Skip to main content

Urinary Tract Infection - Pencegahan

Dia menangis laju. Basah habis pipinya.

Kami baru selesai menunaikan solat maghrib. Belum sempat lagi bukak telekung.

" Eh? Awat ni? "

Lepas disoal siasat, rupanya, dia sakit tulang belakang bahagian neck dan spine, 12 hours duration. Ada SOB , chest pain.

Emergency ni.

Tapi, saya blur, Tak tahu nak buat apa.

" Kejap nak call scorer. Tanya DDX " - Kakak Doktor Tahun 5

" Takpe2 . Kita call saja ambulans , bawa ke Emergency Room kat Hospital Basmah . Esok boleh saya ambil history dia dan present kat doktor " - Aku

" Qasrussss !! "

" Okay². Saya bergurau. Sorry. 😅
Sat saya sambung solat sunat. Minta petunjuk Tuhan "

☺️

Habis semua DDX kami senaraikan ;
MSS Prob / salah posture tidur - Kakak Doktor
Disc compression - Scorer
Tulang sejuk sebab syita' - Aku

Last² bila pergi klinik Ibnu Nafis dan jumpa doktor yang ada tauliah ,
Senang saja doktor tu diagnose.

Urinary Tract Infection .
Jauh menyimpang dari apa yang kami teka. 😂

Sakit belakang tu adalah sebab muscle spasm — Implikasi dari kuman nakal tu.

Nampaklah ilmu kita masih kurang.
Ada ilmu pun lupa nak beramal. Doktor kat hospital dah banyak kali ajar - jangan lupa systemic review. Buat selalu focus history.

Alahai .
Moga doktor yang belum dapat tauliah ini dihempuk keras lagi semangat untuk menimba ilmu medicine.

By the way, seronok juga belajar medik. Boleh teka² sakit orang . Tapi teka kami, buka teka kosong. Teka kami , tekaan berilmu . Biarpun agak kerap menyimpang dari jalan yang lurus. 😅

Tak apa. At least mencuba. :)

Related image

—● Urinary Tract Infection ( UTI ) ; Apa yang anda perlu tahu??

UTI adalah jangkitan saluran kencing yang paling biasa di kalangan wanita berumur 16-40, disebabkan oleh bakteria Escherichia Coli (E. coli).

Berlakunya UTI pada wanita dan lelaki adalah dalam nisbah yang 4:1, yang bermakna ia berlaku sekurang-kurangnya empat kali lebih kerap di kalangan wanita berbanding lelaki. Ini adalah akibat daripada anatomi wanita - kerana perempuan mempunyai urethras lebih pendek.

Kenapa ia bahaya?

Adakala, kuman-kuman boleh merebak dari pundi kencing melalui salah satu ureter (iaitu saluran kencing dari pundi kencing ke buah pinggang) dan mengakibatkan jangkitan yang lebih teruk pada buah pinggang (pyelonephritis).

Sekali-sekala, Jangkitan Saluran Kencing boleh merebak ke dalam darah (sepsis), mengakibatkan komplikasi yang lebih teruk dan mungkin juga membawa kematian.

Bagaimana mahu cegah?

First.

Mengamalkan kebersihan diri dan bilik mandi yang baik (mengelap dari depan ke belakang, basuh dengan betul, mengambil pancuran biasa dan bukannya mandi, dan lain-lain.)

Second.

Minum air dan membuang air kecil selepas hubungan seks untuk mengusir bakteria

Third.

Pakai seluar dalam yang diperbuat daripada kain kapas. (e.g. kapas - untuk membenarkan laluan udara)

Forth

Minum lebih air iaitu sekurang-kurangnya 8 gelas sehari untuk menyingkirkan bakteria daripada sistem kencing.

Fifth

Elakkan menahan kencing (membiarkan pundi kencing penuh akan menggalakkan pembiakan bakteria dalam air kencing yang lama bertakung di dalam pundi kencing)

Sixth

Cuci & lap kering bahagian sulit dengan pergerakan dari atas menghala ke bawah (vagina ke anus) terutama selepas membuang air besar. Pastikan bahagian sulit sentiasa dalam keadaan kering.

Seventh

Pakai seluar/jeans yang agak longgar untuk memastikan bahagian sulit sentiasa kering.

Eighth

Elakkan penggunaan produk feminin yang boleh memberi kesan iritasi pada salur kencing.
Gunakan produk feminin yang lembut & bebas pewangi.

Nineth

Bagi wanita yang mengawal kesuburan, elakkan mengguna kaedah diafram & penggunaan spermisid kerana kedua-dua kaedah ini didapati berisiko mendedahkan wanita terhadap jangkitan trek urinari. Pilih kaedah perancang kesuburan yang lain.

:)

Mencegah lebih baik dari merawat. Have a good health , guys :)

06122016
Irbid, Jordan

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p