Skip to main content

D.O.C.T.O.R - Mencungkil Berani

" Inspection. Who?

Ok. You. Dukturah. "

Tepat jari telunjuk menghala ke muka ini.

" Me ? "

Hm.

" Yes. You. Continue. After we do 5 steps ; Hygiene, Privacy, Introduce yourself, Take permission and stand at the right side of patient, then what else? "

Saya cuba mengingat balik apa yang telah diajarnya sebentar tadi. Mungkin nampak saya macam excited belajar, angguk kepala macam ayam patuk cacing di padang bola, tanya soalan bagai kanak² riang yang penuh inkuiri — maka diri ini dia point dan suruh ulang balik simulasi untuk buat pemeriksaan jantung pada patient yang dia telah ajarkan. Dua lagi doktor lain memerhati. Huu. Serem.

Okay doktor. Sis cuba ni. Kalau salah atau lupa, ana boleh sengih macam biasa. Lambat-laun doktor bantu ajarkan cara kalau nampak saya sangkut.

" Okay. First, we stand at the end of the patient's bed. Emm .

Then then... "

Lupa la. Menda pulak , doktor?

" Then what? Hey , why don't you introduce yourself first "

" Do you want me to repeat back the first step ( observation step) ? "

Tadi awak kata sambung je. Muhammad, groupmate Arab kan dah buat step pertama ?!

" Okay. Okay. Just continue. "

Orait.

" Here, We will observe the chest of patient from 3 aspects that are deformity, symmetry, apex beat . "

" Okay, good. You Finish. "

Then, dia point lagi pada dua orang groupmates untuk teruskan pada step palpation dan auscultation.

Untuk precordium examination, tak perlu step percussion. Saya ingat benda penting ini.

Selesai sesi pertama skill lab, terus tukar bilik untuk sambung pulak ke abdominal examination session dan respiratory examination in pediatric.

Done. Dua sesi terakhir , doktor kechek Arab full. Saya terlalu penat dan malas dah nak fokus. Tumpuan diberi hanya apabila doktor membuat simulasi examination pada seorang groupmate.

Pagi tadi di Hospital Basmah, Doktor cakap arab jugak. Tapi sebab pagi, otak masih segar, badan masih cergas, tercerna juga apa yng doktor terangkan. Tambah lagi, saya juga sempat menyelak helaian buku Macleod untuk tajuk yang akan dipelajari hari ini.

Namun bila dah petang, ai kenot la. Otak dah beku dan tak mahu berfungsi untuk translate semula agar minda dapat digest kata² doktor dalam bahasa arab itu.

Berita paling sadis, nota dialog clinical dengan patient dalam bahasa arab yang saya dah buat dua hari lepas telah tercicir di hospital. Bermakna hari ini saya perlu berkerja keras untuk buat semula nota baru.

Aduh.

Mujur semangat masih berbaki. Masih sedia dan rajin .

Hari ni sehabis daya saya cuba performed samada untuk jawab soalan doktor juga bertanya soalan. That' s worth it! Sangat membantu sebenarnya untuk lebih fokus apabila kita alert untuk bersoal jawab dengan doktor. It is more interesting actually when you can learn in small group rather ramai-2 in a big hall dan kamu sendiri malu² nak angkat tangan tanya soalan pada doktor.

Dekati para pendidik, kamu tak akan rugi. Mereka banyak ilmu dan sedia menerangkan pada anak murid yang tak faham. Jangan bimbang sebab mereka faham kamu pelajar yang baru nak belajar dan tahu. Tanya dan berkomunikasi dengan doktor. Sangat membantu!

End this hectic day. Tak sabar mahu pulang untuk menelaah semula buku dan meneroka jawapan untuk persoalan² yang masih bersisa.

Masih semangat untuk meneruskan hari esok?
Ya! Haruslah.

Image result for amazing pictures

Teman-2, percayalah pada satu benda.
Juhud kamu dalam menuntut ilmu, kamu jaga hubungan dengan TuhanMu, tunaikan hak pada tanggungjawab kamu sebagai housemate, groupmate, teammate walau sesibuk apa pun kamu...

InsyaAllah, Dia bantu.

:)

27092016
Mujamma' Amman, Irbid.

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p