Skip to main content

D.O.C.T.O.R - Introductory Course Story

Terpaksa curi peluang untuk test keberanian nak interview patient dalam bahasa Arab.

" Can you give me chance to ask the profile patient ? " Saya bertanya pada Huda dan Faisal , Jordanian students.

" Uh? Why not? You can ask also her cheif complaint.. "

Naa. Hambek kau. Nak try profile saja, dia suruh ambil sekali cheif complaint!

Itulah cobaan berani mati . Tapi...

Kalau tak direbut kesempatan ini, sampai bila-bila pun tak akan dapat peluang untuk speaking arab dengan patient.

Hari ini round kedua di KAUH, King Abdullah University Hospital yang terletak di universiti saya sendiri. Tidak lagi perlu bergegas ke Hospital Basmah di tengah pekan sana.

Pada jam 8.00 am dah terpacak di tingkat 10 hospital, bahagian Internal Medicine. Ye. Hospital tu memang tinggi macam KLCC, cuma taklah sampai beratus tingkat, hanya ada 12 level sahaja.

Tugasan hari ini, masih berlatih ambil history patient dan sejam kemudian perlu jumpa doktor untuk penerangan tentang general examination.

Patient hari ni tak mesra alam. Semuanya refuse bila kami nak menemu ramah tentang sakit mereka. Ya, saya sendiri pun kalau jadi patient kat hospital ni, memang aci potong tali kasut tak akan rela nak ditemu ramah sekumpulan murid-murid yang baru nak belajar tentang ilmu clinical skill macam kami. Mana tidaknya, kalau 5 hari di hospital, kemungkinan 5 hari la kena layan pelbagai soalan tentang kesihatan diri sendiri pada pelajar-2 ini. Macam biasa, samada patient tu akan tutup langsir, lari ke toilet atau dia buat-buat tidur -- isyarat untuk meng-get out-kan kami dari katilnya.

Okay foin. Berjalan lagi dan lagi, setiap wad kami jengah. Akhirnya berjaya dapat keizinan untuk ambil history dari seorang mak cik umur 52 tahun yang ada masalah batuk berdarah. Kami syak ini kesan dari ubat Warfarin yang dimakannya hampir 10 tahun. Doktor akhirnya menukarkan ubatnya kepada Heparin. Keadaan patient stabil. Untuk mak cik ni, macam semalam la, tak sempat saya nak bertanya apa-apa, kawan arab dulu yang laju interview. Hmm.

Bila pergi ke patient yang kedua, Mak Cik umur 81 tahun , dihantar ke hospital selepas general weakness and fatigue dan selepas ujian dilakukan, dia ada hyperglycemia. Untuk yang ini, kawan arab bagi peluang saya bertanya sendiri. Mengambil iktibar dari level blur kronik yang melanda pada hari pertama round ward, maka saya siapkan terlebih dahulu nota ringkas apa yang perlu ditanya kepada patient ( dalam bahasa arab ) dan mujurlah sempat juga menghafaz 1/3 daripada. Laju lidah menutur tanpa ragu. Alhamdulillah, diorang faham. Itulah satu cobaan yang sedikit sebanyak menaikkan confidence dan keinginan saya untuk perbaiki lagi kosa kata dan susunan bahasa agar menjadi lebih baik, sebaik Arabic Native Speaker.

Selepas group discussion di bilik berpenghawa dingin hampir sejam, doktor lepas kumpulan kami untuk buat PE pada patient. Boleh je nak terjah mana-2 patient dan praktikkan apa yang doktor dah ajar dalam kelas.

Saya, Rahaf, Hadel dan Ali gerak ke sebuah bilik yang dihuni seorang pak cik. Pak cik ni okay je kami nak buat physical examination dengannya. Bermula dengan step kenalkan diri, berdiri sebelah kanan patient, kami observe dahulu keadaan patient ; rest or stress, ada tak oxygen mask or inhaler sekitarnya, movement, face, hair, sound, nail ... Seterusnya saya mula ambil heart rate ; 30 second guna radial artery. Saya agak gugup juga sebenarnya sebab nak kena sentuh tangan lelaki, before ni pernah cuba check HR pada budak kecil sahaja , so okay lagi. Tapi hari ni kena sentuh tangan pak cik. Bukan bapak sedara ana! Saya Tak berapa fokus masa kira HR lalu saya hentam saja HR itu between 60-100 means normal. Ali pun dah check HR beliau sebelum tu, bacaan memang normal pun. Okay la tu. Hentaman saya benar cuma saya belajar agar lebih bersedia dan tak gugup. Bukannya doktor tengok pun. Untuk habiskan PE kami, kami check lymph nodes pak cik tu di sekitar bahagian neck ; submental, submandibular, supraclavicle, deep, superficial, anterior dan posterior ear. Last sekali kami check thyroid gland. Hanya palpate sahaja untuk mengesan kedudukan lymph node.

Habis buat PE, berbaki lagi 30 minit sebelum nak ikut doktor round buat PE pada patient, so kami turun ke tingkat paling bawah dah terjah supermarket hospital. Lapaq punya pasal.

Area jam 11.15 am, Doktor Fawwaz kumpulkan group kami yang seramai 17 orang ini dan terjah pula beberapa patient. Kami sempat melawat seorang mak cik yang ada burn stage 2, agak severe, di kaki kirinya. Seorang syabab Arab tak tahan melihat keadaanya dan berkata, ' It is hard for my heart ' dan kemudian dia lari keluar ward. Tergelak kami budak-budak melayu tengok reaksi beliau.

Habis sesi bersama doktor, kami rehat 1 jam. Pada jam 1pm, bergerak ke Clininal Skill lab di M6, level Pharmachology Lab. Macam biasa, sesat lagi.

Hampir jam 1.10 pm baru kami sampai. Doktor dah menanti. Group kali ini cuma ada saya, Hadel, Huda, Dayana, Najwa, Syeeda dan Ali. Ali, cuma dia saja lelaki yang ada dalam group kami. Maka, setiap kali doktor nak buat demostrasi, pesakitnya pastilah Ali. Dan macam biasa, dia hanya akan cakap ' Hai 3adii.. ' . Biasa Biasa. Cool saja dia.

Session petang ini, kami belajar cardiovascular examination pada sesi pertama dan respiratory examination pada sesi kedua. Doktor bercakap dalam bahasa Arab, faham atau tak faham, tetap kami buat-buat faham. Mujurlah tak terlalu lost. Boleh catch up apa yang doktor cakap dan macam biasa saya pasti akan pancing doktor untuk bercakap bahasa Inggeris dengan melontarkan soalan dalam bahasa Inggeris juga. Selalu saja berhasil.

Sesi petang ini, doktor lelaki pangkat Imtiyaz ni tanya sorang-2 apa syndrome CVS. Nge~ Mujur boleh spontan menjawab dan kami sama-sama membantu kawan yang gagap. Untuk pembelajaran lab ini, dapatlah belajar macamana nak ambil blood pressure, artery mana lagi kita boleh check heart rate ( ada 6 tempat ) dan sound heart.

Belajar pula pada sesi kedua lebih detail tentang macamana nak inspection, palpation, percussion dan auscultation patient untuk respiratory system. Doktor yang ajar respiratory examination ni perempuan. Jadi, cuma Ali je la lelaki dan cuma dia saja yang jadi patient dan perlu berbaring atas katil. Doktor sendiri demonstrate apa yang perlu buat pada chest patient.

Pada akhir sesi, doktor point pada saya untuk buat auscultation pada Ali. Gulp! Auscultation tu cuma guna stethescope , letak di chest dan minta patient cakap tarik dan lepas nafas. Gagahlah saya heret stethescope tu dalam kegugupan berganda, nak kena dengar heart rate orang lelaki yang ajnabi dan sihat kut! Kalau patient, saya boleh tolerate lagi. Kerna gugup yang bertimpa-timpa, saya lupa terus semua step yang doktor baru saja ajar sebelum tu. Nampaklah betapa gabra. Mujur doktor sudi ajar semula , tekan pada chest Ali untuk cari angle of Lewis dan mula ausculte dari kanan ke kiri ; bandingkan bunyi yang didengari ketika patient inhale dan exhale.

Ye. Untuk mencari angle of lewis, Saya kena sentuh dada lelaki yang berbulu itu . Gigil oi. Seram sejuk nak demam.

Dah berjaya jejak kawasan yang nak dicheck, saya letak diaphragm pada dada Ali. Minta dia inhale dan exhale.

Em. Tak dengaq apa-2 pun.

' Doctor, saya tak dengar apa-2 pun? ' Lol.

Ali ni tak normal ke doktor?

' Kamu try buat auscultation pada trachea. It is supposed to be hard sound there '

Saya buat macam yang disuruh.

' Ali inhale. Okay. Exhale. '

' Em. Doctor, i can't hear anything. '

Maka tahulah saya ketika itu, Ali tu normal, saya je yang tak pandai lagi guna stethescope. It is supposed to put the stethescope dalam telinga, bukan atas anak tudung. Tak clear lah kalau letak dekat luar telinga gitu. Tersedar salah laku itu, saya sengih. Nak suruh Ali inhale dan exhale lagi supaya saya dapat check lagi sekali? No way Man! Malu belum habis.

Doktor tanya lagi siapa nak try buat 'examination' kat Ali, tak ada dah yang nak volunteers, kami semua malu. Ali tu berambut sisir kemas macam Tom Cruise dan badannya tegap dan tinggi macam Norman Hakim. Meremang bulu roma.

Habis sesi itu, terus cabut balik. Rumah destinasi utama. Pesan doktor masih saya , ' Just read the macleods. Everything in it. Just go and study them. '

Balik bukan untuk rehat. Harus buka buku lagi dan study. Esok masih ada round dan pastinya cerita esok bakal berbeda.

Diwasiatkan pada diri, pada langsung istilah penat.
Kerana yang ada cumalah tiada rehat.

Belajar itu seronok andai jiwa bersama jasad seiring belajar. Andai cuma minda menyerap ilmu tapi jiwa bercerai tidak bersama, mungkin boleh punah semangat tatkala dihempap rutin sesibuk dan mencabar seperti ini.

Mohon doa terus dari teman-teman.
Saya sedang mempersiapkan diri untuk berkhidmat buat ummah! Ana junduLlah. :)

Image result for amazing pictures

26092016
Irbid, Jordan

Comments

Popular posts from this blog

Tips Menjadi Moderator Forum

Tips Menjadi Moderator Forum =) Siapa kata hanya orang yang berpengalaman sahaja yang boleh menerjah dalam bidang pengucapan awam atau pengacaraan dan mampu perform dengan penuh bergaya bagai pengacara terkemuka donia? Sebenarnya, kalau tak ada pengalaman pon anda boleh melakukannya ! Asalkan, kita tahu cara. :) Ketahuilah bahawa orang yang dikatakan berpengalaman juga sebenarnya pernah berada di posisi 'beginner' . Mereka bermula dari 'zero' dan kini baru diberi kesempatan untuk bergelar 'hero' Saya sendiri sangat meminati bidang pengacaraan sejak di bangku sekolah namun tidak pernah mendapat peluang untuk mengendalikan apa-2 majlis. Apabila sudah berada di alam kampus, peluang untuk menjadi pengerusi majlis atau moderator forum semakin terbuka luas. Saya kagum melihat senior-2 yang begitu berani dan petah berbicara di atas pentas. Ketika saya berada di Tahun Satu, saya blur. Saya memang tak ada keyakinan pon nak mencuba bercakap di khalayak ramai

Belajar Medik : Terseksa Atau Bahagia?

Saya seorang pelajar perubatan. Percaya atau tidak, ini adalah program yang saya setting  sebagai destinasi dan hala tuju kerjaya saya di muka bumi ini. Program hidup yang besar yang tak mungkin mudah-mudah saya boleh nak berlepas diri atau give up  darinya. Menjadi doktor, bahagia atau terseksa? Apa jawapan saya? Itu ada pada diri anda. Jika ilmu kedoktoran itu menjadikan anda bermanfaat kepada orang lain, Jika menjadi orang yang bermanfaat itu bikin anda bahagia, PASTILAH menjadi doktor itu satu kebahagian yang infiniti dan tak mampu dirasai oleh orang dalam bidang atau kerjaya lainnya. Jika ilmu kedoktoran itu akan menyediakan peluang untuk anda mengumpul harta dan mencipta nama, Jika mencipta nama dan menjadi orang yang kaya itu bisa mencetuskan kebahagiaan anda, PASTILAH menjadi doktor itu satu penyiksaan yang tiada taranya buat anda. Kerana bidang perubatan bukan bidang yang mudah dan lantaran itu ia digelar bidang kritikal. Kerana bidang p

Coretan Temuduga PROGRAM PERSIJIILAN TAHFIZ DARUL QURAN 2012

Baik .. Pada hari yang Penuh cahaya   bulan bintang  Matahari ini, sukalah saya nak berkongsi cebisan Pengalaman Ketika Temuduga Program Persijilan Tahfiz Darul Quran Sesi 2012 yang dahulu. Pengalaman ini mungkin sedikit tak dan banyak dapat memberikan panduan, pedoman, tips, petua, lampu, pelita dan yang segerombolan dengannya untuk hadek-hadek junior saya yang mempunyai sejuta impian untuk lulus dalam temuduga tersebut. Ingat!  Pengetahuan anda Walaupun Sedikit tentang Temuduga bakal anda yang sangat Penting Hadiri itu untuk Kesihatan dan Jantung buah Pinggang anda Ketika Ditemuduga Nanti!  Ini bagi Mengelakkan Pengeluaran adrenaline yang banyak Terlalu atau yang anda akan Lebih malang Terkhencheng kerana Terlalu Ketaq. Okay. Kalau tanya pada semua orang, mesti majoriti tak akan menggeleng apabila sudah kesempatan untuk menjadi penghafaz Al-Quran. Siapa je yang tak nak peluang belajar di Darul Quran yang mana lepasan pelajarnya semua memiliki hafazan Al-Quran da