Skip to main content

D.O.C.T.O.R - Menyeru Semangat Yang Hilang

Mukanya benar² serius. Tak senyum langsung.

Aku cuma memerhatikannya.

Tak tahan menanggung beribu tanda soal di kepala, maka aku bertanya.

" What's wrong ? "

" Hey. Have you filled the form ? "

" Huh ? What form ? "

" Did you know about the case ( incident ; accident ) yesterday ? "

" Yea. I know that . But, why we have to fill the form ? What form ? " Bercantum kening kanan dan kiri aku , lagi berkerut dahi ini bagai secebis kain buruk yang baru dikeluarkan dari spinner mesin basuh.

Sumpah aku tak paham apa yang lelaki ini maksudkan.

" Form to donate the blood .

You should fill them.

Why you still dont fill them ??! " Dia mengeleng-geleng kepala dan menepuk dahinya. Seolah-olah ini perkara serius , seolah-olah aku dah buat salah besaq !

Tapi??
Orang luar mana boleh derma darah, bro !

" What's wrong??! " Aku masih tak faham.

Related image

Dan tetiba dia sengih.

" No no. I just kidding. Haha"

What ?!!!

Terasa nak sumpah makhluk tuhan seorang ini menjadi katil hospital.

Haru-biru otak aku dibuatnya. Silap besar percaya pada lakonannya. Arab. Ergh!

Sememangnya hari ni terasa baru mendapat oksigen yang benar² segar . Terlalu segar dan bersemangat sampai kena bahan dengan groupmate pun masih tak perasan.

Oksigen 2 minggu lepas rasa macam dah 'expired'. Sesak nafas.

Setiap hari terasa bagai mayat hidop ber'white coat' yang terpaksa mengheret kaki ke hospital demi meneruskan kelangsungan hidop di bumi. Jumpa groupmate Arab, aku rasa macam nak lari. Malas nak sembang, malas nak bertegur sapa seperti biasa. Tak ada mood

Hmdulillah hari ini lebih okay. Lebih fokus daripada sebelumnya.

Tiada lagi alasan yang aku beri kepada groupmates ,

" Hari ni kita pegi hospital lewat sikit ya. Saya baru iron stokin ni . Baju belum iron. šŸ™Š "

" Hari ni kita ambil kes selsema sudah la ya.. Cepat sikit habis. šŸ™ŠšŸ™Š"

" Doktor lambat lagi datang, kan? Jom cari katil kosong jap, saya nak lelap 5 minit. Sakit kepala. šŸ™ˆ"

Tamat minggu kedua Internal Medicine . ^-^

With every difficulty, there is relieve. šŸ™‚
Just learn how to build a sandcastle happily ; step by step.

Usah risau apalagi gundah.
Sedih atau rasa nak menangis itu tidak salah — itu sememangnya sebuah perasaan anugerah, yang akhirnya memberi sedar bahawa hakikat hidup seorang hamba — mana bisa hidup berlepas dari Tuhannya.

Pergilah keresahan dan undanglah ketenangan.
Yakin dan percaya cuma pada Tuhan. šŸ™‚

Retreat diri sendiri.
Masa untuk terbang semula! šŸ™‚

26102016

Irbid, Jordan

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p