Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Firdausi Itu Impianku. Hidupku Adalah Untuk Allah. Doakan aku, kawan !

Kanak-Kanak Ribena >

Mak Cik Syria dan Tisu

" Belilah. Tolonglah saya. Beli satu pun tak apa. Cuma sedinar. Belilah... "

Selera makan terbantut. Saya pandang kawan di hadapan lalu mengalihkan pula pandangan kepada mak cik yang membawa barang jualannya ke meja kami .

Ek. Kasihan pulak rasa.

Tapi... Sedinar tu pun dah mahal sekarang. Duit tengah jatuh. Satu dinar sama dengan RM 6.20 . Mahal sangat.

Saya tenung dalam-dalam wajah Mak cik Syria ini. Rasa macam seusia ibu saya. Tak dapat bayang andai ibu saya yang berada di tempatnya dan merayu-rayu agar orang membeli dagangannya.

" Em. Ana nak je tolong. Tapi, nak buat apa beli benda alah ni. Mana la ana ada masa nak buat benda ni.. " Saya menggaru kepala. Tak boleh brain. Kalau mak cik ni jual tisu, bergunalah jugak untuk saya . Tapi, masalahnya dia jual lukisan kartun yang boleh diwarnakan dengan serbuk warna-warni - memang sah la ini hanya menjadi kesukaan kanak-kanak tadika yang suka tonton kartun Spongebob tu.

" Tak apalah. Biar ana yang beli . Nanti ana bagi lukisan ni kat budak Syria yang ana jumpa. " Kawan di hadapan redha saja. Dia ambil duit sedinar dan serahkan. Saya urut nafas lega. Ingat mak cik ni akan pergi lepas kami beli satu. Tak sanggup saya nak dengar dia merayu lagi.

Eh.
Dia masih di situ. Tidak beranjak.
Rupanya dia nak aim saya pula. Adoi la.

" Belilah. Satu saja. Ambil, ambil. Tolonglah saya... " Dia letakkan satu lukisan kat tepi tangan saya. Hmm. Nak buat macamana ni?

Saya terus seluk beg tangan dan keluarkan wang kertas satu dinar. Serah. Lukisan yang dia beri itu saya kembalikan semula. Tak mengapalah. Anggap saja sedekah. Bukan urusan jual beli. Dia berkali-kali mengucapkan syukur dan kemudian barulah nak beredar.

Baru dua tiga suap saya meneruskan proses mengenyangkan perut, datang pulak seorang lelaki tua Arab. Pakaiannya kusam sahaja. Matanya macam ada problem. Kakinya juga. Dia berjalan sambil heret kaki. Langkahnya berat dan perlahan sekali.

Kali ini saya buat-buat tak perasan kehadirannya. Dia cuma berdiri di sisi meja memerhatikan kami makan. Tak beranjak. Bersuara pun tidak. Hmm. Tak tahan dengan kaedah psiko yang dia gunakan, saya berhenti makan dan memandangnya.

Dia melemparkan pandangan meminta simpati. Aduhai. Tak sangguplah nak tenung lama-lama. Saya tanya kawan, " Enti ada duit kecil tak? Pak cik ni nak duit ni.. Ana takdak duit syiling. "

Kawan cuma mengangguk dan dia serahkan duit syiling yang dia ada kepada saya. " Entilah bagi pada dia. Ana tak pakai purdah ni. "

" Okay. " Saya ambil dan pandang pak cik Syria itu. Lantas, duit itu saya letakkan di hujung meja dan bagi isyarat kepada beliau agar mengambilnya. Kalau serah ke tangannya, bimbang tersentuh tangan. Dia ambil kepingan syiling itu lalu beredar pergi.

Saya teruskan makan sambil bersembang dengan kawan saya yang merupakan pelajar Usuluddin Tahun 1 di Universiti Yarmouk. Usia kami sebaya sahaja malah dia ini merupakan ketua kelas saya ketika di Tingkatan 1. Beliau lambat sikit masuk universiti sebab terlebih dahulu menyempurnakan hafalan 30 juzu' Al-Quran di Darul Quran.

Tak lama kami rancak bersembang, datang pulak 3 orang kanak-kanak arab yang masih kecil dalam lingkungan usia 5 hingga 8 tahun ke meja makan kami. Alamak. Salah seorang dari mereka cuba menuang minumannya ke dalam makanan kawan saya. Cepat saya menghalang. Alahai. Budak-2 kecil. Biasalah tu.

" Apa khabar? " Seorang dari mereka bertegur sapa dengan kami di dalam bahasa Melayu. Saya rasa, kalau saya cakap saya tak sihat pun dia tak akan faham sebab dia hanya tahu perkataan 'Apa Khabar' . Maka, saya balas sahaja dalam bahasa Arab. Comel budak ni. Rambut separas bahu. Wajahnya cerah dan nampak iras orang Asia. Macam budak Melayu! Dia tersenyum sahaja menampakkan barisan giginya yang tersusun rapi.

Rakannya yang seorang lagi menyentuh lukisan yang dibeli oleh kawan saya sebentar tadi.

" Siapa punya ni? " Dia macam berminat.

Kawan saya balas, " Saya punya. Awak nak ke? "

Dia angguk. " Dah . Nak ambik, ambiklah. " Kegembiraan terpancar di wajahnya. Terus dia ambil dan keluar dari restoran tempat kami makan itu. Dua lagi kawannya hanya mengikut.

