat saya senangi.

Kata-katanya persis kata-kata guru Al-Quran yang pernah mengajarkan saya Ilmu Al-Quran dari Kitab Munir. Guru Al-Quran saya itu berasal dari Singapura dan kini sedang menuntut ilmu peringkat Master di Universiti Yarmouk, Jordan.

Persamaan Ustaz Adi dengan guru saya ini bukanlah dari segi kandungan kata-kata mereka, tapi persamaannya adalah dari segi kelansungan kata-kata itu meresap terus ke lubuk hati saya yang paling dalam.

It's amazing!

Mungkin kerana akhlak , ilmu , dan kuatnya hafalan mereka menyebabkan hati ini juga terpaut hormat dengan keizzahan watak orang-orang soleh ini. Maka, mudah sekali menerima ajaran mereka.

Lecture yang saya tekan kali ini merupakan sesi soal jawab Ustaz Adi dengan seorang pelajar yang bertanyakan cara meningkatkan hafalan . Dikongsikan 4 cara yang saya sendiri merasa takjub dengan kupasannya.

Ustaz menyebutkan , dalam dunia ini ada 4 kategori manusia dari sudut hafalannya.
1- Cepat Ingat dan Lambat Lupa ( the best )
2- Lambat Ingat dan Lambat Lupa
3- Cepat Ingat dan Cepat Lupa
4- Lambat Ingat dan Cepat Lupa ( the worst )

Image result for photography great

Ustaz Adi kemudiannya berkongsikan kaedah mudah ( diambilnya dari Kitab At-Tibyan karangan Imam Nawawi ) sekiranya kita mahu hafalan kita sehebat Imam Sulaiman atau dikenali sebagai Abu Daud, Al-Bukhari atau Abu Hurairah yang sangat terkenal itu.

1- LURUSKAN NIAT

Ada manusia yang belajar untuk tujuan intrinsic. Belajar untuk tahu. Belajar untuk tambah ilmu buat dirinya. Manusia seperti ini akan lambat dalam pembelajarannya. Sebab? Diketahui bahawa sifat manusia itu terhad. Ada limitasi dan tatkala dia sudah sampai batas kemampuan, dia tidak mampu lagi belajar. Full.

Ada manusia lain yang belajarnya untuk tujuan extrinsic ; untuk lulus cemerlang dalam exam, dapat pekerjaan bagus, gaji besaq macam Perdana Menteri, dan inginkan hidup selesa bagai dalam syurga. Golongan ini akan menjadi individu yang bakal berhenti belajar apabila mereka sudah mendapatkan apa yang diinginkannya.

Islam tidak pada keduanya tapi Islam memandu keduanya dengan niat. Niat untuk tambah ilmu kerana Allah, belajar kerana Allah dan niat untuk minta pada Allah agar diluaskan batasan atau kapasiti agar ilmu dapat diserap lebih banyak.

Rujuk Surah Al-Alaq yang menjadi wahyu pertama diturunkan.

Bacalah. Dengan Nama TuhanMu yang Menciptakan.

Ketika Nabi disuruh malaikat untuk menyebut perkataan 'Iqra' saja, nabi cakap tak pandai. Sebab nabi memang tahu tak membaca dan menulis.

Tapi, pabila disuruh baca lengkap ayat ' Bacalah. Dengan Nama TuhanMu yang Menciptakan ', langsung kalimah itu dapat dibaca dengan baik.

' Tuhanmu yang Menciptakan '

Menciptakan manusia dan seluruh dunia ini juga mudah bagi Allah, maka pasti juga untuk memudahkan hafalan kita adalah mudah bagi Allah! Jangankan benda yang susah, benda yang mustahil juga Allah pasti boleh beri.

Yang penting luruskan niat kerana Allah. Maka tatkala kita belajar untuk menambah ilmu untuk diri sendiri, Allah bantu lajukan dan setelah itu, dunia juga bakal dalam genggaman orang yang berilmu.

2- BERSUNGGUH-SUNGGUH

Menjadi sunnatuLlah bahawa sesiapa sahaja yang berusaha , gigih dan istiqomah , pasti ke atasnya adalah sebuah keberhasilan yang dia mahukan. Dalam dunia ini, tak ada orang yang boleh mendapatkan sesuatu tanpa ada usaha. Mahu telan makan sahja harus ada usaha untuk mengunyahnya , bukan?

:)

3- TINGKATKAN AMAL SOLEH

Dengan amal soleh, Allah pasti bantu kamu dalam mendapatkan ilmu. Sebagaimana disebutkan dalam Al-Quran, kalau kamu membantu agama Allah, Allah akan bantu kamu. Untuk kebaikan yang kamu buat, Allah akan balas semula dengan ganjaran yang setimpal atau lebih lagi.

4- JAUHI MAKSIAT

Ilmu itu cahaya. Tidak akan mendekat ilmu pada orang-orang yang menjadikan maksiat dan dosa sebagai teman baiknya. Hati yang tidak dicemari titik-titik hitam akibat dosa pasti lebih mudah ditembusi cahaya ilmu. Allah akan jadikan ilmu itu seolah-olah magnet yang mudah pergi kepadanya dan susah meninggalkannya.

:)

Hmdulillah. Semoga kita semua ada kesedaran yang tinggi dalam meluruskan niat untuk mencari ilmu, bersungguh-sungguh dalam pelajaran, tingkatkann amal soleh dan jauhi maksiat .

Pelajar Muslim harus semangat dalam menuntut ilmu dan tidak boleh malas! Orang yang malas tidak akan pergi ke mana-mana. 99% kejayaan itu ada pada sikap. Jika sikap kamu positif, Allah juga akan berikan perkara yang positif kepada kamu.

Doakanlah mudah-mudahan Allah beri kemudahan pada hati-hati yang ikhlas bersama niatnya yang lurus untuk menambah ilmu dalam dada seterusnya menjadi hamba Allah yang mampu memberi manfaat kepada manusia lain sekaligus menjadi kesayangan Allah dan penduduk langit sana.

BiidzniLlah

11122016
Irbid, Jordan

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da