Saya cuma tersenyum. Budak-budak tak banyak demand. Bila dia dapat apa yang dia nak, apa yang dia suka, dia akan pergi. Tak ada banyak ragam lagi. Fikir dan fokusnya kecil sekali.

" Enti, kenapa ramai sangat orang Arab yang macam ni kat sini? " Kawan saya di hadapan bertanya. Saya faham sahaja, memang ini persoalan yang sering bermain di mulut para pelajar yang baru nak mengenali cara hidup di Jordan.

" Diorang ni bukan Orang Jordan. Diorang datang dari Syria. "

" Kenapa diorang asyik meminta-minta? "

" Siapa je suka meminta-minta. Tambah lagi , kadang tak dapat pun apa yang diminta malah diberi pula caci maki dan herdikan melampau. Tapi, diorang tak ada daya. Sebagai pelarian, mereka tak dapat pun nak apply kerja dengan kerajaan apatah lagi nak buka kedai buat bisnes. Cuma jualan kecil-kecilan saja yang mereka mampu.. Semuanya untuk kelangsungan hidup mereka di sini. Kalau tak menjual atau tak meminta, diorang nak makan apa? "

" Kesiannya... "

Saya cuma mengangguk. Terlalu lama mereka terpaksa hidup dalam keadaan mendesak sebegini. Belum lagi kita dengar cerita mereka ketika perang, trauma mereka kehilangan orang tersayang, sakit peritnya hidup di negara orang. Tidak mudah sebenarnya untuk mengusir pergi penderitaan yang mereka alami.

Ada dalam kalangan mereka yang hidup di kem pelarian. Melarat. Susah sekali. Hidup ramai-ramai dalam kawasan yang sempit, siapa mahu? Maka, ada juga dalam kalangan mereka yang berhijrah ke bandar-bandar sekitar macam di Irbid untuk mulakan hidup baru walaupun tetap dalam keadaan daif. Mereka hantar anak-anak mereka ke sekolah dengan harapan, pelajaranlah yang boleh mengubah hidup mereka kelak.

Pengharapan pada sebuah kehidupan yang tidak padam selagi nyawa masih di jasad. Mereka tidak kalah dengan emosi dan kesedihan tapi mereka cuba cari jalan untuk ubah kehidupan mereka agar tidak selamanya malap.

Dulu, mereka juga ada kediaman yang selesa macam kita. Hidup yang riang bersama keluarga tercinta. Boleh beraktiviti rutin seperti manusia lain kebanyakkannya. Tapi, pabila tercetusnya perang, tiada lagi keamanan. Tempat tinggal dimusnah hancurkan. Tiada lagi sekolah. Tiada lagi kerja. Tiada lagi kehidupan.

See?
Bandingan kehidupan kita dengan kehidupan mereka, siapa jauh lebih baik keadaannya?

Kadang-kadang kita diamuk perasaan memberontak tatkala cuma sedikit sekali ujian yang Allah beri dalam hidup kita.
Terlalu banyak rungutam tak puas hati pabila ada sedikit keselesaan atau mana-mana nikmat yang Allah mengambil pergi dari kita.
Tak sedar, terlupa. Kita tak ingat bahawa ada ramai lagi jiwa-jiwa lain yang teruji jauh lebih dahsyat daripada kita.

Sedarlah hakikat dunia. Susah senang kita adalah kitaran. Lepas hadirnya senang, pasti akan diikuti pula kesusahan. Tak boleh mahukan senang berterusan kerana kita ini masih di dunia. Selamanya Allah harus uji kita dengan kelaparan, kesakitan dan ketakutan seperti kalamnya dalam Al-Quran agar kita tidak lupa dan leka kepadanya. Agar kita tak hanyut dengan nikmat dunia yang sementara.

Apa sahaja yang terjadi, renungkan kembali kehidupan ini.
Baliklah pada Tuhan yang sangat dekat dengan kita.
Usah dirungut apa yang terjadi, tapi galilah hikmah yang Allah mahu beri.

Sebenarnya, Allah selalu mahukan yang terbaik untuk kita. Dia tak akan beri sesuatu yang akan memberi bahaya pada kita. Andai kita yakin dengan Dia, pasti dia akan mudahkan urusan dan ringankan kepayahan dunia atas kita.

Hidup adalah anugerah. Mengenali Tuhan dalam kehidupan adalah nikmat.
Hanya yang terpilih diberi taufiq dan hidayah dan disuluh jiwanya dengan cahaya Iman dan Islam. Bersyukurlah . :)

Orang mukmin itu sentiasa tenang dan lapang. Dalam susahnya. Dalam senangnya.


Image result for photography great

Saya ni tengah ajar diri untuk bersyukur. Think positive. Diserang common cold sebab musim sejuk yang terlalu sejuk. Im cold intolerant.

Tapi saya cuba ajar diri agar tak manja. Sakit pun jangan tidur. Demam pun jangan lembik sangat. Kena study terus. Seorang doktor tak boleh biarkan waktu pergi tanpa menambah ilmu di dada.

At least kehidupan saya di negara orang sekarang masih selesa ; Saya kesejukan tapi saya ada selimut tebal dan stokin yang dikait benang bermutu tinggi untuk menghangatkan badan.

Tapi pelarian Syria di kem?
Mereka juga sejuk macam saya.
Tapi... Apa yang mereka ada?

='(

01122016
Irbid, Jordan

No comments: